A kiállítás még november 28-ig megtekinthető.

Nemzetközileg számontartott szakmai fórummá, különféle művészeti műfajok találkozását, összekapcsolódását elősegítő designeseménnyé fejlődött az évenként megrendezett Határtalan design / Design without borders (DWB). Cikkünk az OCTOGON magazin 171-es (2021/7-es) lapszámából.

 

Nehéz lenne a rendelkezésemre álló terjedelemben elmesélni Szigeti Szilvia textiltervező és Radnóti Tamás belsőépítész alapító-kurátorok évtizedek óta tartó következetes építkezésének történetét, inkább arra biztatom az olvasót, pötyögje be a keresőbe, hogy Határtalan design / Design without borders, majd hagyja magát elveszni az esemény honlapján (nem feledve a műfajteremtő, 154 művész munkáit bemutató kisfilmsorozatot a DWB Vlogot). Ez a honlap az idei programsor, kiállítók gyűjteménye, de korábbi évek DWB-ire is visszatekinthetünk egyik menüpontjában, ekként egy kortárs design lexikon, „forgatásával” képet kaphatunk arról, hogy kikre, mely országok tárgykultúrájára érdemes figyelnünk manapság.

 

A kiállítás első szakaszán kapott helyet a svájci származású Philippe Cramer Randogne fantázianevű, lakkozott lámpacsaládja: ősi antropomorf szobrok ihletésére lézervágási technikával készült. Fentről egy olasz, Marco Fossati cintányérok inspirálta, valóban akusztikai szempontokra is figyelemmel készült alumínium függesztékei (Acustica) ereszkednek Szigeti Szilvia egy újabb, Futuristic, digitális nyomtatású textilje elé. Balra Jaime Hayón bab alakú zseléscukorka formája nyomán készült asztalkái fából, üvegszálas anyagból üveglappal fedve (Explorer) és a sokak által kedvelt Dino karosszék. (Fotó: Villányi Csaba)

 

Ebben az évben 16 országból érkeztek tárgyak a DWB-re, amely érzésem szerint létezése óta koncepcionálisan is a legjobb helyszínre került (a tavalyi DWB-t is már itt láthattuk). A barokk stílusú épületegyütteshez simuló, a második világháborúban, majd az ’56-os harcokban károkat szenedett, részben felújított, sérüléseivel konzervált templomtérben különösen erős jelenlétűek a tárgyak, a kiállítást kísérő tánc- és zenei események.

A nyers falak közé installált kiállítás az esseni Zollvereinben, egykori kazánkomplexumban létrehozott Red Dot Design Museumban átélt élményt idézik fel bennem. Pontatlan az előző mondatom, mert kiállításokat kell írnom, hiszen egyszerre koherens, ám a DWB-n belül önálló egységként is szemlélhető, a szlovén tervezők munkáit tartalmazó The future of living-válogatás, az ékszerműfajon belül az Észt Művészeti Akadémia Ékszer és Ötvös Tanszék hallgatóinak szelekciója vagy éppen a magyar textiltervezők legújabb, limitált kollekcióit tartalmazó Texhibition.

 

Erja Hirvi és az ő szívet melengető nyomott mintás textiljei egyenesen Finnországból! Erja többek között a világhírű Marimekko cégnek is tervez. Szintén finn, élő legenda Yrjö Kukkapuro (1933), őt ezúttal nem ikonikus Karuselli fotelje, hanem három széke képviseli, köztük az 1993-ban, Tapani Aartomaa egyedi grafikájának felhasználásával készült, CNC-vágással, újrahasznosított alapanyagból gyártott, puritán megjelenésű Tattooed. (Fotó: Villányi Csaba)

 

A különleges helyszín további lehetőségeket is felkínált a kurátorok számára: időbeli, korszakok közötti kapcsolatok feltárását. Ezáltal kerültek ismét a Kiscelli Múzeum emeleti kiállítótereibe – többek között barokk, biedermeier, klasszikus modern lakásenteriőrökbe – kortárs szőnyegtervező művészek munkái. A szőnyegeken túl szintén a Közterek és magánterek állandó kiállításába illesztették a Találkozások című kerámiakiállítást, mely két finn (Johanna Rytkölä és Åsa Hellman) és két magyar tervező (Babos Pálma és Strohner Márton) munkái, plusz a régi korok közötti kontextusok terepe. Ha lenne sok pénz és sok paripa, akkor az évtizedek alatt újra- és újrarajzolt, mind tágabb határokat tovább lehetne bővíteni: utazótárlat, újabb helyszínek, újabb kontextusok... lehetne ez egy megvalósítható álom?

 

Bécsből érkezett Katharina Mischer, Thomas Traxler, azaz a mischer‘traxler studio koncept-design sorozata, a Ratio, melynek darabjai által eltávolodunk jól belakott dísztárgy-használati tárgy világunktól. Igaz, apró használati tárgyak alkotják Ratiót: egy tükör, három asztalka, egy pad, ám ezek fogyasztáskritikai „tárgyi kiáltványok”: rajtuk az alapanyagukból kinyerhető fémmel azonos anyagú (cink, sárga- és vörösréz) funkcionális kiegészítő elemek találhatók, és lemezeken feliratok jelzik, hogy az adott méretű kődarabból mennyi fém nyerhető ki. (Kőfaragó: Beno Ogrin // fotó: ©mischer‘traxler studio)

 

A hazai tervezőket mások mellett Kele Sára hazai gyártású Tangens Office Home kollekciója képviselte. Az ülő, tárolóbútor-elemekből álló, jórészt újrahasznosított anyagokból készülő bútorcsalád minden darabja (így a képen látható moduláris szekrény) a kényelmes, otthoni munkavégzést szolgálja. A kollekció idén Red Dot díjat kapott. (Fotó: Rácmolnár Milán)

 

A Határtalan design évek óta külön szekciót szentel a nemzetközi ékszertervezésnek. Ha van terület, amely már régen átlépett anyaghasználati, funkcionális, tematikus határokat, akkor az kétségtelenül a kortárs ékszertervezés, így e sorok írója számára nem is meglepő, hogy ékszerkészítőket is üdvözölhetünk a Határtalan Design Díjasok között. Íme az osztrák Susanne Hammer, kézi préssel, eloxált alumíniumcső felhasználásával készült Out of Line nyaklánca. (Fotó: ©Susanne Hammer)

 

A program többek között szlovén, lengyel, svájci, finn kulturális intézetek és nagykövetségek segítségével, a Budapesti Őszi Fesztivál keretében, a Budapest Brand közreműködésével valósul meg, és a Budapest Design Week programsorozat része.

Megtekinthető a Kiscelli Múzeumban október 10. – november 28-a között. Alapító kurátorok: Szigeti Szilvia, Radnóti Tamás.

 

Még több és nagyobb fotókért katt a képgalériára!

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Átadták a fertődi Esterházy-kastély felújított nyugati szárnyát

Átadták a fertődi Esterházy-kastély felújított nyugati szárnyát

A felújított szárny három kiállítással nyílt meg, melyek július 21-től látogathatók.

Lassuljunk gyorsabban

Lassuljunk gyorsabban

Szubjektív válogatás a Ludwig múzeum nemrég nyílt Lassú élet-radikális hétköznapok című kiállításáról

Mozdonymániások, irány az Északi Járműjavító!

Mozdonymániások, irány az Északi Járműjavító!

Önálló tárlat a vasúti járműgyártás egykori bázisán, az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában

Hirdetés