Hirdetés

Interjú Csizik Balázzsal, az ONION Creative ügynökség és az Urbanum társalapítójával!

Képzőművészet, fotográfia, egyetemi oktatás, ügynökségalapítás, város- és közösségfejlesztés — egytől egyig különleges, sokszínű kreatív terület, amelyek közül akár csak egy is életre szóló hivatás lehetne. Csizik Balázs ezzel szemben mindet választotta. És hogy hogyan fér mindez el egy életben, és hol vannak ezeknek a területeknek a legizgalmasabb metszéspontjai — erről beszélgettünk Balázzsal.

 

A közelmúltban indult ONION Creative ügynökséget Pálfai Domokossal alapítottátok, mindketten komoly ügynökségi háttérrel (Balázs a Mitte-ből, Domokos pedig az Uniomedia-ból igazolt át) érkeztek. Hogyan ismertétek meg egymást és hogyan született meg a közös projekt ötlete?

Megismerkedésünk nem szakmai úton történt, de hamar úgy folytatódott. Egy francia atomenergetikai diplomata tartott zenés állófogadást egy gangos bérház lakóinak a Klauzál téren. Ezen mindketten ott voltunk és hamar megtaláltuk a közös hangot, melyet második felvonásként egy közösen megtartott BME-s kurzus erősített fel. Felismertük, hogy más-más eszközökkel, de ugyanazt akarjuk mondani, megbeszéltük, ha alkalom nyílik rá, együtt dolgozunk majd projekteken. Végül Domokos volt igazán bátor, aki nem várt az alkalomra, hanem megteremtette azt, és rám írt. Azóta ez egy közösen írt történet, van egy stabil alap értékrendünk, ami mindkettőnknek metszetben van és erre épül rá az, ami Domis és Balázsos, összetéve pedig ONION-os, kiemelvén, hogy több nagyon inspiráló emberrel dolgozunk együtt, akik mellett mi is folyamatosan formálódunk.
 

 Pálfai Domokos és Csizik Balázs – ONION Creative

Az ONION-t hibrid struktúrával működő ügynökségnek nevezitek – mit jelent ez pontosan?

Az ONION működésének egyik alapja, hogy proaktívan keressük az együttműködési lehetőséget nagy, hozzáadott értékű projektekkel és próbáljuk ezeket kampányszerűen összekötni márkákkal. Természetesen abszolút nyitottan állunk ügyféloldali megkeresésekhez is, melyek során ezeket irányítjuk akár más márkák, vagy akár egyéb szakmai fórum felé, valamely gazdasági- vagy társadalmi felelősségvállalás mentén.

A mindennapi működésünket is igyekszünk hibrid módokon kezelni és eltérni a megszokottól. Ügyfélre és munkatársra szabjuk a projekteket, hogy elkerüljük a kiégést és imponáljunk a next gen munkavállalóknak. Reményeink szerint itt mindenki úgy dolgozhat, ahogy neki kényelmes és hatékony. Ez egy átlátott káosz.


Klasszikus kommunikációs stratégiák helyett strukturált, holisztikus gondolkodás jellemző rátok és egyfajta vizionárius szemlélet, amelyben a történetmesélésre, új formátumokra és platformokra helyezitek a hangsúlyt. Hogyan működik ez a gyakorlatban és milyen az „ügyféloldal” fogékonysága erre az új szemléletre?

Keressük a nyitottságot, örömünkre ezt sokszor éppen a kulturális területen találjuk meg, sokszor kapunk lehetőséget arra, hogy a tradicionálisan vett kommunikációs feladatokon túl a kreatív stratégia, vagy megvalósítás irányába is bevonódhatunk. Ennek mentén egy-egy intézmény olyan platformokon jelenhet meg és vonhat be új közönséget, akikkel addig nem találkozott. Igazán izgalmas szinergiák alakulnak ki abban, ha egy kreatív, kulturális projekt, vagy akár egy edukációs, innovációs projekt együttműködő partnerre talál egy piaci márkával.
 

