Múlt héten jelentették be, hogy elkészült a Budavári Palota első helyreállított épületrésze, a rekonstrukció során helyreállították a déli összekötő szárny eredeti, századfordulós állapotát. Most a pápai asztalos műhelyben munkáiba kaphatunk betekintést, ahol az álmennyezet és a bútorok egy része készül.

Fotó: MTI/Krizsán Csaba

A déli összekötő szárny egy aránylag keskeny épületrész a Budavári Palota együttesén belül, amely Hauszmann Alajos tervei alapján épült az új, krisztinavárosi szárnnyal egy időben. A déli nyaktagnak is nevezett épületrészben hozták létre 1902-ben a nemzetközi hírű Szent István-termet, amelyet a keleti és nyugati palotaszárnyból is meg lehetett közelíteni. A nyaktag mindkét homlokzatát közel egyformán alakították ki, az Oroszlános udvar felőli északi kapu két oldalára Senyei Károly Háború és Béke című szoborcsoportjának alakjai kerültek.

A második világháborúban a déli összekötő palotaszárny súlyos sérüléseket szenvedett. A Gellért-hegyre néző homlokzatot helyreállítása helyett akkor leegyszerűsítve építették át, és évtizedekig csupán az udvari nézete emlékeztetett eredeti állapotára. Az épületrészben megsemmisült a Szent István-terem is, helyén a háborút követő átépítés után egyebek mellett dolgozószobát és tárolóhelyiséget alakítottak ki.

Fotó: MTI/Illyés Tibor

Fotó: MTI/Illyés TiborFotó: MTI/Illyés Tibor

A Budavári Palota elsőként helyreállított homlokzata most századfordulós fényében született újjá, ahogyan Hauszmann Alajos megálmodta. A második világháború után kialakított lecsupaszított falak és jellegtelen ablakok helyett visszakerültek a homlokzatot díszítő, süttői mészkőből készült oszlopok és domborművek. A Várkapitányság helyreállította az eredeti, Hauszmann tervezte és Thék Endre gyártotta ablakokkal megegyező nyílászárókat is.

A hiteles helyreállítás érdekében a déli homlokzatot teljesen elbontották, majd az eredeti tervek szerint újjáépítették, ahogy a korabeli belső térszerkezetet is rekonstruálták. A munkálatokat falkutatással, műemlékvédelmi és régészeti kutatással kezdték, amelyek során több korszak emlékei kerültek elő. A feltárt részleteket, valamint archív fotókat is felhasználtak a hiteles végeredmény érdekében.

A Szent István-terem rekonstrukciójában Pécstől Pápáig hét szakma képviselői, országszerte mintegy húsz műhelyben több száz szakember dolgozik. Most az MTI fotósa által a Pápai Asztalos Kft.-nél készülő ajtószárnyak és álmennyezetek alakulásába is bepillantást nyerhetünk.

Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Mint azt korábban megírtuk, a Szent István-teremhez készül az ország legnagyobb Zsolnay kerámiakandallója is, ami a Zsolnay Porcelánmanufaktúra pécsi gyárában a szakemberek egykori mintadarabok, eredeti tervek és archív fotók alapján hosszú évek alatt készítették el az eredeti alkotás hű mását. A 4,7 méter magas, 2,8 méter széles és csaknem másfél tonnás kandalló 120-féle elemből és összesen 611 darabból áll; egyes részein nyolc-tíz festési, mázolási, majd égetési fázist végeztek az aranyozás előtt. 

Fotó: MTI/Várkapitányság

Az eredeti állapotában helyreállított déli összekötő szárny és az újjászületett Szent István-terem kapuit augusztus 20-án nyitják meg a nagyközönség előtt, az első napokban ingyenesen. 
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy gyerekkori álmom vált valóra

Egy gyerekkori álmom vált valóra

Interjú Kele Sári designerrel!

Egyszerű és okos

Egyszerű és okos

Beszélgetés Déri Enikővel és Demeczky Nórával, a DE_FORM Design Agency alapítóival és kreatív igazgatóival.

Hirdetés