Változás a trendben – az AREZZO design kutatása és pályázata.

Nagy változás előtt állnak a fürdőszobáink – ez derül ki az AREZZO design belsőépítészek és lakberendezők körében elvégzett kutatásából és design pályázatából. A fürdőszobák nőnek, kikerülnek belőlük a háztartási funkciók, és az élet fontos színtereivé válnak. A fürdőszoba trendek nem divathóbortok, sokkal inkább a körülöttünk zajló társadalmi változások leképeződései, amik közül a legfontosabb, hogy egyre inkább belakjuk a fürdőnket, és nemcsak a nők, hanem a férfiak is.


A fürdőszoba megszűnik funkcionális helyiség lenni a lakásban, egyre inkább belakjuk, a lakás integráns, meghitt részévé válik – ez derül ki az AREZZO design 145 belsőépítész és lakberendező megkérdezésével készült kutatásából, valamint a cég által meghirdetett fürdőszoba design pályázatból. A kérdőív és a beérkező pályamunkák is arra utalnak, hogy a fürdő immár nemcsak nőknek jelent ideális terepet az elvonulásra és feltöltődésre, hanem a férfiaknak is.

A megkérdezett tervezők 52 százaléka nyilatkozta, hogy a fürdőszoba a jövőben a privát tér színtere lesz, és csaknem minden második megkérdezett kényelmes, békés helynek látja a jövő fürdőszobáját. A szakértők 36 százaléka úgy vélekedik, hogy a háztartási funkciók (mosás, szárítás, takarítószerek tárolása) kikerülnek a fürdőszobából, ami így inkább a lakás egy integráns részévé válik „ahol tartózkodni nem egy állapot, hanem egy tevékenység”. Ezzel párhuzamosan a megkérdezettek 37 százaléka válaszolt úgy, hogy a fürdőszobák egyre nagyobbak lesznek.


Cornides Viki terve

„Ezek nem egyszerű divathóbortok, sokkal inkább a körülöttünk zajló társadalmi változások leképeződései” – mondja a felmérés eredményeiről Jelinek-Várhegyi Kata, az AREZZO Design Kft. marketing vezetője.

„A generációkutatók szerint egy mai huszonéves fiú kozmetikai kelléktára vetekszik az anyjáéval, egyre több időt töltünk mindenféle élettérben négyszemközt a telefonunkkal, és ezzel párhuzamosan nő az igényünk az egyedüllétre, márpedig a fürdő kínálja magát, mint az elvonulás színtere.”

Ebből pedig a férfiak is kiveszik a részüket. Erre utal az is, hogy a megkérdezettek körében – ahol amúgy erősen felülreprezentáltak a nők – lényegében nincs különbség a válaszadók nemét tekintve abban, hogy szerintük a fürdő milyen funkciót fog betölteni az életünkben.

 

Cornides Viki terve

Ezzel párhuzamosan a fürdőszoba egyre inkább a hálószoba része lesz. Nemcsak arról van szó, hogy a válaszadók 22 százaléka szerint minden hálóhoz kellene egy fürdőszobának tartoznia (az én fürdőm az én váram), hanem arról is, hogy a háló és a fürdő egyre kevésbé válik el egymástól hermetikusan. „A beérkezett pályaműveken azt látjuk, hogy megszűnnek a szobát és a fürdőt elválasztó ajtók, a fürdő inkább a hálószoba része, egy sarok, ami inkább bútorokkal, egyszerű térelválasztó elemekkel különül el a háló többi részétől, nem zárható úgy, mint korábban” – mondja Jelinek-Várhegyi Kata.

A kutatásból kirajzolódó trendek egy másik vonulata a technológia fejlődésére és a fogyasztói igények változására vezethető vissza. Az AREZZO által meghirdetett fürdőszoba design pályázatra beérkező pályaműveken egyáltalán nem láthatók falra erősített, vagy fürdő pultba süllyesztett mosdók, a trend egyértelműen a fürdőszoba szekrényre helyezhető, abból kiemelkedő mosdóknak kedvez. „Ez sem egyszerű divatőrület, azt mutatja inkább, hogy az emberek fenntartják a jogot az őket körülvevő tér megváltoztatására. Ezeket a mosdókat, vagy az alattuk levő szekrénykéket sokkal egyszerűbb cserélni, mint a régi, nehéz fajanszokat, ezért a fogyasztó – ha nem is tudatosan – inkább ezt választja, mert fenn akarja tartani annak lehetőségét, hogy holnap egy másmilyen fürdőből posztoljon képet, mint ma” – mondja az AREZZO marketing vezetője.  

