Ez a hely itt és így rendben van

"Az épület architektúrája, megjelenése és természetesen elhelyezkedése már akkor is izgalmas feladatot sejtetett." - Kiss Frigyes a Hydroproof Kft. ügyvezetője mesélt a Hotel Clarkról.

Mikor cégünk 2015. évben a Hotel Clark terveit először megkapta, még nem sejtettük mi vár ránk. Az épület architektúrája, megjelenése és természetesen elhelyezkedése már akkor is izgalmas feladatot sejtetett. Mikor e cikk megírására lehetőséget kaptunk először a cégünk DOX rendszerébe feltöltött képanyag és munkavégzési adatlapjainak átnézésébe kezdtem. Ezek között tallózva egyre inkább világosabbá vált számomra az elmúlt két év alatt ezen építkezésen elvégzett munka mennyisége és összetettsége. A kivitelezési munka utolsó fázisában már láttatta magát a fokozatosan kibontakozó, végső megjelenés. Azért, hogy ihletet merítsek a cikk megírásához, több alkalommal látogatást is tettem a már elkészült épületben.

Fecseg a felszín, hallgat a mély” (József Attila)

Először egy ismerősömnek lefoglalt hotelszobát néztem meg. Máskor baráti társasággal az étteremben töltöttem el egy estét és ezek kapcsán merült fel bennem a fenti József Attila idézet. Végzett tevékenységünk gyakorlatilag mindenütt láthatatlan. Szinte nincs egy cm2 sem, ahol az elmúlt két év rengeteg munkaórája, beépített anyagmennyisége látható lenne. Munkánkra itt különösen igaz, hogy a megjelenést, „a felszínt” kellett kiszolgálnunk, hiszen a felhasználó (a Vendég) amit lát, abban gyönyörködni szeretne. A mi feladatunk igazából ezen igénynek megfelelő műszaki megoldás megtalálása és kivitelezése volt.

A fenti elvárásnak, hogy meg tudjunk felelni folyamatosan egyeztettünk, konzultáltunk az épület tervezőivel, illetve közvetlenül a szaktervezőkkel, akik aztán a közösen kitalált megoldásokat tervformába öntötték. Rengeteg olyan dolog készült viszont, ami nem igényelt tervezői közreműködést, kreativitásra viszont néha szakmunkási, néha mérnöki szinten szükség volt. Ennek lenyomata időnként egy papírfecnire felrajzolt profilterv, gyártásra leadott különböző apró szerkezet. A végleges - megvalósult - változat céges nyilvántartásunkban került dokumentálásra a később esetlegesen felmerülő problémák könnyebb kezelhetősége érdekében. Mivel a garanciális időszakon belül (és természetesen azután is) az általunk kivitelezett szigeteléseket egyszerűbb így felügyelnünk. A kivitelezés alatt sokszor csak az irodából hazafelé menet, sötétben, már csak elemlámpával világítva a helyszínen tudtam rápillantani a munkánkra, de a látottak, illetve Kollégáim fotóanyaga még nem sejtették, hogy egy ékszerdoboz van születőben.

fotó: Hydroproof

A szakmai ártalomként jelentkező „röntgenszemem” egy üvegkorlát megfogásánál nem a végső megjelenést, hanem az ahhoz tartozó szigetelési csomópontot látta. Ettől a szokásomtól elszakadva a „kritikai” érzés hamar elmúlt és a varázslatos környezet szemlélése átvette az irányítást. A referenciafotók keresése - mivel azok jellemzően csak a kivitelezés közben fellépő problémákról, műszaki megoldások rögzítéséről, az eltakart munkanemek bemutatásáról szóltak - nagyon nehéz dolog volt. Ezek a képek túlnyomó részben csak a szigetelés technikával foglalkozóknak jelentenek valamit, de remélhetőleg sikerült azért néhány érdekes felvételt kiragadni.

Ennél a projektnél az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a szigetelési szakma szinte összes technikáját, anyagtípusát alkalmaztuk, ha némelyiket csak miniatűrben alkalmaztuk. Itt szeretném megjegyezni, hogy a cégfilozófiánk itt is érvényesült, nevezetesen: ha szigeteléstechnika, akkor HYDROPROOF, azaz ezen a területen mindenre van megoldásunk. Ehhez járult hozzá az épület elhelyezkedése miatti komplikált logisztika, minimálisan rendelkezésre álló felvonulási, tárolási és anyagmozgatási terület. A projektben részt vevő, sokat próbált szakembereink azt mondták a végén:

Itt azért tudtak nekünk még új dolgokat mutatni.

fotó: Hydroproof

Vicces szituációkat éltünk át, íme két példa.

„Nem lehet hozzáférni ehhez a munkaterülethez, lehetetlen megoldani!”

„Küldjünk oda egy kisebb termetű szakembert!”

„Oda már nem fér be egy emberi kéz!”

„Találj ki olyan megoldást, hogy ne kelljen hozzányúlni!”

De ezek a dolgok egy olyan épületnél, amit eleve cipőkanállal illesztettek be a helyére, mondhatni, természetesek. Itt megvalósult az, hogy az építésvezető néha szakmunkás, az ügyvezető pedig művezető lett. Csak így volt biztosítható a határidőre történő teljesítés.

Az épületet most bejárva, úgy gondolom, hogy ezek a nehézségek, ezek a kihívások az épületen dolgozó összes céget érintették, ezeket mindenki hozzánk hasonlóan élte meg. Ezen az építkezésen különösen fontos volt a „békés egymás mellett élés”. Néha egy zsebkendőnyi terülten kellett 2-3 cégnek azonos időben tevékenykednie, egymás akadályozása nélkül. Ez persze néha vitát, feszültséget eredményezett, de erre ma már senki nem emlékszik. Ennél a kivitelezésnél való igaz, hogy a pincétől a padlásig tevékenykedtünk: első munkaszintünk a liftaknánál, az épület legalacsonyabb pontján kezdődött, majd a kavicsnak nevezett épületrésznél, azaz a tetőn fejeződött be.

fotó: Hydroproof

A mélyépítménynél injektálási és negatív oldali kenhető szigetelési munkákkal indult a tevékenységünk, ezek után az épület apró teraszai, a panorámaterasz egyenes és fordított rétegrendű szigetelései következtek. Az étterem feletti üvegtetőnél kialakított „gépészeti sáv” leszigetelése alaposan megdolgoztatta szakembereinket. Komoly szakmai feladatot jelentett a tetőteraszok szélén található nagy hosszúságú, íves, párkánnyal kombinált üvegkorlát talp szigetelési rendszerbe foglalása. Végül az i-re a pontot a „kavics” tetőszigetelése tette fel. Ezek után a Hotel éttermében ülve, egy pohár itallal a kézben a világ sok pontján megforduló, dicséretekkel csínján bánó közgazdász barátom körbenézett és ennyit mondott:

Ez a hely itt és így rendben van.

A cikk szerzője Kiss Frigyes, okleveles építőmérnök, a Hydroproof Kft. ügyvezetője.

Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A végéhez közeledik az ország legnagyobb zöldmezős beruházása

A Market Építő Zrt. palettáján több szempontból is különleges ez a projekt: a nem hétköznapi nagyság, a szűk határidő, a gyors iparágban működő megrendelő mind komoly kihívások elé állítják a kivitelezőket.

Hatékonyságnövelés felsőfokon | Market Építő Zrt.

A Lean-módszer bevezetése mellett döntöttek.

A mindenség körforgása | Leo Rooftop

Megérkezett a Zodiákus koktélkollekció.