Süveges Rita Napraforgó - NBS című műtárgya.

Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. Az októberi fenntarthatóság fókuszunknak megfelelően ezúttal Süveges Rita Napraforgó - NBS című műtárgyát mutatjuk be.

A földművelés miként kapcsolja össze, avagy választja el az emberi társadalmat és a természetet? Vajon mit eredményez az a kapitalista logika, amely erőforrásra és kártevőre osztja fel a természeti világot?

Süveges Rita művészete a nagyüzemi gazdálkodás és az abból adódó tájátalakító, tájromboló tényezőkkel foglalkozik, illetve azt kutatja, hogy a mezőgazdaság fenntarthatatlan gyakorlatai hogyan fonódnak össze kényszerűen a fosszilis kapitalizmus technológiájával és érdekeivel. Alkotásai az antropocén fogalmát jelölik, amely egy új földtani korszakot határoz meg, ahol az emberi tényező befolyásolja a legjobban a természet ökoszisztémáját, ezzel rávilágítva arra, hogy az emberi és a természeti világ ökokritikai értelemben szembeállítható, azonban mégsem elválasztható egymástól.
 

Süveges Rita: Napraforgó - NBS, 2020, akril, rétegelt lemez, 25 x 50 cm. Az INDA Galéria jóvoltából

Monumentális biomassza-növény képe a Napraforgó – NBS, amely 3D-modellek alapján készült, két alkotóelemre osztja a festményt: a természeti oldal a néhai emberi kéz lenyomatától mentes táj emlékét idézi fel. A visszatérő rideg kék szín motívuma a világító képernyők kékjére utal, amely a technológiai optimizmust ütközteti a valósággal. A folyamatos technológiai fejlesztésekből adódó gazdasági növekedés és társadalmi jólét súlyos következménye a klímaválság. A természeti rombolás problémáját pedig sokan a felsőbb, kapitalista szereplők felelőtlenségeként könyvelik el, pedig kis lépésben, a saját életmódban való változtatás is a felelősségvállalás formája.

A festmény arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy a biotechnológia vállalati marketingje valójában milyen megoldásokat alkalmaz, hogy „zöldre fesse” kártékony gyakorlatait.
 

A sorozat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A’ Design Award díjat kapott a magyar kullancsriasztó

A’ Design Award díjat kapott a magyar kullancsriasztó

A ProtectOne új termékét, a Tickless Runt futók számára fejlesztették ki.

Philippe Starck versben adott tanácsot a feltörekvő designerek számára

Philippe Starck versben adott tanácsot a feltörekvő designerek számára

A tervezőtől megszokott, formabontó módon.

Világítás és akusztika egyesülése

Világítás és akusztika egyesülése

Designlámpa guide, best of május a Be Light!-tól.

Hirdetés