„Ma még sokan luxusként élik meg a szabadon álló térkádakat, de ez ugyanennek a jelenségnek egy másik megjelenési formája” – mondja a fürdőszoba szakértő. Hiába drágábbak a lábas kádak, ha az árkülönbözetet a vevő mégis megfizeti a beépítésben és a burkolásban, aminek a végeredménye sokkal inkább örök időkre szól, mint egy szabadon álló kád elhelyezése. És ha már itt tartunk, a fürdőnek ugyan szerves része marad a WC, de a megkérdezettek nagyjából 1/3-1/3-ad arányban választották azokat lehetőségeket, hogy a WC kikerül a fürdőszobából, ott marad, de inkább bútor jellege lesz, illetve marad olyannak, amilyen volt, fehér porcelán a falra függesztve. „A 3 lehetséges válaszból 2 itt is azt mutatja, hogy a fürdő inkább egy csendes szoba lesz, nem funkcionális, berohanok, elintézem, kirohanok helyiség” – mondja Jelinek-Várhegyi Kata.

 

Intereal design terve

A trendeknek ebbe a vonulatába tartozik a kenhető burkolatok népszerűvé válása: a megkérdezett szakemberek 22 százaléka vélekedett úgy, hogy ezekkel az, ügyes kezű amatőrök által is felvihető burkolatokkal egyre többet találkozunk a jövő fürdőszobájában. További 23 százalékuk faanyagokat és egyéb meleg burkolatokat képzel a fürdőbe, ami korábban szigorúan a háló, és a nappali burkolata volt, a konyhában és a fürdőben még ma is a hidegburkolat uralkodik.

Mindezzel párhuzamosan természetesen a fürdőszoba trendekben is tetten érhetők igazi őrületek. „A világ nagyon kevés kevésbé praktikus építészeti eszközt fejlesztett ki korábban, mint az óriás burkolólapok” – mondja az AREZZO marketing vezetője. Ezeket a – nem ritkán 2m x 1m-es – lapokat lerakni kész kínszenvedés a burkolók számára. Szinte mindenki tetemes felárral végzi ezt a munkát, és az sem ritka, hogy egyszerűen nem vállalják, mert törik, nem javítható egy esetleges hiba, nagy a kivitelező kockázata. Hogy mégis a megkérdezettek csaknem 40 százaléka szerint a fürdő burkolásában ez a jövő egyik meghatározó trendje lesz, az azt mutatja, hogy a fürdőben is előfordul, hogy egyesek a társadalmi státuszuk megmutatására használják a designt.

 

Intereal design terve

Ami a színeket, és a hangulatokat illeti, a felmérés tanúsága szerint a fürdőszobák jövője itt is a decens és fiatalos hálószobák irányába mozdul el. A megkérdezettek zöme úgy véli, hogy a fürdőkben továbbra is a pasztell és a semleges színek fognak dominálni, de a tervezők egyharmada ehhez hozzáteszi, hogy a kiegészítő kellékeknél viszont az erősen elütő élénk színek dominálnak majd a jövőben. „Ebben a tekintetben is megfigyelhető a hálók és a fürdők »közeledése«, hiszen a színhasználatnak ezek a trendjei a hálószoba designban is tetten érhetők, és a választás ott is leginkább a megrendelő életkor szerinti helyzetéhez igazodik” – mondja Jelinek-Várhegyi Kata.

A 2020-as évek második felében a fürdőszoba design határozottan kilendül a funkcionalitás szerepköréből. A fürdő sokkal inkább a hálószoba egy meghosszabbított karjává, egy új élettérré, elvonulási helyszínné válik, de immár gender semleges üzemmódban: a nők és a férfiak együtt keresik ezeket a lehetőségeket és megoldásokat fürdőszoba designban, a sitcomokból pedig kikopnak azok a jelenetek, amikor a férfi hiába várja, hogy a nő végre kijöjjön a fürdőből. De ez nem úgy valósul meg, hogy a nő sem tölt sok időt odabent, hanem úgy, hogy a férfi is. Ideje elgondolkodni a „saját fürdőt mindenkinek” koncepción.

 

Forrás: sajtóanyag

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Énidő a fürdőszobában

Énidő a fürdőszobában

Újdonság a Strohm Teka fürdőszobakollekciójában – szabadalmaztatott technológiák, egyedi formatervezés és látványos design.

Reflektorfényben a fürdőszobák (X)
  • 2022-07-12 09:00
  • Deco

Reflektorfényben a fürdőszobák (X)

Összeállításunk a legkifinomultabb megoldásokból az OCTOGON Deco 2022/3-as lapszámában.

Hirdetés