Nézz fel!

Biofil design – új fogalom a tervezésben.

A karácsonyi időszak slágerfilmje volt a Netflix Ne nézz fel! című sztárparádéja. A keserű komédia nagyon is valóságos tükröt tartott a fejét lehorgasztó, magába fordult, csak önmagával és saját, elfuserált ideáival foglalkozó emberiség elé. A VELUX megbízásából készült „HEAD DOWNERS 2021” („Fejhorgasztók 2021”) kutatás adatai megerősítik ezt, és arra intenek, hogy mindennél nagyobb szükség van az úgynevezett biofilikus tervezésre. Alább kiderül, hogy miről is beszélünk...
 

 

A biofil design szellemében végzett tervezés egyre népszerűbb belsőépítészeti trenddé válik. A természethez való genetikai vonzódásunk, azaz a biofília az olyan megoldások keresésében mutatkozik meg, amelyek által közelebb érezhetjük magunkat a természethez. A 18-65 év közötti magyar lakosság reprezentatív demográfiai mintáján a legutóbb a Kantar piackutató cég végzett kutatást a VELUX megbízásából.  A „HEAD DOWNERS 2021” („Fejhorgasztók 2021”) című felmérés szerint a válaszadók 71%-a saját bevallása szerint túl sok időt tölt számítógép előtt,

43% közölte, hogy a korábbi héten egyszer sem nézett fel az égre.

A „HEAD DOWNERS 2021” (Fejhorgasztók 2021) jelentést a VELUX megbízásából a Kantar kutatóintézet végezte el a CAWI tanulmányának alapján 2021 szeptemberében. A tanulmány 8 közép-európai ország – Horvátország, Csehország, Magyarország, Lengyelország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia – lakosságára terjedt ki. Adatokat szolgáltat a mai európai ember életmódjáról, és megmutatja a civilizációs szokások és a természettel való érintkezés szükségessége között feszülő ellentéteket.

A magyar válaszadók 82%-a úgy érzi, hogy semmilyen kapcsolatban nincs a természettel. A vidéki településeken a természettel való szorosabb kapcsolatra irányuló vágy aránya alacsonyabb, 67%. Egy átlagos napon háromból egy ember (30%) kevesebb, mint egy órát tölt a szabadban. A szabadnapokon az arány 12%-ra ugrik, de az emberek még mindig nem töltenek túl sok időt a friss levegőn.

Az, hogy felnézünk az égre, segíthet abban, hogy közelebb érezzük magunkat a természethez.

A magyarok többsége (57%) ezt már nagyon régen nem tette meg. Az idősebb korosztály gyakrabban teszi, mint a fiatalabbak (az 50+ korosztály 66%-a, szemben a 18-34 évesek 42% -ával). Sok égen látható dolgot a válaszadók nem tudnak megnevezni. A magyarok 60%-a nem ismer fel bizonyos típusú felhőket, 46%-uk pedig nem ismeri fel a csillagokat és a csillagképeket. Körülbelül 40%-uk legfeljebb öt madár- vagy fafajt tud megnevezni.

Nincs azonban ok az elkeseredésre, van megoldás: a tudatos tervezés. Az idén szeptemberben Milánóban rendezett „Salone del Mobile” bútoripari és berendezési kiállítás egyik vezető témája a biofil design témája volt, amelyet óriási érdeklődés övezett. A kiállításon mindenki egy olyan új jövő tervezéséről beszél, amely sokkal szorosabb kapcsolatban áll a természettel, és amely egy fenntarthatóbb életmód megteremtésére irányul, Herman Millertől Norman Fosterig és Carlo Rattitól Kengo Kuma-ig.

A biofil design hatékony módja lehet az egyensúly fenntartásának az ún. fejhorgasztók életében is, akik folyamatosan lehajtják fejüket a különböző multimédiás képernyőkre meredve. A természeti elemek beépítése a belső terekbe kísérlet arra, hogy újra kapcsolatba lépjünk a természettel, amely nélkül egyszerűen rosszul érezzük magunkat. Ennek köszönhetően élvezhetjük a természettel való szoros kapcsolat egészségünkre és közérzetünkre gyakorolt jótékony hatásait.

A VELUX-jelentés eredményei összecsengenek a kontinens bármely országának kutatóinak következtetéseivel. Ezek egyike Oliver Heath, nemzetközileg ismert és elismert belsőépítész, akinek a biofilikus design híveként missziója a fenntartható építészet. Heath ösztönzi a helyi természet-megfigyelési projekteket. Emlékeztet az Egyesült Királyságban lefolytatott pollináció, azaz a méhek beporzását nyomon követő programra, amelyben a résztvevők 10 percen keresztül figyelik a rovarokat, amelyek a virágokra szállnak és számolják azokat. Az eredmények azt mutatják, hogy a természettel való szoros kapcsolatnak köszönhetően a kísérletben résztvevők boldogabbnak érzik magukat.

