A Haszkovó lakótelepre szervezett Az arc, a medence, két torony és egy rom című kiállítást.

Mies van der Rohe Awardra jelölték a Paradigma Ariadné építésziroda szervezésében 2019 őszén életre kelt Az arc, a medence, két torony és egy rom című kiállítást – közölte az iroda az Octogonnal. A veszprémi Haszkovó lakótelepen kreatív óriásbútorok értelmezik újra a lakótelepek hiányosságait, a kiállítást a Paradigma szervezte a Veszprém-Balaton 2023 támogatásával. 

keretében öt ország (brit, görög, olasz, spanyol és magyar) építészei terveztek öt óriási és játékos bútort. Minden objekt értelmezi és kiegészíti a modern lakótelepek építészeti hiányosságait. Olyannyira, hogy a veszprémi Haszkovón – az ország egyik legnagyobb, fénykorában 40, mára 20 ezres lakótelepén – valóban elkezdték használni a helyiek a bútorokat.

„A modern lakótelepek mostohák. A Haszkovó is az – írja a kiállítás hátteréről a Paradigma Ariadné. – Történetük egybeforrott az élhetetlenséggel, szürkeséggel, lélektelenséggel. Lehet szürke és élhetetlen valami, ami húszezer ember otthona? Lehetséges, hogy ezek a sztereotípiák csak meggátolnak minket abban, hogy valódi városként tekintsünk ezekre a lakótelepi negyedekre és ezzel kreatív ötletekkel egészítsük ki őket?”

Face, Pool, Two Towers and Ruin from VIZIT on Vimeo.

Aldo Rossi olasz építész 1966-ban megjelent könyve, „A város építészete” a modernizmus hosszú kifutása után egyik elsőként hozta be újra az építészeti közbeszédbe a történelmi idő és a közösségi emlékezet problémáit a város identitásának meghatározásában.

A lakótelepek hiányát szenvedik a Rossi szerint városi műtárgyakként értelmezett elemeknek, amelyek többek mint lakó, vagy középületek, többlettartalmuk van.

A kiállítás öt óriási és játékos bútor segítségével megpróbálja kiegészíteni a modern lakótelepek építészeti hiányosságait Aldo Rossi gondolatai nyomán, és bizonyítani, hogy a Haszkovó is ugyanolyan városnegyed, mint akár Veszprém belvárosa, éppen csak nem jöttek létre azok az elemei, amikre szívesen emlékszünk, olyanok mint Veszprémben a „zsuzsi szobor”, az „óra” vagy a „tűztorony”, vagy Budapesten a „fényestökű lovasszobor”, a „gödör” vagy a „szabi híd”.

A kiállításról itt írtunk bővebben, a hivatalos honlapján pedig találtok egy térképet, amelyen megtaláltok mindent az egyes szobrokról, illetve az őket tervező építészirodákról – a Paradigma (Rom) mellett Edward Crooks (Torony II.), Point Supreme (Arc), Supervoid (Torony I.) és a MAIO (Medence).

Uszoda és óvoda is a jelöltek közt

A kortárs európai építészetet elismerő Mies díjat kétévente osztja ki az Európai Unió és a Fundació Mies van der Rohe, először 1988-ban adták át az elismeréseket. A procedúra meglehetősen hosszadalmas: a második körbe került projekteket csak szeptemberben, a shortlisteseket, illetve az öt döntőst csak jövő januárban és februárban tudjuk meg. Az eredményhirdetést 2022 áprilisában lesz, a díjátadót májusban tartják majd. Az eseményt vándorkiállítás is kíséri majd, melynek első állomása jövőre Bécs lesz. 

A mostani kiírásban a Paradigma jelölése előtt a PLANT-Atelier Peter Kis épülete, a Gyarmati Dezső Uszoda nominálásáról is beszámoltunk, illetve az Archikon iroda sikeréről is, amelynek két épületét, Pesterzsébeti Jódos-Sós Gyógy- és Strandfürdőt és a többszörösen díjazott Vizafogó Tagóvodát is jelölték a díjra.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A magyar építészet ligete

A magyar építészet ligete

A Paradigma Ariadné terve az MMA pályázatára.

Több mint negyven év után újra magyar építészek a The Architectural Review-ban

Több mint negyven év után újra magyar építészek a The Architectural Review-ban

Kovács Dániel a Paradigma Ariadné által tervezett sándorfalvi bivalyos tanösvényről írt a lap 2022/2-es lapszámában. A The Architectural Review legutóbb 1981-ben írt magyar építész hazai munkájáról.

Babaház

Babaház

A változó veszprémi óváros apró csodái.

Hirdetés