Megvannak a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj nyertesei.

Hirdetés

Nyolc fiatal tervező, designteoretikus vehetett részt 2019-ben a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj féléves programjában. A több mint harminc éve működő Ösztöndíjprogram évente újabb és újabb, izgalmas, innovatív designprojektek és kísérletek megvalósítására nyújt lehetőséget a 35 évnél fiatalabb hazai alkotók számára. A Magyar Formatervezési Tanács kezelésében lévő program finanszírozásában az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala vesz részt.

Az ösztöndíj során a pályázók megvalósíthatták önállóan kialakított, illetve gyártói együttműködéssel kidolgozott szakmai programjaikat. A koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben az ösztöndíjasok munkáit bemutató, március végére tervezett kiállítás elmaradt, de készült belőle egy nívós katalógus, amit itt nézhetsz meg.

A rendkívüli helyzet nem csak a 2019-es ösztöndíjasok bemutatását akadályozta, de az idei pályázati felhívást is megnehezítette. A kihívások ellenére szép számban érkeztek pályázatok, melyekből a szakmai zsűri május elején kiválasztotta a nyolc leginnovatívabb designprojektet.

A 2020-as ösztöndíjasok az alábbi pályamunkákkal kerültek be az idei programba:

Góg Angéla neve megkerülhetetlen a food design rajongók számára. A formatervező nyertes pályamunkájában – amely a Laska nevet viseli – egy száraztészta-határozó, és az elkészítéshez szükséges tárgyegyüttes tervezése a cél. A tésztahatározó a Magyarországon megtalálható száraztészták típusait, rendszerezését, és az azokról szóló történeteket és emlékeket mutatja be, míg a tárgyegyüttes a sodrófától a tésztaszárítás fázisáig szükséges eszközöket foglalja magába.

Veres Adrienn építészként végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, eindhoveni szakmai gyakorlata során pedig a műanyag újrahasznosítás elhivatott rajongója lett. Az open source gépeiről híressé vált holland Precious Plastic szervezet ma már globális mozgalommá fejlődött. Az építész célja egy többfunkciós bútor(család) létrehozása újrahasznosított műanyagból. A tervezésnél szempont számára, hogy a bútor más anyag bevonása nélkül jöjjön létre, és egyszerű csomópontokat használjon, melyek elkészítése akár házilag is megoldható. A bútortervben bemutatott félipari hőpréssel előállított műanyagtáblák alternatívaként szolgálhatnak a bútorgyártásban.

Szintén az újrahasznosítás jegyében Tóth Ádám olyan sorolható belsőépítészeti struktúrák tervével nyerte el a zsűri bizalmát, melynek csomópontjai műanyag hulladékból, összekötő elemei pedig falécekből állnak. A felnőtteknek szánt építőjáték célja, hogy kísérletet tegyen arra, hogy a társadalom által termelt műanyag hulladékot építőelemekké transzformálja. Az összerakáshoz lesznek javasolt konstrukciók, de egyéb formáció is létrehozható. Az alkotói szabadság élményén keresztül így a felhasználó szemléletformálása is megvalósulhat.

Veres-Veszprémi Lili 2019-ben is ösztöndíjas volt minta- és textiltervezéssel, idén azonban egy eltérő technikára fókuszál új projektjében. A textiltervező Savage Garden (Vadkert) című pályázata a kilim szőnyeg technikai és formai-strukturális adottságaira építve kíván egy ötdarabos kortárs szőnyegkollekciót elkészíteni, mely kitágítja a műfaj adta kereteket és kompozíciós sémákat. A kollekció témája a természet tapasztalata, amelyben nem csak az idill és a harmónia, hanem a spontaneitás és a vadság is szerepet játszik.

A Perceptual Thinkers alternatív öltözékkollekció alkotója, Szalkai Dániel évek óta elhivatottan foglalkozik az autizmus jelenségének részletes vizsgálatával. Pályázatában a Sensorism - generatív technológiák fejlesztése szerint az autizmus jelenségére adott válaszai, koncepciói – a ’design for all’ ideának megfelelően – senkit nem zárnak majd ki a használatból.

Archetipikus terek címmel Hlatki Dorottya három tapétasorozatot tervez, ahol a grafika tartalmi szempontból is a térhez kapcsolódik. Az építészeti témák talányos módon jelennek meg a kortárs otthonokba illeszkedő illusztrációkon, a tudatalatti folyamatokra reflektálnak, amelyek kontextusában jelentést nyer az otthon fogalma.

Dorottya az Octogon korábbi grafikusa, a magazin arculatára a mai napig is hatassál levő szakember, így különösen büszkék vagyunk arra, hogy elnyerte az ösztöndíjat.

Andrási Edina alkalmazott grafika és szilikátipari formatervező szakirányon végzett a Nyugat-Magyarországi Egyetemen, majd Pécsett folytatta tanulmányait design- és vizuálisművészet tanár szakon. Edina az utóbbi években végzett anyagkísérletei során kidolgozott egy olyan eljárást, amellyel áttetsző, réteges, nagyméretű porcelán tárgyakat készíthet. Pályázatában azt a célt tűzte ki, hogy megtervezze és kivitelezze a Lumimosa porcelán lámpája prototípusait és csomagolását.

Nagy Krisztina 2017 óta dolgozik saját márkáján a Mimikrin, melynek profilja egyedi, kisszériás bőr termékek gyártása, amik az újrahasznosítás jegyében készülnek. A textiltervező és design menedzser a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen diplomázott. Az alkotó vendégággyal rendelkező ülőgarnitúra kárpittervezésével foglalkozik majd a féléves ösztöndíja során a Varkoly Fiai Kft. együttműködő partner feladatkiírása keretében.

Az alkotók hamarosan belevághatnak terveik megvalósításába, melyet a Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíj szakmai támogatással és fejenként bruttó 1,2 millió forintos ösztöndíjjal támogat.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kispesttől New Yorkig: Eva Zeisel kiállítás és videó

Kispesttől New Yorkig: Eva Zeisel kiállítás és videó

A 75 éven át aktív keramikus New Jersey-i kiállítása.

Az ember, aki a harmincas években megtervezte a hatvanas éveket

Az ember, aki a harmincas években megtervezte a hatvanas éveket

Norman Bel Geddes neve az utóbbi időben feledésbe merült, holott az ipari formatervezés korszakalkotó zsenijéről van szó.

Újrahasznosítás magasabb szinten, hazai designnal

Újrahasznosítás magasabb szinten, hazai designnal

Somogyi Zsuzsa (MOME Formatervező Tanszék) diplomamunkája.

Hirdetés