Téglaevolúció a Vízivárosban.

Az OCTOGON online kerámia-tematikájának jegyében szűkebb lakóhelyem, a Víziváros utcáit jártam be téglahomlokzatokra vadászva. Ez a városrész meglepő módon bővelkedik téglaarchitektúrában, a 19. század végi romantikától a kortársig alig néhány tömbön belül végigkövethető a változás, és az a változatosság, amit a tervezői kreativitás a durván 25x12x6,5 cm-es hasábból alkotni tudott. Az elmúlt 120 év téglaevolúcióját követő cikkünk első részében a vízivárosi téglaskanzenek nyomát kutatjuk.
 

 

Viziváros – ahogy egy rendes történeti munkának kezdődnie kell – már a római időktől lakott volt. A Várhegy és Duna között minden rendelkezésre állt, ami a civilizált városi élethez szükséges: víz, kikötési lehetőség, piacozásra alkalmas tér, védelmet nyújtó várfal és erősség a hegyen, művelésre alkalmas dombok – igazi mediterrán paradicsom. Sajnos a Vár közelségének a hátrányait is elszenvedte, minden ostrom nagy pusztulást okozott itt, akár török, akár második világháborús, de ’56 is nyomot hagyott. A keletkezett sebeket új és új beépítésekkel gyógyították, de történeti kontinuitás megmaradt. A városrész különleges abból a szempontból is, hogy a barokk kori lakóházak és a kortárs beépítés harmonikus elegyet alkot. A területen működött a Ganz gyár, ennek lebontott épületei helyén a szabályozási terv iroda és lakónegyedet írt elő. A betelepülő iroda-funkció dacára, talán épp az építészeti minőség miatt, a negyed megőrizte otthonos karakterét. A vegyes funkció itt kompromisszumok nélkül tudott megvalósulni, a legkülönfélébb középületek keverednek szolgáltatást nyújtó és lakóépületekkel, a most divatos 15 perces város ideáljának tökéletesen megfelel. A különböző korú és stílusú házak közt sétálva feltűnő, hogy már a 19. század végétől fogva milyen gyakori a tégla használata a homlokzatokon. Az évtizedek során mondhatni hagyománnyá vált, békésen megférnek egymás mellett a 19. század romantikus, a huszadik század első felének stilizált díszítésű és a kortárs építészet puritán téglahomlokzatai. Talán a Vár történelmi hangulatának közelsége erősített rá a téglaarchitektúra alkalmazására, talán a Ganz gyár ipari épületei adták a mintát. Az ok és eredet megfejtése a művészettörténészekre vár, mi arra szorítkozunk, hogy képekkel illusztráljuk az elmúlt 120 év téglaevolúcióját. Az anyag létrehozásában nagy segítséget nyújtott a Kortárs Építészeti Központ Klaniczay János által vezetett városi sétája, melyet legutóbb a Budapest100 keretei között lehetett végigjárni 2020. május 13-án. Az adatok pontosításáért pedig Fehérvári Zoltánt illeti köszönet.

 

Kacsa utcaKacsa utcaIskola utcaIskola utca

 

Romantikus előzmények a 19. században

A kiegyezés után épült eklektikus Duna-parti házsorból kiemelkedik Petz Samu 1896-os, mázas Zsolnay cserepekkel fedett, neogótikus téglatemploma a Szilágyi Dezső téren, ahol a középkorban a városrész piactere működött. A Víziváros látképét tíznél több templomtorony tarkítja, nem katolikus templom viszont csak II. József türelmi rendelete után épülhetett. Petz Samu egyébként egész életében kizárólag téglahomlokzatos házakat tervezett; ennek egyik legismertebb példája a vár kapujában álló Magyar Nemzeti Levéltár.

 

 

A Duna partján tovább sétálva a Batthyányi (lánynevén Bomba) téren áll a Vásárcsarnok kétféle színű téglával mintázott épülete, amely nem véletlenül épült fel épp ezen a helyen: korábban itt tartották az országos vásárokat. 

