Hat pontban foglalja össze a Skanska, hogyan kell felkészíteni az irodát a munkatársak visszatérésére.

2020 márciusa óta birkózunk a COVID-19-cel, és bár a küzdelem fázisai nehezen kiszámíthatóak, a munkahelyeket megtervezhetjük úgy, hogy korlátozni tudjuk a fertőzések terjedését. Mi a lényeges az irodák átalakításában, valamint az egészség és biztonság, a kényelem és fenntarthatóság, illetve az irodai felhasználók magánélethez való joga közötti megfelelő egyensúly megteremtésében? Több mint egy évnyi „pandémiás tapasztalat” birtokában a Skanska feltérképezte, hogy hogyan lehet átalakítani a munkakörnyezetet az irodákba visszatérő munkavállalók számára.  

“Egy biztonságos, az irodákban való munkavégzést ösztönző, egyúttal a vállalati kultúrát fenntartó munkatér létrehozását igyekeztünk felvázolni – mondta Adam Targowski, a Skanska kelet-közép-európai kereskedelmi fejlesztési üzletágának környezetvédelmi igazgatója. – Partnereinkkel együtt megpróbáltuk újradefiniálni a munkahelyek jövőjét, és úgy alakítani a koncepciót, hogy az megfeleljen az emberek  igényeinek. A jövő irodája nem csupán egy hely lesz, ahová a munkavállalóknak minden nap be kell járniuk, hanem egy olyan tér, ami elősegíti a kapcsolattartást, a tapasztalatok és élmények megosztását, valamint a magánélet és a munka közötti egyensúly megtalálását.”

A milánói Blend Tower egyik irodája, illusztráció – Fotó: Unaplash

A jelenlegi helyzethez való alkalmazkodásért a Skanska kifejlesztette a Care for Life Office Concept programot, hogy a munkatársak biztonságban érezhessék magukat, amikor visszatérnek az irodákba. Hogyan kell berendezni egy irodát, ahol az emberek a pandémia idején is dolgozhatnak? Erre ajánlanak megoldásokat, melyeknek köszönhetően a járványügyi irányelveknek megfelelő működés is biztosítható:

●    Több, a fókuszált munkavégzésre alkalmas helyiség 
Az irodában történő munkavégzéshez fontos motivációt ad, ha van egy csendes hely, ahol könnyebben lehet koncentrálni. A zárt, kényelmes térben végzett munka növeli a produktivitást. Érdemes ezért átalakítani egy nyitott teret több elkülönített helyiséggé, különböző funkciókkal: a dolgozóknak ezekben legyen lehetősége álló-, illetve ülő munkára, valamint pihenésre. 

●    Az együttműködést lehetővé tevő terek és kényelmi szolgáltatások
Egy korábbi Skanska-tanulmány szerint az emberek még mindig az irodát részesítik előnyben az otthoni munkavégzéssel szemben. A járvány utáni időszakban azonban az irodáknak többet kell nyújtaniuk, mint korábban – jobbnak, kényelmesebbnek és izgalmasabbnak kell lenniük annál, mint amit az otthonuk biztosítani tud. A különböző típusú helyiségek, mint például a kreatív munkaterek vagy a távoli munkavégzést és együttműködést támogató megoldások növelik a biztonságot és megadják a választás szabadságát a munkavégzés módját illetően. A hatékony kikapcsolódás érdekében érdemes a csapatok találkozását lehetővé tevő tereket és más, épületen belüli szolgáltatásokat elérhetővé tenni, mint amilyen például a kávézó, játékhelyiség vagy akár pilates órák.

●    Tárgyalók használata a járvány idején
A pandémia idején csökkenteni kell a tárgyalók kapacitását. A kihasználtsági adatokat gyűjtő érzékelők lehetővé teszik a résztvevők számának szabályozását. Az irodaterekben nagyobb rugalmasság biztosítása szükséges. Ha például nem lehet egy helyiségben megtartani egy nagyszámú résztvevőből álló találkozót, akkor a nyitott közös teret érdemes átrendezni. 

●    A proptech megoldások segítenek optimalizálni a terek kihasználtságát
A számítógépes szimulációk egyre inkább arra ösztönzik a bérlőket, hogy statisztikai valószínűségek alapján optimalizálják a térkihasználtságot. A szenzorok, a hőtérképek és a forgalomfigyelés a proptech azon területei, amelyek már támogatják a bérlőket a vezetői döntéseik meghozatalában. Javasolt az irodában zajló forgalom megfigyelése, elemzése és megfelelő ütemezése. 

