Hirdetés

Különleges térformálás a Távol-Keletről

Isigami Dzsunja a Keletiek Nyugaton, nyugatiak Keleten: Építészkongresszus 2019 című konferencián építészet és természet viszonyulásait elemezte.

Hirdetés

Kelet és Nyugat kapcsolódásairól két japán építész is beszélt a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tartott konferencián, közülük elsőként Isigami Dzsunja, aki 2004 óta visz saját irodát (junya.ishigami+associates). A tokiói tervező több könyvet írt már az építészet határterületeiről, így nem meglepő, hogy Budapesten is ezt a kérdéskört boncolgatta.



Isigami Dzsunja projektjeinél meghatározó a természettel való kapcsolat, egyfajta új viszonyrendszer kialakítása. A Tocsigiben tervezett hotelhez parkot alakított ki, itt az erdőt áttelepítették, hogy a helyén bővíthessék a szállodát. Az erdő új helyén, a fák között szertelenül elrendezett kisebb medencéket alakítottak ki, csövekkel összekötötték, majd a közeli folyó vizével feltöltötték őket. Mindössze két olyan gép van Japánban, amelyekkel a fák áttelepítését meg lehetett oldani.

Fák és tavak e rendkívüli sűrűsége egy álomszerű tájat hozott létre, a szálloda körüli közösségi kert terményeit a szálloda konyháján főzik meg.

Az építész előadásában a Tokió egyik elővárosában épült KAIT workshopról is beszélt, amely egy 45x45-ös, azaz 2025 m²-es tér, amit egy üvegfal vesz körül. A berendezés meglehetősen szellős, az alátámasztás karcsú, szertelenül elrendezett oszlopokból áll – mindez együttesen igencsak könnyed, légies hatást kelt. A bútorzat könnyen átcsoportosítható az aktuális munkák függvényében, de a praktikum mellett a játékosság is jelen van: lényegében lehetetlen egyenesen sétálni a térben, és fokozódnak az izgalmak, amikor egy-egy nagyobb tárgyat (asztalt, kanapét) kell áttenni A-pontból B-be. 

Isigami bemutatott egy kápolnát is, amely Kínában egy völgyben épül majd fel.  A 45 méter magas, keskeny építmény felfelé szélesedik, ezért fentről rengeteg napfény hatol be, ám a napsugarak nem jutnak le a padlószintig – a szórt fény egyfajta „misztikus világosságot” képez a szakrális térben. Előadását egy ház+étterem egység bemutatásával zárta, ami idén szeptemberben készül majd el Jamagucsiban, Japán déli részén és teljes egészében a föld alatt lesz. Látszólag rendezetlenül lyukakat, kanyonokat vájtak a talajba, majd kiöntötték azokat betonnal. Miután a beton megkötött, a köztük lévő földet bányászták ki.

A keletkezett üres terekből lesznek a lakás és az étterem helyiségei, köztük három kis udvar is. Ez utóbbi bizonyítja, hogy bár a lyukak elsőre amorfnak tűnnek, Isigami nagyon is alaposan átgondolta a terveit.

A Keletiek Nyugaton, nyugatiak Keleten: Építészkongresszus 2019 konferencia további előadásairól szintén közlünk rövid összefoglalót. Legutóbb Zoboki Gábor prezentációjáról írtunk, míg a következő, utolsó részben Jamamoto Aszako előadásáról számolunk majd be.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Japán illusztrátor, zen kert és szakura lámpás

Japán illusztrátor, zen kert és szakura lámpás

A Deák17 Galéria kiállítása a virtuális térben.

Rock and roll a padláson!

Rock and roll a padláson!

Egy előnytelen padlástér optimális átrendezésére mutatott be egy jó példát a lengyel Atelier Starzak Strebicki építésziroda.

Sörfőzdéből loft lakás Prágában

Sörfőzdéből loft lakás Prágában

A helységekbe belépve az embert valóban megcsapja az erjesztett sör illata.

Hirdetés