Fókuszban a természet, a természet, a víz és az ember kapcsolata. 

Balogh Attila Zsombor a Balaton szerelmese, gyermekkorában sok időt töltött ott, így nem meglepő, hogy diplomamunkájában is a tóhoz nyúlt vissza. Olyan kikötőt álmodott meg, amely tiszteletben tartja a már kialakult kapcsolatot a természet, a víz és az ember között.

Balogh Attila Zsombor - A főépület távlati képe, háttérben a Badacsony hegyvonulatával

Témaválasztás

Gyerekként édesapámmal, később családommal és barátokkal nagyon sokat jártam vitorlázni a Balatonra. Ennek az élménynek köszönhetően a vitorlázás számomra hobbiból versenysporttá vált az elmúlt tíz évben. A víz szeretete miatt fontos volt számomra, hogy a diplomamunkám témája is a Balatonnal és a vitorlázással kapcsolatos legyen.

A balatoni kikötőket az elmúlt években folyamatosan felújítják vagy átépítik. Az átalakulást leginkább gazdasági szempontok határozzák meg, ami nem mindig a kialakult környezetet és annak érdekeit tartja szem előtt. 

Diplomamunkámban szerettem volna olyan minta projektet létrehozni, amely olyan kikötőt mutat be, ami tiszteletben tartja a már kialakult környezetet és közben kapcsolatot teremt az ember, a természet és a víz között.

Helyszín

Tervezési helyszínként olyan kikötőt kerestem, melynek mérete és nem túl frekventált elhelyezkedése még őrzi a régi kikötők családias hangulatát. Így esett a választásom Ábrahámhegyre. Ábrahámhegy festői környezetben fekszik, a Balaton északi partján a nyugat felől magasodó Örsi hegy és a Tapolcai-medence tanúhegyeinek karéjában, a Burnót patak völgyében megbúvó 550 fős település Révfülöp és Badacsony között.

Balogh Attila Zsombor - Közeli képek a főépületről a part felőlBalogh Attila Zsombor: főépület: az étterem- kávézó fedett terasza és a fogyasztótér belső képei

Sokáig a Balaton egyik legkedveltebb fürdőhelye volt. Egyrészről azért, mert hegyei félkör alakban nyugatról és északról elzárják, védik a szelektől, másrészt egy völgykatlanban húzódik és így klímája melegebb a környezeténél. Fövenyes partját pedig a gyors sodrású Burnot pataknak köszönheti, mely a Káli medencéből felszedett homokot torkolatánál rakja le.

Koncepció

A településen az 1960-as évek végén a part államosítása és parcellázása megváltoztatta az eddig kialakult partszakaszt. Ennek eredményeként napjainkban a strandon kívül, nem lehet lejutni a Balaton partjára.

Választott témámmal, a tervezett épületekkel a kikötő és környezetének rendezésére, valamint a vízparti kapcsolat bővítésére keresek megoldást.  A tervezést megelőző helyszíni bejáráskor személyesen azt tapasztaltam, hogy a kikötő hangulatát erősen meghatározta a természetközeliség. A kikötő területe, mérete és rejtett elhelyezkedése miatt, vadregényes és szinte érintetlen.

Balogh Attila Zsombor: a nádasban álló apartman házak a víz felől

A kikötő működéséhez szükséges infrastruktúra biztosítása mellett az értékes zöld felületek megőrzése volt a célom. A beépített területeket csak minimális mértékben szerettem volna növelni. Az ingatlan melletti terület használatával a hasznos partszakaszt bővítettem. A vízpartot nem beépítve, inkább a természettel együtt élve szeretném visszaadni az embereknek.

A nádasban elhelyezett stégek, valamint az oda vezető palló járdák jellegzetes elemei a helynek. Az apartmanok alap gondolatát is a növények között elbújó stégeket adták. A régi nádvágók épületeihez hasonló, vízen álló épületeket terveztem. A vízre helyezett „házak” lehetőséget nyújtanak az ide látogató részére a természet szinte közvetlen megélésére, az élővilág megfigyelésére, az elszigetelt part használatára. A növényzetben megbújó épületekhez a nádas között kanyargó ösvényeken juthat el vendég, megidézve a csónakok és horgász stégek fa pallós csapásait.

Az apartmanok elhelyezése és formája a Balaton úszó vitorlák sziluettjét idézi. Ahogy a horizonton szétszóródó hajók, úgy úsznak az egymás mellett álló fehér apartmanok a víz felett. Ahogy az apartmanok a vízen szétszóródó vitorlásokat, úgy a főépület tömege a nap végén visszatérő és egy helyre gyülekező vitorlások látképét eleveníti meg. Az egymás mellé beálló hajók vitorlái szinte összeérnek, a fehér formák egy egységgé állnak össze és alkotnak egy egészet. A különálló épületrészeket a Balaton horizontjaként kifeszülő tető fogja össze, létrehozva fedett-nyitott tereket.

Ezúton szeretnék köszönetet mondani Ferencz Marcelnek, aki konzulensként lényegre törő meglátásaival, pozitív hozzáállásával és építő kritikájával támogatott a tervezés folyamata alatt.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Elmélet és gyakorlat összhangja – OCTOGON podcast

Elmélet és gyakorlat összhangja – OCTOGON podcast

Podcast-beszélgetés a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj Programról. Hallgasd meg te is!

Új vezetők a DVM groupnál

Új vezetők a DVM groupnál

Kulcsfontosságú szakemberek érkeztek az építőipari vállalathoz.

Műemlék vasbetonból

Műemlék vasbetonból

A balatonföldvári kikötőben felújított yacht club Magyarország első, nem ipari célú, vasbetonszerkezettel készült épülete volt.

Hirdetés