Iskola a határon, amely valójában nemcsak iskola, hanem a fenntarthatósági szempontok alapján létrejött közösségi helyszín is. 

A Henning Larsen Architects nyerte el Dánia első, Nordic Swan öko-címkével ellátott általános iskolájának tervezését. Az építészirodát a SKALA Architects, a BO-HUS, az ETN Arkitekter, az Autens és a MOE is segítették a munkában, a cél az volt, hogy egy olyan oktatási helyszínt hozzanak létre, amely több, mint iskola: egy olyan produktív tanulási környezet, amelyben a gyerekek úgy érzik magukat, mintha otthon lennének, és emellett kiemelt helyszíne lesz a közösségi programoknak is.

Nagy lépésre szánta rá magát 1989 őszén a skandináv államokban működő Nordic Council of Ministers, amikor bevezette az összes északi országra érvényes Nordic Swan, vagyis Északi Hattyú elnevezésű, a világon az első öko-címkézési rendszert. A védjegyet 63 termékkategóriában ítélik oda, köztük olyanokban, mint az éttermek, a lakóházak vagy éppen az iskolák. Az odaítélés előtt megnézik a termék

teljes életciklusát a nyersanyagok beszerzésétől kezdve egészen az energia- és vízfelhasználásig, de ugyanilyen fontos szempont a károsanyag-emisszió, a hulladékkezelés és az újrahasznosítás is.

A projekt Koppenhága Sundby városnegyedében valósul meg és egyfajta híd szerepet szánnak neki, amely szorosabbra fogja az oktatás, a helyi közösségek, a sport és a kulturális események közötti kapcsolatot. Ennek megfelelően az iskolában lesz könyvtár, kávézó, zeneiskola és sportközpont is. A kétemeletes iskolát 580 gyermek és 100 fős oktatási személyzet veheti majd birtokba, a tanulás befejezése után pedig kulturális és társadalmi események helyszínévé válik. A fent említett infrastrukturális elemeken kívül a homlokzati hőszigetelő anyagok, a felhasznált burkolatok, a belső panelek mind megfelelnek a Nordic Swan követelményeinek. 

Eva Ravnborg, a Henning Larsen projektigazgatója elmondta, hogy az alkotói folyamat elején úgy döntöttek, hogy az új iskolának funkciói révén integrálódni kell a tájba és a társadalomba. 

Nemcsak egy edukációs teret akartak létrehozni, hanem az iskolába vezető teljes útvonalat a tervezés középpontjába állították, mert szerintük csak ilyen szemlélettel lehet összekötni egy épületet a helyi közösségekkel.

Az iskola, vagy ahogy a missziójának megfelelően a Henning Larsen nevezi, "House of the city" a város szélén található. A természet közelsége oktatási szempontból is nagy lehetőséget rejthet, a gyerekek tanulhatnak akár a szabadban is és úgy szívhatják magukba a tananyagot, hogy közben eggyé válnak a természettel. Az iskola úgy néz ki valójában, mint egy domb, amelyről jó kilátás nyílik a környező erdős területre. Az épület szerkezetének megtervezésekor nagy figyelmet fordítottak a rugalmasságra, ennek megfelelően a belső funkciók változtatásával az elrendezés is "mozgatható".

Henning Larsen Architects építésziroda alapítójának nevét viseli, aki 1959-ben nyitotta meg a saját praxisát. Az egyik legrégebbi skandináv építészirodáról beszélünk, amely kezdetben kulturális és oktatási projektjeiről volt híres, az elmúlt években viszont erősen rákapcsoltak a fenntarthatósági kérdésekre is. A közelmúltban egy olyan lakónegyedet terveztek, amelyben gyakorlatilag minden fából készülne, az egész koncepció középpontjába a természet közelségét állították. A helyszín egy régi szeméttelep Koppenhága külvárosában, és úgy tervezik, hogy a negyed 7000 lakos befogadására lenne alkalmas. A Fælledby fejlesztés ötletével megnyertek egy hazai tervpályázatot, amelynek kiírója a By & Havn ingatlanvállalat volt, az elkövetkezendő időkben a terv részleteinek finomítására koncentrálnak.

Forrás: Henning Larsen Architects




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mintaházparkként nyit újra 2020-ban a Solar Decathlon Europe 2019 kiállítása

Mintaházparkként nyit újra 2020-ban a Solar Decathlon Europe 2019 kiállítása

A mintaházpark közvetítőként működne a szereplők között a közös, fenntartható jövőt támogató értékteremtés érdekében.

Mit tanulhat az állatkerttől egy gimnázium?

Mit tanulhat az állatkerttől egy gimnázium?

Dúll Andrea környezetpszichológus a mikroszinttől építené fel az ideális iskolát.

Diploma előtt: középiskola és közösségi központ egy finn félszigeten

Diploma előtt: középiskola és közösségi központ egy finn félszigeten

Krajnyák N. Bence Finnországban, az Oului Egyetem építészképzésén dolgozott ki egy projektet, amely ugyan még nem diplomamunka, ám érett, publikálásra érdemes dolgozat. Lássuk hát a Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ tervét!

Hirdetés