A zsúfolt úthálózatból kivágott zöld teret kaptak Mumbai lakói.

A holland MVRDV stúdió a mumbai-kaliforniai StudioPOD-dal együttműködésben építette meg Mumbai legújabb közösségi parkját, a One Green Mile-t. A Winy Maas, Jacob van Rijs és Nathalie de Vries által 1993-ban alapított rotterdami építésziroda projektjeiben kortárs városi és építészeti problémákra keresi a válaszokat. Az emberléptékű projektekre, fenntarthatóságra törekvő StudioPOD és a holland vállalat a Nucleus Office Park megrendelésére ragadott ki egy részt a közismerten túlterhelt indiai úthálózatból.

 

 

A járműközpontú világból kiharapni, és a városi közösségnek adni egy darabot a zöldterületben szegény Indiában kiemelten fontos, jövőbemutató kezdeményezés. Pontosan ez történt a mumbai Senapati Bapat Marg felüljáró környezetében, ahol az MVRDV és a StudioPOD egy 200 méteres szakaszt tervezett és adott át a városlakók használatába. A felújítási munkálatok egy nagyobb léptékű zöld projekt részét képezik, ami összesen 1800 méternyi autópálya átalakítását célozza.

 

 

A One Green Mile különböző funkciókra kitalált „szobákból” áll. Van közöttük lazításra, vagy épp fitneszre tervezett tér, árnyékos ülőhelyek, előadások megtartására alkalmas hely, olvasósarok, gyalogos és kerékpáros utak, átkelők. A rekortánnal burkolt különböző méretű dombokat alagutak szabdalják, a hepehupás terepet mászóköveken kapaszkodva hódíthatják meg a gyerekek.

 

 

A tereket a zaj- és porszűrésben aktív szerepet kapó, sokszínű növényzettel ültették tele – még a csupasz betonpilléreket is virágábrázolások borítják. Az öntözést az összegyűjtött esővízzel oldják meg. A nagy hatásfokú világítási rendszer megtervezésekor a közbiztonságot tartották szem előtt. Az urbanizáció során eddig az autós forgalom élvezett prioritást, de az utóbbi időben egyre inkább előtérbe kerül az a nézet, mely szerint a városkép kialakításakor az ott lakó ember szociális igényeit kell elsőbbséggel kezelni. A szennyezett, zsúfolt, rossz közbiztonságú terek helyett élhető, zöld és fenntartható környezetre van szükség.

 

„Egy nap talán vége szakad a zajos, kellemetlen autópályák térnyerésének, de sajnos ez ma még egy szükséges rossz – Mumbaiban pedig talán még jellemzőbb is, mint a többi városban. (...)

A One Green Mile azt vetette fel: mi lenne akkor, ha ezek a forgalmas utak visszajuttatnának valamicskét a városoknak? Egy felüljáró árnyékot adhat, alatta kihasználatlan tér keletkezik. Nem is olyan őrült ötlet ezt a nyilvánosság részére átalakítani” – osztja meg a projekt filozófiáját Stefan de Koning, az MVRDV egyik partnere. A One Green Mile és a hozzá hasonló, szofisztikált megközelítésű projektek a „jut is, marad is” elvén alapulnak. Ezzel pedig nem csak az egészségesebb urbánus társadalomhoz, de összességében egy élhetőbb világhoz is jelentősen hozzájárulnak.

 

 

MVRDV | Web | Facebook | Instagram
StudioPOD
 | Web | Facebook | Instagram

 

 

Forrás: Frame

 

 

További képek és rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Újra itt az Architectural Matters!

Újra itt az Architectural Matters!

A MOME előadássorozata nemzetközi előadókat hív Budapestre

Nemzetközi sztárépítészek látogatnak Budapestre

Nemzetközi sztárépítészek látogatnak Budapestre

SHARE Magyarország 2023

Hirdetés