A Muskétást a Kalapos férfi mellképe váltja, miközben az idő és a művészet viszonyát vizsgálja.

Új Picasso műalkotás látható a Ludwig Múzeum Időgép című gyűjteményi válogatásán. Az eredetileg a kiállításon látható 1967-es Muskétás helyére egy másik kései Picasso festmény, az 1970-ben festett Buste d’Homme au Chapeau (Kalapos férfi mellképe) került a kölni Ludwig Múzeumból. A Muskétást – egy bikaviadalt ábrázoló kerámiatállal együtt – a múzeum német testvérintézménye kölcsönözte a Der geteilte Picasso. Der Künstler und sein Bild in der BRD und der DDR (A megosztott Picasso. A művész és képe Nyugat- és Kelet-Németországban) című kiállítására, amely szeptember 25-től 2022. január 30-ig lesz látható.

A budapesti kiállításon Picasso Muskétás című festménye elsősorban azt reprezentálta, hogy miként kapcsolódik Picasso, a huszadik század nagy újítójának művészete festő elődeinek (Rembrandt, Velazquez, El Greco) munkásságához. A kölni múzeum kiállítása ezzel szemben azt vizsgálja, hogy a második világháború után a keleti, illetve nyugati közönség hogyan ítélte meg művészetét, az eltérő társadalmi-politikai közegben hogyan értelmezték személyét és életművét. Míg a budapesti kiállítás művészettörténeti összefüggéseket keres Picasso és példaképei, majd későbbi követői és kritikusai között, addig a kölni tárlat arra fókuszál, hogy a második világháború utáni megosztott világban a művész mit szimbolizált Kelet és Nyugat számára.

A csereként Budapestre érkező Buste d’homme au chapeau (Kalapos férfi mellképe) című 1970-es művet a Ludwig házaspár adta letétbe, majd adományozta a kölni múzeumnak, csakúgy, mint a Budapesten található három festményt és kerámiatál-sorozatot. Irene és Peter Ludwig gyűjtőszenvedélyének és adományának köszönhetően a kölni Museum Ludwig a harmadik legnagyobb Picasso kollekcióval rendelkezik Párizs és Barcelona után, így gazdag gyűjteményükből sikerült egy olyan darabot választani, amely átmenetileg helyettesíteni tudja az 1967-es Muskétást. A könnyed ecsetvonásokkal, élénk színekkel megfestett kalapos férfiportrét a szakirodalomban szokás Picasso szimbolikus önarcképének is tekinteni, aki idős korában előszeretettel bújt muskétások, pikadorok és egyéb férfias karakterek bőrébe.

Az Időgép című kiállítás az idő és a művészet viszonyát vizsgálja különféle szempontokból, és magukat a műveket tekinti olyan időgépeknek, melyek lehetővé teszik számunkra a mentális utazást.

A kiállítás – melynek kurátora Szipőcs Krisztina – a világjárvány rövid szünetében, rendkívüli körülmények között jött létre, így nem hagyhatta figyelmen kívül az elmúlt időszak tanulságait sem – írja a múzeum honlapja. A múzeum a mintegy 800 darabos gyűjteményéből olyan műveket válogatott, amelyek a személyes, a művészi és a történelmi idő különböző aspektusait tárják a néző elé, a kurátor személyes nézőpontjából.

A kiállítást az idővel, az idő múlásával és nevezetes dátumokkal kapcsolatos művek vezetik be, majd családi fotókon, naplókon keresztül kapunk betekintést egyéni életsorsokba és családtörténetekbe, a közép-kelet-európai privát történelembe. A műveken mint dokumentumokon keresztül megismerhetjük a közelmúlt történelmét, a hétköznapokat és a sorsfordulókat, így többek között a kelet-európai rendszerváltást és ennek összefüggéseit a történelmi avantgárddal. Elgondolkodhatunk az emlékművek sorsáról, valamint a művészet, társadalom és politika összefüggéseiről. Szó esik a társadalmi utópiákról és azok kudarcáról, forradalmakról és háborúkról, illetve irodalmi utópiákról és inspirációkról, jelszavakról és fogalmakról.

Psziché, traumák, törékeny lét

A nem túl távoli disztopikus jövő, illetve futurisztikus jelenünk a témája az orvostudománnyal, valamint az emberi testtel és pszichével foglalkozó egyik installációnak, valamint annak a filmnek, amely a legújabb kori hadviselés, a háborús traumák és a virtuális valóság témáját mutatja be. Kiemelt figyelmet kapott a halál pillanata mint az emberi sors, életpálya végpontja és lezárása. A művek felhívják a figyelmet az emberi lét törékenységére és megismételhetetlenségére, a háborúk és a mindennapok abszurditására is.

Bemutatják azokat a valóságos és elképzelt technikai eszközöket, melyek célja a pillanat, a valóság minél tökéletesebb fotográfiai rögzítése. Vizsgáljuk továbbá állókép és a mozgókép, valamint (sajtó)fotó és festmény viszonyát, miközben rávilágítunk a fotórealizmus kritikai aspektusaira is.

Picassónál felidézik, hogy miként reflektálnak nagy elődeikre, a festészet történetére a huszadik század legnagyobb újítói, láthatatlan hálót szőve korok, művek és művészek között, és megnézik azt is, hogyan látja a „kívülálló” a nyugati művészet.

Végül megvizsgálják a „műbe zárt” időt is, felsorakoztatva azokat a műveket, melyek a szokásosnál hosszabb idő alatt, számtalan részből, variációból, munkából állnak össze egy-egy monumentális alkotássá, így bemutatásukra csak ritkán adódik alkalom.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kiválasztották a 2023-as velencei Magyar Pavilon kurátorát és kiállítását

Kiválasztották a 2023-as velencei Magyar Pavilon kurátorát és kiállítását

A zsűri a hét pályázat közül Kondor-Szilágyi Mária: REZIDUUM - The Frequency of Architecture című pályázatát nyilvánította nyertesnek.

Rózsa Luca Sára, Tranker Kata és Ulbert Ádám az Esterházy Art Award 2021 díjazottjai

Rózsa Luca Sára, Tranker Kata és Ulbert Ádám az Esterházy Art Award 2021 díjazottjai

Az elismeréshez kapcsolódó kiállítás 2021. december 1-től 2022. február 13-ig látogatható a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban, Budapesten.

 

Az Othernity Magyarországon

Az Othernity Magyarországon

A 17. Velencei Építészeti Biennálé Magyar Pavilonjának kiállítása december 10-től látható a Ludwig Múzeumban.

Hirdetés