A természetet főképp a napfény és a kilátás varázsolja a belső terekbe. A 2019-ben Nemzetközi Építészeti Díjat nyert Amos Goldreich a biofil design négy elemét tartja kulcsfontosságúnak. Az első a vizuális kapcsolat a természettel, amelyet azáltal teremt meg, hogy a kert az egész belső térből látható. A második a természet beengedése a belső terekbe, különösen a természetes fény által: ezért nyit Goldreich a lehető legnagyobb kilátást ablakokkal és tetőablakokkal. A harmadik és negyedik elem nem vizuális, hanem a szagok és a hangok bevonását jelenti.

Életünk ma szinte kizárólag zárt épületekben zajlik. Ezért rendkívül fontos, hogy gondoskodjunk a levegő minőségéről a belső terekben, beleértve annak megfelelő keringetését is. Naponta 22.000-szer veszünk lélegzetet, ezért lényeges szempont a szobák szellőztetése, az ablakok gyakori kinyitása és olyan rendszerek beépítése, amelyek folyamatosan jó levegőminőséget biztosítanak a házban. A megfelelő oxigénellátás pozitív hatással van a kognitív funkciókra és a közérzetre.
 

 

A napfényes belső terekben hatékonyságunk akár 15%-kal is nőhet. A kilátás, a gyakori távolra tekintgetés csökkenti a rövidlátás (myopia) kockázatát is. A belső terekben nagy mennyiségben használt, energiahatékony üvegezés rengeteg fényt és friss levegőt enged be, ami a vérnyomás és a pulzusszám csökkentésével a stresszt is csökkenti. A Financial Times vezető brit építészekkel folytatott beszélgetéseket idézve ezt írja:

„ma szinte minden lakókörnyezetre vonatkozó megrendelői igényben benne van az »indoor-outdoor«, azaz »a szobában is a szabadban« érzés biztosítása”.

A fa ablakok használata a házban tökéletesen illeszkedik az öko stílushoz, különösen akkor, ha a VELUX ablakokhoz hasonlóan tanúsított növényekből származó fából készülnek, biztosítva a biológiai sokféleség és a élőhelyek védelmét, valamint a nyersanyag olyan mennyiségben történő megszerzését, amely nem veszélyezteti szaporodásuk lehetőségét. A fenntartható betakarítást újraerdősítéssel és faültetésekkel biztosítják. A fenntartható tervezésért az építő és burkolóanyagok gyártói is felelősek. A VELUX egyike azoknak, amelyek tetőablakait saját és termékei szénlábnyomának csökkentésével hozták létre. Természetes nyersanyagokat használ, amelyek újrahasznosíthatók, és a gyártási folyamat során erőforrásokat, energiát takarít meg, minimalizálva a hulladéktermelést.

 

 

A VELUX „HEAD DOWNERS 2021” jelentés válaszadóinak 95%-a egyetért azzal, hogy az embereknek meg kell változtatniuk a természethez való hozzáállásukat és viselkedésüket, hogy megmentsék a világot a pusztulástól. A tudatos design a környezet védelmét jelenti. A város természettel való kapcsolatára irányuló nagyfokú érdeklődés szülte Stefano Boeri Architetti lakóépületének első prototípusát. Milánó egyik nevezetessége, a Bosco Verticale (Függőleges erdő), két lakótorony, amelyek együttesen több mint 700 fából és 20.000 növényből állnak, valamint a városi újraerdősítés modelljéből, amelyben a növényzet az építészet alapvető eleme.

A VELUX által kezdeményezett kutatás teljes egészében ITT olvasható.

 

 

Forrás: sajtóanyag




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egyértelmű gazdasági előnyökkel jár, ha a felújításokba fektetünk

Egyértelmű gazdasági előnyökkel jár, ha a felújításokba fektetünk

A régi épületek felújításával 2050-ig Magyarországon akár 3,9 milliárd eurót lehetne megtakarítani.

Tervezz egy világot gyorsan és hatékonyan, tele napfénnyel és friss levegővel! (X)

Tervezz egy világot gyorsan és hatékonyan, tele napfénnyel és friss levegővel! (X)

A VELUX tervezést segítő digitális szolgáltatásai új szintre emelik az épülettervezést.

Otthon az erdőben | Velux (X)

Otthon az erdőben | Velux (X)

Családi ház Schremsben.

Hirdetés