Hirdetés

Természetesen fából...

A kínai LIN Architects munkája Csianghszi (Jiangxin) szigetén, egy turisztikai területen, folyóparton áll, és kifejezetten azzal a koncepcióval készült, hogy a funkciótól független téri élményeket tegye átélhetővé. 
 

 

A helyszín tanulmányozása után három alapvető szempontot helyeztek előtérbe a tervezés során: az ergonómiát, a proxémiát és a viselkedéstant, amit mi inkább környezetpszichológiaként ismerünk. Az ergonómia természetes és ismert alapelv az építészeti- és tárgytervezésben, a másik kettő inkább szorul magyarázatra.

Az emberi viselkedés megfigyelése és megértése, a használónak a terekre adott reakciói viszonylag új vizsgálódási terület, és sok hasznos tanulsággal szolgál a téralakítás vonatkozásában. A proxémia tudományát a Columbiai Egyetem professzora, Edward T. Hall könyve, a Rejtett dimenziók hozta be a köztudatba. (végzős építészként bibliaként forgattuk a nyolcvanas évek végén – a szerk.). Az emberek közti „távolságtartás” ma már szomorú, új értelmet kapott, de elsődlegesen a szociális és kulturális viselkedés és a téri távolságok összefüggéseit kutató tudományról van szó. A személyes, szociális és nyilvános távolságtartás személyek és kultúrák szerinti különbözőségében rejlő tanulságok is forrást jelenthetnek a tervezés számára.

Az építészek a folyóparti pavilon tervezésénél az ember, természet és építészet viszonyát a fenti szempontok mentén elemezték, holisztikus egységben, felismerve, hogy a városi életmód mintái itt nem használhatók. A terv alapját a szél, a napsütés, a hullámok, vagy a szitáló eső zaja, édes illatok, a fizikai érzékelés formái – látás, hallás szaglás – jelentették, ezek együtt formálták a pavilon alakját. 

Az emberi cselekvés lehetséges megnyilvánulásai – ülés, guggolás, fekvés, meditáció, figyelem, kukucskálás, vándorlás, nézelődés, sőt a puszta felé bámulás is formálták a teret, ahogy a fény változásai, a napfelkelte, a napnyugta, az utolsó fénysugár kihunyása, a lámpa felkapcsolása, a megvilágítás, a tér és az idő párbeszéde is mind az építészet eszközeivé váltak. A környezet ezernyi megnyilvánulása, a tengeri szellő, a levelek susogása, a békák kuruttyolása, a kabócák éneke az emberek és a tér közötti párbeszédet segíti az organikus kontúrokkal megalkotott kunyhóban, amely sajátos módon még a hagyományos kínai építészet formáit is felidézi – persze önkéntelenül. 

 

Stúdió: LIN Architects
Projekt helyszíne: Zhenjiang, Jiangsu, Kína
Építés éve: 2021
Hasznos alapterület: 50 m²
Vezető tervezők: Lin Lifeng, Chen Yuwei
Fotók: Liu Songkai

 

Forrás: az ArchDaily cikke nyomán


 

További képek és rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Pavilon az érzékeknek

Pavilon az érzékeknek

Természetesen fából...

Kiterjesztik a „V4 Családi házai” vándorkiállítást

Kiterjesztik a „V4 Családi házai” vándorkiállítást

A jövőben V4+ címmel szervezik majd, egy-egy további ország (például Svájc) bevonásával.

Eladta az IKEA Breuer Marcell brutalista épületét

Eladta az IKEA Breuer Marcell brutalista épületét

Az építészként végzett új tulajdonos nulla energiaigényű szállodát varázsolna belőle. 

Hirdetés