A Walter Rózsi-villa arculata

Mely terület a legizgalmasabb számotokra a kommunikáció és a márkaépítés terén? Kik az ügyfeleitek és a szakma széles palettáján hol látjátok a saját helyeteket?

Nekem a magas hozzáadott értékű kreatív, innovációs és kulturális projektek a legizgalmasabbak, melyek esetén azt érzem, hogy a legtöbbet tudok az egyetemi, vagy képzőművészeti tapasztalataimból meríteni a stratégia alakításánál. Egyik legutóbbi projektünk kapcsán a Magyar Építészeti Múzeummal (MÉM) működhettem együtt, az ONION és az Urbanum színeiben is. Az ONION készíthette el a Walter Rózsi-villa arculatát, social és kommunikációs stratégiáját, belső-külső infótábla animációit, szóróanyagait és weboldalát, míg az Urbanum a 6. Nemzetközi Építészeti Makettfesztivál szakmai kurátoraként, a KÉK partnereként működhetett együtt a MÉM csapatával, a kiállítási tárgyak kapcsán. Az ilyen együttműködésekben hiszek, hasonló szimbiózist látok minden területen – hiszünk abban, hogy a márkák akár egymást erősítve is támogathatnak egy-egy témát.


Ki miért felel az ONION-on belül, hogyan néz ki köztetek a munkamegosztás és hányan dolgoztok együtt?

Domokossal közösen alakítjuk ki a kreatív stratégia alapjait a csapattal: azt gondolom, ott válik ketté az utunk, amikor én azt megrajzolom, vagy lefotózom, ő pedig szavakba formálja. Viszont az is igazán izgalmas, amikor egy pörgős, jól megvágott videó tőle, egy szlogen meg tőlem ered: erre minden kollegánkat bátorítunk, hogy legyenek szerves részei minden folyamatnak, de csak addig, amíg az inspirálóan hat számukra. 


A városfejlesztés, a városi közösségépítés is szívügyed, az Urbanum projekt erről szól. Ráadásul áprilisban megnyílt ehhez kapcsolódóan a Forum Urbanum Budafoki úti közösségi tér és könyvesbolt is. Mi a kapcsolódási pont az ONION és az Urbanum között, és milyen céllal született ez a projektetek?

Az Urbanum városkutatási alapítványként jött létre, és szeretne egy izgalmas, befogadó tere lenni a város és ember közötti bonyolult viszony multidiszciplináris tárgyalásának: az építészettől a képzőművészeten és társadalomtudományon át az irodalomig, vagy akár az informatikáig. Ennek egy ideális találkozási helye, „fóruma” lett a Forum Urbanum, melyben szakmai projekteket katalizálunk, kerekasztal-beszélgetéseket, kiállításokat szervezünk a témában. Ugyanebben a térben dolgozunk az ONION-nal: kéz a kézben az Urbanummal célunk, hogy közösségeket és értéket teremtsünk. Van már több olyan projekt mögöttünk, melyben ez a közös munka már ténylegesen elindult, így lehetett az ONION első nagyobb kampányának, a fenntartható Dunakanyarhoz kapcsolódó KanyarGO térképnek szakmai együttműködő partnere az Urbanum. A projekt egy, a Közlekedési Múzeumban megrendezett kerekasztal formájában zárult, többek között a MÁV és a helyi civil szervezetek megszólításával. Jelenleg a MÉM-MDK Walter Rózsi-villa kreatív stratégiájának kialakításában működünk együtt, egy izgalmas, többdimenziós nézőpontot kialakítva.
 

Az Urbanum csapat:  Csizik Balázs, Kulcsár Géza, Vo Son Nam

KanyarGO térkép


Jelenleg éppen a székesfehérvári COMMUNITY – BUILDING / KÖZÖSSÉG – ÉPÍTÉS című nagyszabású kiállításon dolgozol. Mesélj kérlek a top_OS csop_Ort-ról, kikből és hogyan alakult, és mit láthatnak a kiállítás látogatói?

