A nyolcvanas évek meghatározó milánói tervezőkollektívája inspirálta a Defthouse tervezőit.

Az amerikai collab house modell mintájára – amikor fiatal influenszerek összeköltöznek általában egy medencés, márványlépcsős, tágas Los Angeles-i villába, ahonnan együttes erővel táplálják külön-külön is döbbenetes méretű követőtáborukat – nyitott meg a Defthouse nevű influenszerház Milánóban. Az 500 négyzetméteres penthouse-at az influenszerek stratégiai marketingjére szakosodott WSC vállalat keltette életre, és a ház annyiban hoz újat, hogy berendezését egy erős vizuális koncepció mentén, kimondottan azzal a céllal alkották meg, hogy minden szeglete alkalmas legyen tartalomgyártásra. Ehhez a tervezőknek mégcsak nem is kellett messzire menniük inspirációért, csupán visszanyúlniuk a nyolcvanas évek meghatározó milánói tervezőkollektívájához, a Memphis-csoporthoz.

Az első collab house-ak 2014-2015 környékén jöttek létre Amerikában, és az eddigi legsikeresebb közülök valószínűleg a 2019-ben megnyitott Los Angeles-i Hype House, ahol az influenszerek alig pár héttel beköltözésük után már százmilliós nézettségeket értek el a TikTok-on. Tavaly Európában is felbukkant a jelenség, és több influenszer lakókra specializálódott ház is megnyitott, például az Egyesült Királyságban és Olaszországban is.

Olaszország első influenszerháza, a Defhouse abban különbözik elődeitől, hogy extrém, színes, lüktető berendezésével már kimondottan erre a célre alakították ki. Megalkotói a Defhouse-ra nemcsak egy helyszínként, hanem valódi kommunikációs csatornaként tekintenek, egy olyan helyre, ahol nem csak a lakók, de maga a ház is főszereplő. A berendezés, a falak, a dísztárgyak háttérként vagy inspirációként, ötletként egyaránt szolgálhatnak egy videóhoz, a formák, színek és minták új tartalmakat indíthatnak el. 

A világos nappaliban olyan bútordarabokat találunk, mint a Seletti ikonikus Lipstick-foteljei és  "shit" feliratú szőnyege (mindkettő a Seletti Wears Toiletpaper kollekció tagja) vagy a mennyezetről lelógó Magis neon felhők, de az egész enteriőr erősen hozza a nyolcvanas évek videóklipjeinek világát, különössen a színes, mozgalmas falfalületek révén, amiket itt-ott még neon feliratok és emojik is díszítenek. 

Az egyik folyosón Luca Barcellona világhírű kalligrafikus foszforeszkáló írásait animálták, amivel sikerül összehozni egy ősi művészetet a digitális kor eszközeivel, egy másikon pedig optikai illuzió áldozatai lehetünk, és erősen koncentrálni kell, hogy megtaláljuk az ajtót. A laminált padlók is kellően színesek, hol egy felhős éggel találkozhatunk a lábunk alatt, máshol erőtelejes mintákkal.  

A hálószobákba vezető folyosón szinte álomszerű fényhatásokkal jelölik ki az utat. A hálókat a lakók személyiségéhez igazították, és mindegyiket egy domináns szín (kék, szürke vagy rózsaszín) határoz meg. 

„Milánóban vagyunk, azoknak a mozgalmaknak a bölcsőjében, melyek megváltoztatták a formatervezés fogalmát: az Alchimiáról és a Memphis-csoportról beszélünk, amely az 1980-as években átalakította a tervezés szemléletét" – mondta el John Pentassuglia művészeti igazgató, aki a belsőépítészeti kialakításért felelt, és akit Emanuele Tresoldi (Tresoldi & Partners) építész segített a terek megformálásában. 

A milánói Memphis-csoportot 1980-ban alapította  Ettore Scottsass designer és építész. Bár a csoport mindössze hét évig működött, ezalatt erősen feszegette a posztmodern határait, és az akkori midcentury modern trenddel szembe menve, rendkívül színes, absztrakt, aszimmetrikus, geometrikus formákkal és mintákkal megálmodott bútorokat és kiegészítőket terveztek. Bár a csoport furcsa formájú, rendkívül színes kanapéit, polcait és egyéb tárgyait sokan bizarrnak tartották, már a kilencvenes években érezhető volt az őket követő tervezőkre és a popkultúra egészére gyakorolt hastásuk, ami a mai napig is tart. 

A Defhouse a Memphis-csoport szellemiségének színes, popkulturális vonalát eleveníti fel a 15 másodperces TikTok videókhoz készült, díszletszerű tereivel. Mivel a TikTok népszerűsége továbbra is töretlen, ez akár még komoly versenyt is hozhat az influenszerházak között, hogy valami eredetit, különlegeset nyújtsanak, mert bár ma már minden felgyorsult és a fiatal generáció koncentrálóképessége is jóval rövidebb ideig tart, végüli is mindenki híres lehet 15 másodpercig.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Memphis-csoport szelleme járja át az első milánói influenszerházat

A Memphis-csoport szelleme járja át az első milánói influenszerházat

A nyolcvanas évek meghatározó milánói tervezőkollektívája inspirálta a Defthouse tervezőit.

Ingyen olvashatsz el több száz építészeti szakkönyvet és dokumentumot

Ingyen olvashatsz el több száz építészeti szakkönyvet és dokumentumot

Egy hónapig online szabadon hozzáférhető 12 szakkiadó összes könyve.

Egy ház, amely a vidéki létformát népszerűsíti

Egy ház, amely a vidéki létformát népszerűsíti

A Casa Colexito a vidék nagyszerűségét és a benne rejlő építészeti lehetőségeket jeleníti meg.

Hirdetés