Cavalli bútorok, egy Masiero óriáscsillár a Hild József tervezte klasszicista épület fekete-fehérjében, Tom Dixon lámpák és kortárs magyar képzőművészek.

Cavalli bútorok, egy Masiero óriáscsillár a Hild József tervezte klasszicista épület fekete-fehérjében, faszínek, Tom Dixon lámpák és kortárs magyar képzőművészek Csiszér Zsuzsitól Mulasicson át Tarr Hajniig. Előbbiek az új szálloda ékei, utóbbiak Gerendai Károly Costes tulajdonos gyűjteményéből valók – nehéz eldönteni, a szálloda belső képe erősíti-e majd az új Costesét vagy fordítva.

Fotó © Erdélyi Gábor

A Vigyázó Ferenc ideális mellékutca egy menő szállodának, mert a Belváros közepén van, a jól kijárt turista gyalogutakhoz és a Dunához közel. Másrészt a reformkori Pestnek is itt volt a központja, ahol a legszorgalmasabb pesti építész számos épületet tervezett, így azt a körfolyosós, korai eklektikus lakóépületet is, ami a feltételezések szerint valamikor 1860–1861 körül készülhetett – vele szemben Hild lakott is, az akkori Béla utca 3-ban. 

Fotó © Erdélyi Gábor

Az időközben leromlott állapotú lakóház átépítését nagyjából tíz éve kezdték meg (Porcsalmi Zoltán fel.terv./KÉSZ Kft.), végül csak a homlokzat maradt meg belőle. A tulajdonosnak, Mazen Al Ramahinak volt már némi rutinja a régi romos épületek merész felújításában: a Dohány utcai Hungária fürdő és Continental Hotel egykori épületéből is csak a homlokzat állt már, amikor 2010-ben a végső megsemmisülés helyett elkészült a 272 szobás Continental Hotel Budapest (OCTOGON 2010/6.). A felújítást díjeső kísérte – többek között 2010-ben a Média Építészeti Díjat is megkapta –, így a tulajdonos és tervezői csapata (Hegedűs Péter építész, Sáfrány Csilla és Vörös Virág belsőépítész) érezhetően nagyobb önbizalommal állt neki az új feladatnak. A klasszikus, gangos épület belső udvara üvegtetőt kapott, a ház ezzel hat emelet magasságban, kifordítva mutatja meg magát, a szálloda halljában nappal a napsugarak köszönnek be, éjjel olykor a csillagos ég. 

Fotó © Erdélyi Gábor

Ez a szálloda lobbija és meghatározó tere: fekete gránitpadló és fehér falak, középen egy hatalmas  Masiero csillár lóg be, a recepciós pult pedig csábosan élénk karamellszínben veri vissza/tükrözi a ráeső fényeket.  

Fotó © Erdélyi Gábor

Nagypolgári elegancia – bármit is jelentsen is ma ez. De a finomság a részletekben lakik: a korábbi körfolyosó diszkrét rácsmintázatában, a fali lámpák csillogásában, ahogy mellesleg karcsú, csillag alakú árnyékot is vetnek maguk mögé, a szintén IPE Cavalli bútorok már-már dekadens iróniájában. (Némi angol, konzervatív klubbeütés találkozik a szertelen olaszossággal: az egyik kanapé karfáit például tollakkal övezett bőrcsíkok díszítik.) A szobák négyféle változatban, markáns vintage stílusban követik egymást, a modern itt is szinte ironikus, ahogy a klasszikus eleganciával és komfortossággal találkozik, különösen a tapéták és a bútorok kettősei barokkosan érzelem-gazdagok. A szobákat a belső oldalon kialakított új folyosókra fűzték fel, az ablakok legtöbbször befelé néznek, a korábbi körfolyosó látványerkélyként szolgál.

Fotó © Erdélyi Gábor

És akkor jöjjön az új Costes Downtown, ami a földszint jobb oldalát foglalja el (a cikk születése idején a tér még alakulóban, fotózás előtti állapotban volt – szerk.).  A tulajdonos és séf (Gerendai Károly és a portugál Miguel Rocha Vieira) párosa változatlan, de úgy tűnik tanultak az első Costes kissé túlhájpolt designjából – ez a mostani jóval barátságosabb igyekszik lenni, eleganciájával nem akarja agyonnyomni a vendéget. Természetes barnák és egy fali függőkert zöldje ötvöződik szerencsésen Gerendai kortárs képeivel, a spanyol diófa székek nemcsak gyönyörűek, de kényelmesek is – az új helyszínen sokkal oldottabb stílusban képzelik a vendéglátást. Az étterem a Michelin-csillag megőrzésének érdekében még egy ideig tovább működik majd a Ráday utcai eredeti helyszínén is, de a szállodában nyíló Costes Downtown étterem lesz a márka új zászlóshajója.

Szöveg: Torma Tamás
Építészet: Hegedűs Péter , Bolyó Ágnes  (Petur stúdió)
Belsőépítészet: Sáfrány Csilla, Vörös Virág
Fotó: Erdélyi Gábor

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2015/03-as lapszámában. 

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 119 - 2015/03. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Ekler a szőlőhegyen, Soproni Gyógyközpont, Corvin Corner, Bad Girlz, KÉK Építészeti Filmnapok


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„Fantasztikus, hogy milyen erőt sugároz ez az épület”

„Fantasztikus, hogy milyen erőt sugároz ez az épület”

Szalay Tihamér, az MD Studio vezető tervezője mesélt az NKE restaurált főépületéről.

Ezekkel a fejlesztésekkel gazdagodik idén Budapest

Ezekkel a fejlesztésekkel gazdagodik idén Budapest

Budapesti fejlesztések szempontjából idén sem fogunk unatkozni.

Nemcsak kiszolgálni, de inspirálni is az épületben lévő életet

Nemcsak kiszolgálni, de inspirálni is az épületben lévő életet

"Valójában a térélmény az, ami az egyetemiséget adja."

Hirdetés