Hét fontos pontban is megállapodtak a felek Budapest fejlesztéséről a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén.

Karácsony Gergely főpolgármester és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter vezetésével összeült a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT). Az ülés eredményét Fürjes Balázs, a Tanács alelnöke, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, valamint Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes foglalta össze. Amint arról Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója a Facebook-oldalán beszámolt, a felek hét fontos pontban is egyetértettek – a listát Vitézy posztja alapján közöljük. Ugyanakkor a főváros részéről úgy látják, nagy ügyekben  nem léptek előre. 

1. Megállapodtak a Budai Fonódó villamoshálózat folytatásáról és arról, hogy a Budapest Fejlesztési Központ átveszi a Műegyetem rakparti villamosfejlesztés tervelőzményeit, és megvalósítja a beruházást. A projektről Vitézy korábban bővebben is beszámolt

2. Mindkét fél támogatja az előző városvezetés és a BKK által még 2013-ban indított tervpályázati folyamat nyomán született terveket a pesti alsó rakpart teljes megújítására, új Duna-parti sétány létesítésére – ugyanakkor a finanszírozásról és a munkamegosztásról még tovább egyeztetnek.

3. Felélesztik a kelenföldi metróvégállomás őrmezői oldalán tervezett fedett BKK-s és Volánbusz-pályaudvar tervét, és az öt éve leállt beruházás előkészítését a BFK átveszi a Fővárostól, és állami plusz uniós támogatással folytatja. Mint Vitézy írja, „korábban épp azért állt le ez a projekt, mert az agglomerációs buszjáratokat átvette az állam, így a Főváros korábban leállította az új, nagyrészt Volánbusz-járatokat kiszolgáló őrmezői buszterminál előkészítését”. A mostani megállapodás értelmében megépülhet az Egér úti kerülőt és az Etele téri buszállomást kiváltó új terminál, ami nagyban segítheti az ingázók életét.

4. A Főváros megadta teljes körű egyetértését az új Közlekedési Múzeum koncepcionális terveihez, így az FKT támogatta a tervezett rozsdaövezeti kormányzati fejlesztést a Kőbányai út melletti Északi Járműjavítóban. Jelenleg a szennyezett terület kármentesítésének előkészítése zajlik, és most készülnek a részletes tervek az építési engedélyezéshez.

5. 2014-ben még éppen Vitézy vezetésével szerződött új trolibuszok beszerzésére a BKK a fővárossal. A szerződés opciós tétele még idén decemberig lehívható, így lehetőség van újabb Skoda-Solaris alacsonypadlós, négy km akkumulátoros önjárásra képes, klimatizált trolibuszok beszerzésére. A szóba jöhető megoldásokról a napokban egyeztet a BKF és a főváros.

6. A 2-es metró és a H8/H9 gödöllői/csömöri hév összekötésének előkészítését a Kormány – mint a hévek tulajdonosa – átveszi a Fővárostól és saját forrásból folytatja. A feladatot szintén a BFK látja el, Fürjes Balázs felügyelete mellett. Ez egy távlati fejlesztés, számos egyeztetéssel és vitával, mindenesetre mindkét fél bízik a terv megvalósításában.

7. Egyetértés született abban is, hogy a Lánchíd felújításához hiányzó hatmilliárd forintot a Kormány biztosítja, az Alagút felújítása nélkül is. A beruházást a BKK valósítja meg, ahogy Vitézy fogalmazott, a „műemlékvédelmi előírások maradéktalan betartása mellett, és betartva a legfeljebb 18 hónapos lezárásra vonatkozó előírást”.

A Lánchíd 2022-től újulhat meg

Az MTI beszámolója szerint megállapodtak arról is, hogy a rozsdaövezetek kijelölésénél véleményezési jogot kap a főváros, ugyanakkor Budapest vezetése úgy látta, hogy a nagy ügyekben nem haladtak előre. Az ülés utáni sajtótájékoztatón Fürjes közölte, hogy nem született megállapodás a nagykörúti forgalmi rendről és a Liget-fejlesztésről – ez utóbbi esetében a főpolgármester nem változtat az álláspontján, vagyis nem fogadja el, hogy több épület legyen a Városligetben.

A FKT javaslatot tesz arra, hogy a kormány átvállaljon fejlesztéseket a fővárostól. A javaslat azokra a fejlesztésekre – Biodóm, Gellért-hegyi sikló, rakpart, budai fonódó villamos – vonatkozik, amelyekre a főváros 55 milliárd forintot kér a közfejlesztési tanácsban, de ez az összeg nőhet, a lista bővíthető.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes úgy látta, hogy a nagy ügyekben nem értettek egyet: „A főváros számára az a nagy ügy, hogy a főváros hogyan lesz működőképes, ugyanis Budapest fenntarthatatlan pályán van”.

A Biodóm egyelőre így marad

Szavai szerint az FKT arról döntött, hogy nem vonják vissza a „Budapest-adót”, amely 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben a fővárostól nagyságrendileg 40 milliárd forintot von el, nem támogatják az újrakezdési adó bevezetését, valamint a főváros nem vehet fel visszatérítendő fejlesztési támogatást az Európai Fejlesztési Banktól. A főpolgármester-helyettes azt mondta, hogy a gazdasági válság, a koronavírus-járvány és a kormányzati megszorítások eredményeként 2021-ben és 2022-ben 150 milliárdos lyuk keletkezik a főváros működésében, és megjegyezte, hogy a kormányzati kompromisszumos ajánlatot nem tárgyalták ki, mert ebben a formájában még nem lehet róla dönteni.

Kiss az ülést értékelve úgy fogalmazott: nagy lépést nem tettek, de a tárgyalóasztal mellett ülnek.

Végül a felek megegyeztek, hogy megindítják a 2021-2027 közötti európai uniós finanszírozási ciklus fővárosi projektjeire vonatkozó egyeztetést.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Díjazták az építőipar „rocksztárját”

Díjazták az építőipar „rocksztárját”

Év Építőipari Személyisége

„Most van itt az idő, az alkalom”

„Most van itt az idő, az alkalom”

Egy Lechner mű, a Postatatkarék épületének továbbélése a 21. században

Hirdetés