A COMMUNITY – BUILDING / KÖZÖSSÉG – ÉPÍTÉS kiállításunk, egy régóta épített első közös megjelenése egy művészeti kollektívának, melynek többek között Kulcsár Géza, az egyik Urbanumos alapítótársam és én magam is tagja vagyok, Asztalos Zsolt, a Hámos Gusztáv & Katja Pratschke alkotópáros, valamint Szabó Kristóf - KristofLab társaságában.

A top_OS csop_Ort egy alkotói és gondolkodói kollektíva, mely a hely fogalmának legtágabb értelemben vett körüljárását tűzi ki célul, illetve ehhez kapcsolódóan, önmagát közösségteremtő erőként és absztrakt (a későbbiekben pedig akár konkrét) térként is felfogva, a témához kapcsolódó, a kollektíva tevékenységére reflektáló elméleti és gyakorlati diskurzus, alkotómunka folytonos fenntartása mellett is elkötelezett.

Jelen kiállításon a város és ember viszonyrendszere kapcsán hoztunk létre Székesfehérvárra helyspecifikus installációkat és műtárgyakat, melyek a Csók Képtárban lesznek megtekinthetőek a június 10-én 18 órakor megnyíló kiállításunkon szeptember 25-ig. Sok szeretettel várjuk a kedves érdeklődöket!


A fent említett számos projekt mellett képzőművészként is aktív vagy, és oktatóként is dolgozol a BME-n. Hogyan fér bele az idődbe ennyi minden, és a hogyan szintetizálod ezt a sok, elvileg egészen különböző irányba mutató szakmai tevékenységet? 

Számomra az az igazán inspirált állapot, amikor társterületekről tudom motiválni az éppen aktuális projektem során magamat. Úgy alakítom az életemet, hogy azokkal az emberekkel, akiket az egyik területen bevonzok az életembe, tudjam folytatni a szakmai munkát, fejlődést más területeken is, így pl. közös koncepció kialakításában képzőművészként elméleti szakemberekkel, vagy arculattervezésben kreatívként képzőművészekkel. Ami a szintetizálásban segít, hogy többször egy téma köré csoportosulnak ezek a területek: a városról és annak kreatív tereiről gondolkodunk az Urbanum műhelyében, a képzőművészeti kiállítóterekben, az egyetem falai közt, de az ONION csapatán belül is.
 

Csizik Balázs: Prima Materia NF3 - Topos Kiállítás

Csizik Balázs: Prima Materia NF1 - Topos KiállításCsizik Balázs: Prima Materia NF2 - Topos Kiállítás


Mi motivál a munkádban, mi okoz számodra leginkább elégedettséget, mi az a elismerés, amit a leginkább megbecsülsz?

Az igazi siker számomra az, ha azt érzem, valami egy komplex csapatmunka keretein belül egy kerek egésszé összeállt. Ennek számomra legkellemesebb példái Domokos folyamatos fejlődésre késztető szakmaiságán és nyitottságán túl az Urbanumon belüli alapítótársaim, Vo Son Nam, akit egy esettanulmány-versenyen, még tanítványomként ismertem meg, egy ideje pedig ő tanít engem nap mint nap, valamint Kulcsár Géza, aki pedig először írt egy izgalmas cikket a munkáimról még az Új Művészet magazin hasábjaira, mostanra viszont már alkotó- és gondolkodótársammá vált, közösen állítunk ki.

 

Csizik Balázs | Web | Facebook | Instagram
ONION Creative | WebFacebook | Instagram
URBANUM I Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kiállítás a városról, a helyről és az időről

Kiállítás a városról, a helyről és az időről

COMMUNITY | BUILDING / KÖZÖSSÉG | ÉPÍTÉS a székesfehérvári Csók István Képtárban.

Amerikai homlokzatspecialistát vesz a Wienerberger

Amerikai homlokzatspecialistát vesz a Wienerberger

Az osztrák téglagyártó óriáscég az amerikai Meridian Bricket vásárolja fel.

Elindult Az Év Irodája verseny közönségszavazása

Elindult Az Év Irodája verseny közönségszavazása

Lezárult a jelentkezés, február 7-ig szavazhatunk kedvenc irodánkra. 

Hirdetés