A trófea a versennyel szinkronban készül a döntőig.

Farkas Barna mestermunkájában egy e-sport trófea megtervezésére vállalkozott. Olyan témát keresett, amely aktuális és amelyhez személyes érintettség is köti, így jutott el az elektronikus sportokig és a trófeáig. A trófea a versennyel szinkronban készül a döntőig, a jelzések az eredmények ismeretében kerülnek felvitelre.

A gamer közösség

Az elektronikus sportokban két versenyző a képességeit valamilyen virtuális szimulátorban méri össze. Ennek a küzdelemnek a médiuma a videójáték. Mindannyiunk környezetében van olyan személy, aki kisebb vagy nagyobb mértékben részese ennek kultúrának, akár az olvasó maga is, tudtán kívül.  Ehhez a titulushoz nem kell mást tenni, mint néhányszor elütni az időt az okostelefonon egy online játékkal, mint amilyen a Kör Mahjong, a Sakk, vagy a Candy Crush.

Vannak azonban olyanok a gamer közösségben, akik a játékot sportszinten űzik, ők az e-atléták, vagyis az e-sport bajnokai.

Fotó: gamecompass.it
Ezek a ma már hivatásos, profi sportolók szervezett tornákon mérik össze erejüket, melyek fő attrakciói az arénákban és stadionokban megrendezett döntő mérkőzések. A szurkolók részéről élsportolóknak járó tisztelet övezi őket, rajongóik példaképet látnak bennük. Az intézményesülés folyamata ebben a pillanatban is zajlik: Magyarországon mintegy 425 ezer fős az e-sporttal kapcsolatban állók tábora.

Koncepció

Farkas Barna diplomamunkájának koncepciója a bajnok alakja köré épül, az ő útjára koncentrál. A játékoséra, aki a sokaságból kiemelkedik, meccsről-meccsre megerősödik, egyre feljebb jut.

A csúcsot, amiért mind küzdenek, csak egyikük érheti el, a többiek azonban nem pusztán legyőzöttek, hanem jelenlétükkel kontextusba helyezik a diadalt.

A koncepcióhoz jól társítható a trófea, mint díjtárgy típus, ami a többi formátumhoz képest a legszabadabban manipulálható alapot biztosította az alkotó számára. A trófea ősi funkciója is hasonló feladatot látott el: amikor az egyik fél győzedelmeskedett egy csata során, akkor a vesztes ellenféltől zsákmányolt fegyvereket és javakat felhalmozva mementót állítottak a győzelemnek. Az őstárgy és a digitális közeg egymást csak felerősítik.
Fotó: Farkas Barna

Megvalósítás

A trófea két végpontjának karaktere a digitális és analóg jel viszonylatában jelenik meg. Felül a tökéletes kört, az alján ennek a körnek a fazettákból leírt replikáját találjuk. Oldalról szemlélve, az alsó rétegek egyre sűrűbb lamellái egymást optikailag felerősítik, az átellenes oldalon lévőkkel vizuális interferenciába lépnek.

A tárgy építettségében minden egyes szint egy-egy mérkőzés sorozatot jelöl, ahol a létszám feleződik egészen addig, amíg el nem jutunk a két döntős közül kikerülő győztesig.  A rétegeket felépítő lamellák egy-egy játékost, vagy csapatot szimbolizálnak.

A szereplők nicknevei a trófea legalsó szekcióján foglalnak helyet, ami egyúttal a kezdőpontja is a tárgy által keretezett versenyszakasznak. A nicknevek és az azonosíthatóságot szolgáló jelzések az eredmények ismeretében kerülnek felvitelre. A trófea tehát a versennyel szinkronban készül a döntőig, ahol a győztes szignózására a helyszínen kerül sor az esemény lezárását szolgáló ceremónia részeként.

Fotó: Farkas BarnaFotó: Farkas Barna

  • Alkotó: Farkas Barna
  • Szakdolgozat címe: 3-5P0R7 TRÓFEA 
  • Témavezető: Ádám Krisztián
  • Konzulens: Povedák István
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Tárgyalkotó tanszék, Fémművesség, MA2
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Újrahasznosítás magasabb szinten, hazai designnal

Újrahasznosítás magasabb szinten, hazai designnal

Somogyi Zsuzsa (MOME Formatervező Tanszék) diplomamunkája.

Jövőbiztos ételtárolót tervezett a MOME hallgatója

Jövőbiztos ételtárolót tervezett a MOME hallgatója

Nincs többé egy kijelölt hely az étkezésnek, mondja Kispál Márton. 

Növényrajongóknak tervezett bútorkollekciót egy fiatal designer

Növényrajongóknak tervezett bútorkollekciót egy fiatal designer

Leaf me alone címmel fut Czikkely Anna munkája.

Hirdetés