Hirdetés

Wolsky András, Random Space-Constellation NO'1, 2023

Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. Az áprilisi, Építészet & Művészet fókuszunknak megfelelően ezúttal Wolsky András Random Space-Constellation NO'1 című térbeli művét mutatjuk be.

Wolsky András, Random Space-Constellation NO1 című alkotása a szentendrei Ferenczy Múzeumban, 2023

 

Wolsky András alkotói folyamata a tudatos tervezés és a generált véletlen szintézisére épül. Munkái képi formában rögzített, egyéni akciókként értelmezhetők. A kezdeti szeriális alkotásait továbbgondolva, egyetemi éveinek végén alkalmazta elsőként a generált véletlent a műveinek létrehozásához. Alkotásainak van egy általa meghatározott szabályrendszere, illetve egy teljesen nyitott, tőle független része is. A művész a Magyar Képzőművészeti Egyetemen folytatott tanulmányai során ismerkedett meg Maurer Dórárával, aki később a mestere is lett. A műtermében való első találkozásra és beszélgetésre meghatározó élményként emlékszik vissza. A nyomdokain haladva Wolsky is az idő rétegeiben hozza létre alkotásait.

2023. március 25-én A GYŰJTEMÉNY címmel nyílt meg a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum új állandó tárlata, melynek egyik érdekessége, hogy a látogatók az általunk bemutatott Wolsky-folyosón keresztülhaladva léphetnek be a kiállított alkotások közé.  

„Inspiratív hetet töltöttem az állványon és létrákon a sötét folyosón, izgalmas volt, ahogyan napról-napra alakult a tér az egyre bővülő képi struktúrával, az unalmas helyiség kitágult, megnövekedett, különös perspektivikus húzása lett, pszeudo-lejtés-és emelkedés érzet keletkezett attól függően, hogy a hosszú folyosó melyik végében tartózkodtam” – mondta a művész. 

Wolsky térfestészeti murális munkájának előzményeként szolgál egy 2014-es festménye: a Rejtőzködő rend dinamikája I. elnevezésű műve lett átprojektálva a Múzeum folyosójának (30 méter hosszú és 5 méter magas) a falaira, padlójára és mennyezetére. Az eredetileg síkban létrehozott alkotása tulajdonképpen fel lett feszítve a térre. A tagolt falakon végigfutnak a festményének sávjai. Az említett tagolásoknak, ki-beugró falszakaszoknak köszönhetően még több kiszámítatlan elem kerülhetett a munkába. 

„A kiinduló képem alapkoncepciója egy olyan négy rétegű vonalhálózat volt, amit egy előre meghatározott szabályrendszer és a generált véletlen kombinációjával hoztam akciószerű munkafolyamattal létre.  Az akkori képen az egymásra kerülő négy rétegnyi különböző irányú vonalstruktúrát fehér vászonra fehérrel festettem. A kíváncsiságom tárgya az volt, hogy a fehérre kerülő fehér –tehát láthatatlanná váló – sávok milyen képi dinamikát fognak létrehozni, ha a négy réteg közös metszésfelületeit teszem csak láthatóvá. A vásznon tehát a véletlenszerűen láthatóvá vált képi elemek, sáv-töredékek a szentendrei helyszínen átprojektálva a nagyon tagolt térre, újabb véletlenszerű konstellációkkal gazdagodtak, azaz egy véletlen képi/téri helyzet állt elő” – meséli András. 


A rovat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.
 

Wolsky András | Web | Facebook | Instagram

A sorozat előző epizódja a képre kattintva olvasható.

Magazinunkra itt lehet online előfizetni.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXV.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ezeket a tervezőket semmiképp se hagyd ki, ha a Határtalan Designon jársz! 

Ezeket a tervezőket semmiképp se hagyd ki, ha a Határtalan Designon jársz! 

Június 23-ig látogatható a Határtalan Design. 

Óriáspopcorn és design-érzékeny búzafejek Martonvásáron

Óriáspopcorn és design-érzékeny búzafejek Martonvásáron

Az este’r partners belsőépítészeti tervei szerint valósult meg az MTA új, modern élményközpontja.

7,5 eurós pénzérme egy építész tiszteletére

7,5 eurós pénzérme egy építész tiszteletére

Forgalomba került Portugáliában az Álvaro Siza által tervezett 7,5 eurós érme, amelyet építész kollégája, Eduardo Souto de Moura tiszteletére készített el.

Hirdetés