Sipos Balázs Forró fürdő című műtárgya.

Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. A novemberi fókuszunknak megfelelően ezúttal Sipos Balázs Forró fürdő című műtárgyát mutatjuk be.

 

Sipos Balázs Ferenczy Noémi-díjas üvegművész. Tárgyai saját élethelyzeteit, kérdéseit, és az ezekre adott válaszait tükrözik. Az általa készített üvegszobrok casting technológiával (formába olvasztás) készülnek, amely egy összetett, hosszadalmas folyamat, és méretben is bizonyos korlátokat szab. A casting technikában a nyers öntvény rusztikussága adja meg a tárgy karakterét. A csiszolás nem a forma-alakítás miatt történik, hanem a belső formák láttatása érdekében. Mivel az alkotási folyamat időigényes, ezért kevésbé enged teret a gesztusoknak, a hirtelen indulatoknak, e lassúság miatt a témák is általában hosszabb folyamatokat, belső vívódásokat ábrázolnak.

Sokszor csak évekkel később születik meg egy tárgy, ezáltal a külső ingerek, inspirációk is áttételesen, az idő szűrőjén keresztül vannak jelen. Az új gondolatok, inspirációk forrása a művész élethelyzeteinek aktuális problémái mellett gyakran maga az alkotás folyamata, amely állandóan válaszutakat állít fel alkotójának, így a be nem járt utak sokaságának lehetőségei, mind magában hordozzák egy-egy újabb tárgynak reményét.

A művész nem szokott kísérletezni, hanem a megfogalmazódott gondolatot, történetet általában csak akkor kezdi megvalósítani anyagban, amikor már teljesen összeállt a kép és körvonalazódott elkészítés folyamata.

Sipos Balázs alapfeltevései, amelyek tárgyainak üzenetét igyekszik átadni, azok a külső és belső formai kapcsolatok létrehozása, egy tárgy és egy test kapcsolata, illetve kapcsolati viszonyának bemutatása.

Sipos Balázs: Forró fürdő, 2010, 18 x 18 x 11 cm. A Kiskép Galéria jóvoltából.

Az üveg anyaga, transzparenciája révén új nézőpontot nyújt, és segít a rejtett formai kapcsolatokat láttatni, valamint az üveg felületi megmunkálásával nyílik lehetőség betekinteni a tárgyba. A tárgyon belüli negatív formák pozitívba fordulnak át. A valós pozitív formákat és a belső plasztikát az üveg anyaga köti össze, és választja el.


Forrás: Magyar Művészeti Akadémia, Ólomüveg Blog

A sorozat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Műtárgy-kalauz stopposoknak VI.

Műtárgy-kalauz stopposoknak VI.

Majoros Áron Zsolt Levitáció II. című műtárgya.

Műtárgy-kalauz stopposoknak V.

Műtárgy-kalauz stopposoknak V.

Németh Marcell Tájkép I. című műtárgya.

Műtárgy-kalauz stopposoknak IV.

Műtárgy-kalauz stopposoknak IV.

Gonzales Gábor Szeretnék élni kék hullám alatt című műtárgya.

Hirdetés