 

 

Modern vagy art deco – a 20. század első fele és a tégla

A szecesszió, az art deco és modern építészet is nagy kedvvel használta a téglát a homlokzaton, az egyszerű lakóházakon és a középületeken is. Kedvelték a téglafal és a világos kő kontrasztját, amivel a funkcionális, vagy épp stilizált motívumokkal díszített homlokzatokon az építészeti tagozatokat – párkányt, pártázatot, zárterkélyt, könyöklőt, ablakkötényt – hangsúlyozták.

 

Kacsa utcai lakóházKacsa utcai lakóházKacsa utcai lakóházKacsa utcai lakóház

 

Ebben a negyedben áll Kozma Lajos első társasháza, ami – mit tesz isten – sötét tégla homlokzatsávokkal épült.

 

Erőd utca 7., terv: Kozma LajosErőd utca 7., terv: Kozma LajosErőd utca 7., terv: Kozma LajosErőd utca 7., terv: Kozma Lajos

 

Egyedi ízt képvisel a budapesti épületanyagban Almási Balogh Lóránt 1931-ben átadott tetőtől talpig tégla Tüdőgondozó Intézete, melyet korábbi cikkünkben részletesen bemutattunk. A Fekete sas és Tölgyfa utcák sarkán álló, eredetileg is erre a célra tervezett vasbeton szerkezetű (statikusa az első magyar mérnöknő, Pécsi Eszter) kis épület a modern és az art deco szemléletét vegyíti.
 

 

Kontinuitás téglából 

A Vízivárosban számos olyan kisebb-nagyobb területet találunk, ahol többféle korszak téglaarchitektúrája egymás mellett tanulmányozható.

Különleges téglaépítészeti skanzen a Víziváros nagyszabású, tervszerűen létrehozott tere, a Nagy Imre tér. Egyik oldalon a forgalmas Fő utca határolja, amelynek nyomvonalán már a római korban is út haladt. Ennek bővülete a mindhárom oldalán egy-egy monumentális épülettel keretezett tér, amely három eltérő korszak felfogásában alkalmazza a homlokzaton ugyanazt az anyagot: a téglát, és átvezet már a háború utáni évtizedekbe.

Kérdés, hogy az előzőekben bemutatott környékbeli házak, vagy külföldi példák inspirálták az 1922-ben átadott Fő utcai bíróság és börtön (lásd korábbi cikkünket) tervezőjét Aigner Sándort, illetve Jablonszky Ferencet, mindenesetre a hatalmas, négy utcával határolt tömb homlokzatait a sötét tónusú klinkertégla uralja. Komor, erődszerű, klasszikus tömegtagolású épület, közép és sarokrizalitokkal, de részleteiben és arányaival már egy új formanyelvet képvisel, amely szintén leginkább az art decóhoz sorolható. 


 

A börtönnel átellenben id. Janáky István (statikus Szendrői Jenő) 1942-ben elkészült Anyag és Árhivatal Székháza a modernizmusnak az olasz válfaját idézi, ahol a klasszikus építészet elemei stilizáltan, de megjelennek. Árkádos földszintjének ovális oszlopai, első emeleti zárterkélye, filigrán konzolos lezáró-párkánya, domborműves díszei világos kőből készültek, ezzel is elemelve a klasszikus elemeket a sötét, az északi építészetre jellemző téglahomlokzattól. 

 

 

A teret a Külügyminisztérium kilencvenes évekbeli posztmodern épülete (Guczoghy György) zárja le, amely a géppel gyártott vörös klinkertéglát használja a stílusra jellemző, kontrasztos zöldre festett fémszerkezetekkel társítva. Az épület középső, illetve oldalszárnyai két évtized eltéréssel épültek, de ezt a téglahomlokzat jótékonyan összemossa. A mezőtúri klinker szabályossága a nagy felületű homlokzaton egyértelműen a középület rangját hangsúlyozza

 

 

A posztmodern tömb mellett közvetlenül, már a térről induló Gyorskocsi utcában áll a hatvanas évek modernizmusának egyik megbecsült alkotása.  Jánossy György és Hrecska József 1968-as lakóépületének homlokzata téglával burkolt mellvédjeivel és szalagablak sávjaival a vízszintes irányt hangsúlyozza, tipikus képviselője korának. Földszinti nyersbeton pergolái, illetve egyéb részletei alapján egy itthon kevés példával bíró irányzat, a brutalizmus jegyeit is viseli.

