Luc Kampermannal Martinkó József beszélgetett. 

A svéd központú, 1942-ben alapított Kinnarps irodabútor-gyártó magyar képviseletének meghívására igazi nagyágyú járt nemrégiben Budapesten. Luc Kamperman a 90-es évek óta foglalkozik a munkahelyek designvilágával. Társtulajdonosa a Veldhoen + Company-nak, ami a témában piacvezető tanácsadó cég. Ők a tevékenységalapú munkavégzés (activity based working - ABW) filozófiájának megalkotói. A 2700 alkalmazottat foglalkoztató Kinnarps és a Veldhoen + Company közösen dolgozik a jövő munkahelyi környezetén.

kép © MacQuari Bank, Sydney / Kinnarps  

Mi az ABW designszemlélet lényege?

Az egész filozófia egyetlen kérdésen alapszik: hogyan adhatunk olyan lendületet az adott cég munkavállalói számára, ami révén a „munka világában” a legjobb minőségben tudják elvégezni a rájuk bízott feladatokat és jól érzik magukat az adott környezetben. Ha erre a kérdésre sikerül választ adni, akkor a dolgozók jobban teljesítenek. Filozófiánk: a napi aktivitásra koncentrálás. Általános megfigyelésünk, hogy egy dolgozó nagyon sokféle feladattal foglalkozik egyetlen munkanap alatt, olyan szerteágazó a tevékenysége, hogy nem elvárható, mindezt ugyanannál az asztalnál tegye. Hagyományosan a cégek olcsó bútordarabokban gondolkoznak, a megkeresett pénzüket bankban tartják. Mi azt mondjuk, inkább költsék arra a pénzüket, hogy a dolgozóik jobban, kreatívabban dolgozhassanak, mert ez több „kamatot” fizet nekik, mint a bank.

kép © MacQuari Bank, Sydney / Kinnarps

Mi a szerepe a tervezésben egy tanácsadócégnek?

Sok projekten dolgozunk. Együttműködünk iskolákkal, kórházakkal, stb. Minden munkahely más és más, vagyis mi vagyunk azok a szereplők, akik minden megbízásnál mindent a legelejéről kezdenek. Nincsenek kötött sémáink, mert copy paste-tel nem lehet tervezni. A végeredmény rossz lesz, nem fog működni. A megbízó tiszta képet kell, hogy kapjon. A technológia önmagában nem iránymutató, nem ez vezeti a koncepciót, a munkahelyi aktivitás, a viselkedés, az a meghatározó. Így erre helyezzük a legfőbb hangsúlyt. A cégek – gyakran – automatikusan high-tech eszközökből vásárolnak be, megveszik a legdrágább bútorokat anélkül, hogy megvizsgálnák a dolgozók aktivitásait, viselkedésüket, a valós szükségleteiket, amelyek a kreatív, kvalitatív eredményeket fogják hozni a hétköznapokban. Nagy kihívás a cégeket erre az útra terelni, az individuális munkaállomásoktól a kollaborációra alkalmas terek létrehozására sarkallni õket. Jelenleg jórészt mindenhol az individuális helyek, az egy-íróasztalos megoldás vezet. Fontos, hogy ennek a két rendszernek az aránya megváltozzon. Volt olyan cég ahol az volt a koncepciónk, hogy az alkalmazott dolgozzon önállóan ott, ahol éppen akar, akár otthon vagy utazás közben, viszont amikor bemegy a munkahelyére, akkor annak egyetlen értelme legyen, nevezetesen az, hogy csapatmunkássá váljon, élőben kommunikáljon. 

fotó © Veldhoen + Company

kép © MacQuari Bank, Sydney / Kinnarps

Elfelejthetjük a jó öreg varázsszót végre? Le az ergonómiával!

Az ergonómia még mindig fontos. Azonban míg egy hagyományos irodában 10 órát ül egy ember ugyanazon a széken, ugyanannál az asztalnál, addig mi azt állítjuk, hogy a jobb teljesítményt nem azzal lehet elérni, hogy kényelmesebbé, ergonomikussá alakítjuk a székét. A lényeg az, hogy ne üljön 10 órát senki a munkahelyén ugyanabban a székben. Miért? Mert ez azt is jelenti, hogy csupán a saját individuális terét használja. Mi azt szeretnénk, hogy ezekből a terekből legyen kevesebb, viszont a kollaborációs terek mennyisége/mérete növekedjék. Sarkítva: az ideális munkahely szerintünk szinte csak kollaborációs terekből áll. Fogalmazhatnék úgy is, hogy nincs az az ergonomikus szék, ami olyan jót tesz a hátadnak, a testednek, mint az, hogyha jössz-mész egy irodai közegben és nem kell órákat egyhelyben, egyetlen székben ülve töltened. Mindez egy abszolút újfajta gondolkodást követel meg az ergonómia ügyében, lényegében egészen új megközelítésben vizsgálja általában a munkahely témáját.

(A cikk nyomtatásban az OCTOGON 2014/1. számában jelent meg)

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 109 - 2014/1. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Idei – avagy már a ló évében összeállított – első számunkat a Fuksas Architetto nagy szenzációt keltett, Sencsenben megépült, kettős héjú, félmillió m2 alapterületű repülőterével indítjuk, majd, rövid ideig még a határon kívül időzve megmutatjuk, hogy Mallorcán miként gondolkoznak a bérházépítésről, úgy építészeti, mint szociológiai szempontból (tanulságos történet).


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Világszínpad

Világszínpad

Performatív design Dádpusztán, az Ozora fesztiválon.

Lenny Maughan futóköreiben megrajzolta Frida Kahlot

Lenny Maughan futóköreiben megrajzolta Frida Kahlot

És még 53 másik alakzatot, úgy fut, hogy útvonalai különböző formákat hoznak létre. 

Hogyan élénkíti a gazdaságot a design?

Hogyan élénkíti a gazdaságot a design?

A gazdaságélénkítés, a flow és a balti államok állnak az idei Design Hét középpontjában.

Hirdetés