Ne csak a fülünkkel halljuk a zenét, de a szemünkkel, vagy akár tapintással is érzékelni tudjuk azt.

Kecskés Krisztina mestermunkájának témája a kötött anyagba rejthető információ, jelen esetben a zene.  Az adat, amely egy egységnyi jelekből épül fel, könnyen szinkronba hozható a kötött textillel, ahol minden sort kötött szemek alkotnak. Ezek a kötött szemek, akár csak a jelek önmagukban is hordozhatnak jelentést, mindegyik lehet különböző, de együtt is alkotnak egy nagy egységet, amit egészben értelmezünk és értékelünk.

Így a kötött anyag egy hordozóvá válik, ami struktúra szinten képes hordozni az integrált információt, ahogy a papírba is beleivódik a tinta, itt is szerkezetében történik a kódolás.

A zene kötött szabályrendszere párhuzamba állítható a kötött anyag szigorú rendszerével, de mégis mindkettőben határtalan lehetőségek vannak. 

Célkitűzések

Az alkotó céljai között szerepelt a jellemzően hallással érzékelt zene átültetése egy másik kommunikációs csatornára, hogy ne csak a fülünkkel halljuk a zenét, de a szemünkkel, vagy akár tapintással is érzékelni tudjuk azt. Fontos volt az is, hogy az elkészült három kötött textil egyfajta kiegészítése legyen a hallgatott zenének, és így erősítse az élményt. Alkotásával Kecskés Krisztina azt is el szerette volna érni, hogy úgy keletkezzen egy teljes körű élmény a néző/hallgató számára, hogy ne csak egy, de akár három érzékszervét is lefoglalva tudja átadni magát a zenei élménynek.

Tervezési koncepció és a megoldás

A fentiek alapján a projekt a zene vizuális megjelenítése kötött textilben. A három darabos kollekció három különböző zenét képez le, melyek egy zenei műfajhoz tartoznak, de három különböző hangszerelésben jelenítik meg azt. A különböző zenék stílusa, hangszerelése, valamint hangzása jelenik meg a kötött anyag struktúrájában.

Olyan rendszer szerint épül fel a kötött struktúra, ami lehetővé teszi, hogy a három különböző darabot egymáshoz lehessen hasonlítani, fel lehessen lelni a különbözőségeket és egyezéseket egyaránt.

Az alkotó a tárgyakat egy olyan kiállítótérben helyezné el, ahol egyidejűleg lehetne élvezni a látványt és a zenét. Amikor a látogató belép a terembe, meghallja és meglátja egyidejűleg a zenét, az élmény mindkét érzékszervet lefoglalva válik lebilincselővé. Mivel az élményhez hozzátartozik a tapintással való érzékelés is, a tapintás, simítás ebben az esetben kötelező.


  • Alkotó: Kecskés Krisztina
  • Témavezető: Kele Ildikó
  • Opponens: Újszászi Tünde
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem / Design Intézet / Textil Tanszék / Divat- és textiltervezés MA
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Jógafürdő Debrecen mellett

Jógafürdő Debrecen mellett

Ember, jóga, természet és építészet viszonyait vizsgálja Horváth Anett diplomaterve. 

Az én iskolám

Az én iskolám

Jenei Nikolett középiskolás benyomásait felhasználva megtervezte a saját alternatív iskoláját.

Az érintők: ölelésterápiás központ Pécsen

Az érintők: ölelésterápiás központ Pécsen

Laki Benjámin diplomamunkájában egy ölelésterápiás központot tervezett meg.

Hirdetés