 

 

A Mária tértől az Iskola utcáig

A Dunára lefutó Batthyány utca karakterét meghatározza az 1893-ban elkészült Batthyány Lajos Általános iskola teljes egészében sötétvörös klinkertégla burkolatú épülete (Batthyány utca 8). Az iskolaépítészet iskolapéldája – nincs ember, aki ne találná ki első pillantásra az épület rendeltetését. A város első lányiskoláját befogadó ház monoton, sötét téglahomlokzata dacára cseppet sem barátságtalan, mívesen kivitelezett, idomtéglákkal kialakított részletei jól illusztrálják a 19. századi téglaépítésben rejlő lehetőségeket.

 

 

Az épület illetve a tégla-architektúra szemmel láthatóan befolyásolta a 20. század építészeit is, a környezetében négy, különböző korokból származó téglahomlokzatos ház is található. Az öt épületet együttesen a téglaépítészet beszédes példájaként helyi védelemre javasolták (Mária tér 5., Batthyány u. 3., 4., 6., 8). 

 

 

A 20. század első éveiben épült romantizáló szecessziós lakóház (Batthyány u. 4., Neuschloss Kornél 1911.) szintén helyi védelem alatt áll. Az angol és német téglagótika mesebeli hangulattal keveredik, amit talán a Vár közelsége ihletett. 

 

 

Az iskola szomszédja az Iskola utca sarkán álló, Pomsár János tervezte lakóház (Batthyány u 6, 1964-68..). Kiugró erkélyekkel tagolt homlokzata teljes egészében klinkertéglával burkolt. 

 


Egy sarokkal odébb, de az előző házakkal vizuális kapcsolatban az M. Jutas Ágnes által tervezett lakóház (Batthyány u 3, 1967-68) a földszintjén a legutóbbi évekig működő Pajtás étteremről volt híres. A város legutolsó retró önkiszolgáló éttermeként őrizte a szocializmus évtizedeiben jellegzetes intézménytípus emlékét. A tervező azzal tagolta a nagy tömegű épület homlokzatait, hogy a bütüfalakat, illetve a lépcsőházi traktust téglával burkolta.

 

 

A 19. és a 21. század harmóniája 

A középkor romantikája ihlette a Batthyány tér fölött a vároldalban a Toldy Ferenc Gimnázium angol kastélyokra emlékeztető épületét, melyet az intézmény rajztanára tervezett, aki nem fukarkodott a téglából csipkézett motívumokkal. Legendás az iskola oroszlánt formázó bronzkilincse, amelyet az elődök iránti tiszteletből „a magyar Roxfort” kortárs bővítésének tervezője is megismételt.

 

 

A gimnáziumot 2003-2004-ben tornateremmel bővítette a Földes Architects – Földes László. A feladatot bravúrosan oldotta meg, a nagyméretű tömeget a lejtős terepen a föld alá süllyesztette, az utca felől pedig szinte támfalként jelenik meg az új, keskeny, lőrésszerű ablakokkal ellátott, és természetesen téglával burkolt homlokzat. A hozzáépítés önálló karakterrel bír, de nem konkurál az amúgy is erős megjelenésű eredetivel. 

 

Forrás: Földes ArchitectsForrás: Földes ArchitectsForrás: Földes ArchitectsForrás: Földes Architects
Forrás: Földes ArchitectsForrás: Földes ArchitectsForrás: Földes ArchitectsForrás: Földes Architects
Forrás: Földes ArchitectsForrás: Földes ArchitectsForrás: Földes ArchitectsForrás: Földes Architects

 

Hasonlóan szűkszavú eszköztelenséget alkalmazott Cságoly Ferenc és Sólyom Benedek (Építész Stúdió, 2001-2003.) a Medve utcai Csík Ferenc Általános Iskola és Gimnázium épületének bővítésekor. A meglehetősen jellegtelen eklektikus iskolát karakteres téglahomlokzatú tömeggel bővítette. Bár a közvetlen környezet itt ezt nem követelte volna meg, a tégla választásakor nyilván hatott a Víziváros karaktere. Talán az új épületrész megkülönböztetésének vágya motiválta az építészt, aki a világos, bontott téglára emlékeztető homlokzaton a klasszikus tagolást – lábazatot és párkányokat – síkban tartott látszóbeton sávokkal imitálta, folytatva az eklektikus ház vízszintes tagolását. 