●    1,6 méternél szélesebb asztalok
A társadalmi távolságtartás szükségessége átalakította az irodabútorokat is. Az új rendszer angolul a Six Feet Office elnevezést kapta, mivel lényege, hogy a hat láb távolság szabálya köré épül. (6ft = 1,83 méter). Az ajánlás szerint legalább 1,6 méter széles asztalokat szükséges biztosítani az irodában. Ez garantálja a kényelmet és egyben megkönnyíti a társadalmi távolság fenntartását. Javasolt az asztalsorokat egymástól két méterre beállítani, hogy a közlekedési útvonalak biztonságosak maradjanak.

●    Az íróasztalok megosztásának felfüggesztése
Az íróasztal-megosztás gyakori megoldás a flex irodákban. Ezt azonban alaposan felül kell vizsgálni, mivel egy adott munkaterületet a nap folyamán optimálisan csak egy munkatárshoz lenne ajánlott hozzárendelni. A munkaterület alapos fertőtlenítése kiemelten fontos, ezt minden nap el kell végezni.

A felhasználó-orientált munkahelyek létrehozása minden vállalat számára kihívást jelent. A Skanska megosztja a bevált gyakorlatokat azáltal, hogy professzionális tanácsadást nyújt a bérlőknek az irodai biztonsággal kapcsolatban. Ennek megfelelően a fejlesztő aktívan reagál az ügyfél aktuális igényeire, vagy akár segít a meglévő és jövőbeli irodai bérleményi kiépítések új biztonsági követelményekhez való igazításában.

Mit jelent a Skanska Care for Life Office Concept programja?

Nincs egészséges munkahely a munkatársak fizikai és mentális egészségének kiemelt kezelése nélkül. Részletes kutatás, a szakértőkkel való együttműködés és a korábbi tevékenységek által inspirálva a Skanska folyamatosan olyan tereket hoz létre, amelyekben könnyen lehet dolgozni.

A Care for Life Office Conceptet a Skanska a kelet- és közép-európai épületei számára fejlesztette ki külső szakértők – tervezők, egy epidemiológus, valamint egy  építészstúdió, az ARUP bevonásával, hogy az ügyfelek számára a legmegfelelőbb munkahelyi megoldásokat biztosítsák. Ez magába foglalja a bérlőknek nyújtott tanácsadási szolgáltatásokat, valamint biztonsági előírások és megoldások implementálását a COVID-19, illetve bármely más potenciálisan fertőző betegség jövőbeni terjedésének korlátozására. A Care for Life Office Concept négy területből áll: levegőminőség-kezelés, érintésmentes megoldások, távolságtartási intézkedések, épület üzemeltetés.

„A globális távmunka-teszt most változik át a vissza-az-irodába gyakorlattá, és el kell sajátítanunk az irodai, valamint az otthoni munkavégzés kevert formáját – mondta Katarzyna Zawodna-Bijoch, a Skanska közép-kelet-európai kereskedelmi fejlesztési üzletágának elnök-vezérigazgatója. – Mindez új szabályok felállítását követeli meg az irodák számára, de a munkahelyek egyedi átalakítását is, mivel a működés zavartalanságát biztosítani kell. Munkatársaink, ügyfeleink, partnereink és közösségeink biztonsága és jólléte a Skanska legfontosabb prioritása, és ez összhangban van az egyik alapvető értékünkkel, az Élet Védelmével. Egy irodának három fontos szerepe van: integrálás, kultúrateremtés és a csapatépítés támogatása. Létrehoztuk a Care for Life Office Concept nevű új ajánlatot, hogy az irodák az új normalitás beköszöntével továbbra is teljesíthessék küldetésüket.”

További információk a Skanska honlapján.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Varsói irodaház lett Európa századik WELL minősített épülete

Varsói irodaház lett Európa századik WELL minősített épülete

Európában mérföldkőhöz érkeztünk, és hamarosan kiderül, itthon melyik az első WELL minősített épület.

Hotel és irodaház: egymásra épülő előnyök

Hotel és irodaház: egymásra épülő előnyök

Az újjászülető Radetzky-laktanyában egymást erősíti majd a két funkció.

Hiába a karantén, irodaházakba fektettek a legtöbben 2020-ban

Hiába a karantén, irodaházakba fektettek a legtöbben 2020-ban

Ellenben a járvány megjelenésekor azonnal eltűnt a befektetői érdeklődés a kiskereskedelmi és vendéglátóipari ingatlanok iránt.

Hirdetés