Az internet és a digitalizáció merőben új irányokat hozott a hazai tipográfiában, ezt a korszakot mutatja be a könyv.

Az internet megjelenése, a teljes munkamenetek digitálissá válása, a folyamatosan frissülő eszközök és az egyre egyszerűbben kezelhető szoftverek merőben új irányokat, lehetőségeket hoztak a tipográfiában az elmúlt húsz évben. Az ArtHungry.com tervezőművészetekkel foglalkozó kiadványsorozatának első, ezt a korszakot bemutató, fontos szakmai munkákat felvonultató TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című kétnyelvű nyomtatott kötete 2021. szeptember 18-án jelenik meg, de már most előrendelhető. 

Az ArtHungry csapata 2020 elején döntött arról, hogy elindít egy pályázat- és kiadványsorozatot, amelyben a kétezres évek legnívósabb, nemzetközi léptékkel is kiugróan magas szakmai színvonalú, hazai tervezőgrafikai projektjeit gyűjtik össze. És hogy miért a tipográfiával indították a sort?

„A tervezőgrafikán belül a tipográfia az a műfaj, amelynek a segítségével talán a legjobban be lehet mutatni azt a fajta robbanásszerű technikai és esztétikai fejlődést, amely az elmúlt húsz évben bekövetkezett a szakmában, és folyamatosan hatással van a mindennapi életünkre is” – mondta el Tábori-Simon José, az ArtHungry alapítója.

Mivel még itthon senki nem dolgozta fel ilyen részletesen ezt az időszakot a tipográfia szemszögéből, az ArtHungry szerkesztősége összeszedte a legfontosabb momentumokat egy részletes történeti áttekintés keretén belül, így a könyv első fejezete végigkíséri a hazai tipográfia történetét a kilencvenes évek digitális váltásától a legújabb generáció megjelenéséig, kiemelt példák és fontos szakmai események felidézésével.

A könyv további részében pedig a 2021 tavaszán meghirdetett TypoHungry pályázatra beérkező munkákat elbíráló kilenctagú szakmai zsűrivel – Balla Dóraval, Boskovitz Oszkárral, Szegi Amondóval, Halasi Zoltánnal, Kőrös Jánossal, Kiss Miklóssal, Frank Bélával, Katyi Ádámmal és Tábori-Simon Joséval – készült interjúk olvashatók, illetve a kötet az ő munkáik mellett az általuk kiválasztott alkotásokat is felvonultatja. A TypoHungry összesen 242 alkotótól és kreatív stúdiótól közöl tipográfiai munkákat, több mint kétszáz oldalon, magyar és angol nyelven.

A könyv igazán expresszív layoutját a sorozat ötletgazdája, Tábori-Simon José jegyzi: „A sorozathoz stílszerűen terveztem egy saját monospace betűtípust is. Az ilyen projekteknél szeretem kihasználni, hogy én is grafikusként dolgozom és hogy ilyenkor kompromisszumoktól mentesen tervezhetek.”

Az album előrendelési időszaka a hivatalos könyvbemutatóig, azaz 2021. szeptember 18-ig tart. Az előrendeléseket az ArtHungry oldalán lehet leadni, ráadásul ebben az időszakban a kiadó 15%-ot enged a könyv árából, plusz az első 50 db megrendelő megkapja az ArtHungry Díj 1–4 című több száz kreatív projektet tartalmazó katalógust is ajándékba.
 
A TypoHungry – Tipográfia Magyarországon a XXI. században című könyv bemutatója az őszi Graphifest programsorozat részeként szeptember 18-án, szombaton este 18:00 órától lesz Budapesten, a Deák Ferenc utcában található impozáns Deák Palota galériájában.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Klasszikus magyar logók grafikus szemmel

Klasszikus magyar logók grafikus szemmel

Az Oriontól a Hiperkarmáig.

Így tervezte a saját logóját egy fiatal designcég

Így tervezte a saját logóját egy fiatal designcég

A Pyxis Nautica emblémája egyszerű, kifejező és sokrétű. Elmondják, hogyan született.

Díjat nyert a Lorem Ipsum projekt

Díjat nyert a Lorem Ipsum projekt

Az Aranyrajzszög kiállításon a Legjobb szuverén tervezőgrafikai produkció kategória díját nyerte a Lorem Ipsum könyvprojekt – írta az alkotó, Marcell Tamás.

Hirdetés