Waliczky Tamás a nyolcvanas évek kezdete óta foglalkozik digitális művészettel. Első egyéni kiállításán legújabb számítógépes grafikai sorozatát mutatja be. 

Waliczky Tamás első egyéni kiállításán a Molnár Ani Galériában, legújabb fekete-fehér háromdimenziós számítógépes grafikai sorozatát mutatja be, amely képzeletbeli fényképező- és filmfelvevőgépeket valamint vetítőket ábrázol. A Kamerák sorozatban található grafikák egy része valóságos szerkezeteken alapul, esetleg rég elfeledett 19. századi konstrukciókon, de láthatók teljesen kitalált masinák is. A kamerák szerkezetét és felépítését általában nagyban befolyásolja, hogyan látunk és hogy tudjuk megörökíteni a világot. Waliczky egyedi kamerái különböző vizuális nyelven szimulálják és képezik le a világot, magában hordozva annak lehetőségét, hogy olyan gépezetek szülessenek, amelyek teret adnak egy érzékenyebb egyéni érzékelésnek vagy akár a véletlen lehetőségének. A művész által megalkotott képzeletbeli kamerák grafikái jellegzetes és különleges szerkezeteket ábrázolnak, a kezelésük sajátos tudást igényel, így többségükben a szokásostól eltérő felvételeket készítenének, azt sugallva, hogy a fotográfiai képalkotás folyamata intim és játékos művelet.



A kiállításon ugyancsak látható Waliczky Tamás 1989-es Masinák sorozata, amit az Ars Electronica Golden Nica díjával jutalmaztak. A három darab korai számítógépes grafika előfutára a Kamerák sorozatnak, hiszen a látással, optikai illúziókkal és gépekben rejlő személyiség jegyekkel foglalkozik. Ez a korai sorozat szintén fekete-fehér nyomatokból áll, szándékosan megidézve a korai burleszk filmek képi világát, tónusát.
Az álloképek mellett a kiállításon helyet kap még a Central Shutter korai számítógépes animáció is, melynek korszakalkotó jellege abból adódott, hogy magát a számítógépet alakította át műtárggyá. Minden egyes munka pontosan kitöltötte a számítógép – akkoriban erősen korlátozott – memória-kapacitását, amely ezáltal kizárólag az animáció vetítésére lett alkalmas. Szemben a fotográfiával, amely a létező világot képezi le, a számítógéppel létrehozott kép egy virtuális világot jelenít meg. Ezért ebben a műben, amikor kinyílik a központi zár a külvilág fényei helyett a sötétséget látjuk, és a művész portréja akkor látható, amikor bezárul.

A művész korai és legújabb munkáit felölelő kiállítás Waliczky egyik legfontosabb kérdésén alapul, ami az egész életművet végig követi: hogyan lát az ember. Ezt a kérdést virtuális optikai szerkezetek megalkotásával járja körül. A különböző elképzelt kamerák és vetítők a valóság leképezésének sokféle lehetőségét mutatják be a kiállított álló és mozgóképeken keresztül.

Waliczky Tamás (1959), Budapesten született, Hongkongban él és dolgozik. Nemzetközileg elismert új-média művész, aki a nyolcvanas évek kezdete óta foglalkozik digitális művészettel. Számos nemzetközi díjat nyert, többek között az Ars Electronica Fesztivál Golden Nica Díját 1989-ben. Világszerte fontos intézményekben állított ki és munkái megtalálhatóak például a Pompidou, a MOMA, a ZKM vagy ACMI gyűjteményében.

Megnyitó: 2018. július 4., szerda, 18 óra
Megnyitó beszéd: Peternák Miklós, művészettörténész
Kurátor: Szepesi Anna, művészettörténész
A kiállítás megtekinthető: 2018. szeptember 29-ig, keddtől péntekig 12 és 18 óra, szombaton 11 és 17 óra között
Cím: 1088, Budapest, Bródy Sándor u. 36.

forrás: sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Madarak megkomponált geometriája

Madarak megkomponált geometriája

November 10-ig látogatható a Duet with BIRDS kiállítás és vásár az E N I H O R N Showroomban.

A magyar design visszatér a Fészekbe

A magyar design visszatér a Fészekbe

A Magyar design – 10+1 kísérlet című kiállítás az 1972-ben szintén a Fészek Művészklubban rendezett Magyar design (10 kísérlet) című tárlatra reflektál.

Lakhatás, ahogy mi látjuk

Lakhatás, ahogy mi látjuk

A MOME Építészeti Intézet kiállítása a FUGÁban.

Hirdetés