 

Fotó: Polgár Attila / Batár ZsoltFotó: Polgár Attila / Batár ZsoltFotó: Polgár Attila / Batár ZsoltFotó: Polgár Attila / Batár Zsolt

 

A posztmodernnel kacérkodik, az illeszkedés és a múltidézés a vállalt célja 2000 Reimholz Péter és Csomay Zsófia Raoul Wallenberg Kollégiumának a Vár tövében. Itt, az eklektikus, vakolt házak környezetében a rózsaszín, kopottas tégla használata – melyet ők is világos kővel társítanak a lábazaton, kapukereten, vagyis a klasszikus építészetből kölcsönzött motívumokon – egyértelműen a múló időt, a történelmi atmoszférát jeleníti meg. Reimholz az itt megtalált eszköztárat később több várbeli épületén is használta. 

 

Hapimag apartmanház a Budai Várban, terv: Reimholcz PéterHapimag apartmanház a Budai Várban, terv: Reimholcz Péter

 

Cikkünk következő részében a terület ipari örökségét, és annak hatásait vesszük szemügyre.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Díjnyertes ház, amely érdekes tervezői megoldásokat vonultat fel. Erről szóló cikkünket a 171-es, 2021/7-es lapszámunkból közöljük.

Lenyűgöző magabiztossággal megszerkesztett dunaújvárosi ház, ami mégis zavarba hoz

Lenyűgöző magabiztossággal megszerkesztett dunaújvárosi ház, ami mégis zavarba hoz

Ahol téglát látunk, ott egy történetet kell keresnünk. Az építész is válaszokat keres a téglában, ettől lesz izgalmas egy projekt. Erről szóló írásunkat a 98-as, 2012/6-os lapszámunkból közöljük.

Téglaszövetes textúrájú főhomlokzatot kapott az új társasház a Horváth Mihály téren

Téglaszövetes textúrájú főhomlokzatot kapott az új társasház a Horváth Mihály téren

Több problémát is le kellett küzdeni a projekt során, de úgy tűnik, megérte. Erről szóló írásunkat a 192-es, 2024/4-es lapszámból közöljük.

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Díjnyertes ház, amely érdekes tervezői megoldásokat vonultat fel. Erről szóló cikkünket a 171-es, 2021/7-es lapszámunkból közöljük.

Lenyűgöző magabiztossággal megszerkesztett dunaújvárosi ház, ami mégis zavarba hoz

Lenyűgöző magabiztossággal megszerkesztett dunaújvárosi ház, ami mégis zavarba hoz

Ahol téglát látunk, ott egy történetet kell keresnünk. Az építész is válaszokat keres a téglában, ettől lesz izgalmas egy projekt. Erről szóló írásunkat a 98-as, 2012/6-os lapszámunkból közöljük.

Téglaszövetes textúrájú főhomlokzatot kapott az új társasház a Horváth Mihály téren

Téglaszövetes textúrájú főhomlokzatot kapott az új társasház a Horváth Mihály téren

Több problémát is le kellett küzdeni a projekt során, de úgy tűnik, megérte. Erről szóló írásunkat a 192-es, 2024/4-es lapszámból közöljük.

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Díjnyertes ház, amely érdekes tervezői megoldásokat vonultat fel. Erről szóló cikkünket a 171-es, 2021/7-es lapszámunkból közöljük.

Lenyűgöző magabiztossággal megszerkesztett dunaújvárosi ház, ami mégis zavarba hoz

Lenyűgöző magabiztossággal megszerkesztett dunaújvárosi ház, ami mégis zavarba hoz

Ahol téglát látunk, ott egy történetet kell keresnünk. Az építész is válaszokat keres a téglában, ettől lesz izgalmas egy projekt. Erről szóló írásunkat a 98-as, 2012/6-os lapszámunkból közöljük.

Téglaszövetes textúrájú főhomlokzatot kapott az új társasház a Horváth Mihály téren

Téglaszövetes textúrájú főhomlokzatot kapott az új társasház a Horváth Mihály téren

Több problémát is le kellett küzdeni a projekt során, de úgy tűnik, megérte. Erről szóló írásunkat a 192-es, 2024/4-es lapszámból közöljük.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1