Ipacs Géza grafikus a Szent Tamás pincészetnek dolgozott.

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban - az utóbbi időben - nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot. A Szent Tamás pincészet furmintja legutóbb a brit Decanter szaklapban ért el 90+ pontos értékelést, és a nemzetközi kereskedői visszajelzések szerint is sikerrel találkozott a tokaji terroir-élmény a vizuális megjelenéssel. A Szent Tamás pincészet borai Gordon Ramsay éttermeiben is ajánlott tételek.

“A száraz furmint a magyar borok között is egyedülálló, és nemzetközi szinten  kitörési pontot jelenthet. Ehhez képest meglepő volt, hogy a tokaji, történelmi borvidéken egy autentikus fajtát továbbra is más borvidékekről elnevezett, klasszikus üvegekbe - rajnai, burgundi, bordói -  palackoztak.” - emlékszik vissza a palacktervezés kezdeti lépéseire Ipacs Géza grafikus, aki a Tokaji borvidék és a Mádon működő borászati-gasztronómiai márkák elkötelezett támogatója. Hitt abban, hogy a száraz tokaji boroknak járna saját tervezésű palack, melynek lényege nem az innovatív formatervezés, hanem a hagyományok továbbgondolása, a nemzetközi szinten is könnyű azonosítás és a fajta autentikusságának erősítése.

kép © Szent Tamás pincészet
 
Ezért Mád település 18. generációs borászcsaládjának, a Szepsy-családnak szakmai támogatásával  tervezte meg a tokaji palack elnevezésű üveget, mely az egész borvidéken nagy múltra visszatekintő, fél literes aszúsüveg formavilágához nyúlik vissza - mégis egyedi arányú, kortárs formájú, hiszen igazodik a száraz borok 0,75 literes kiszereléséhez. Ezzel egy markáns, újszerű palackforma jött létre.

A tokaji palackot elsőként a Szent Tamás pincészet és a Szepsy borászat kezdte használni, mostanra pedig már a borvidék legnagyobb pincészetei is ezt a format választották, így például a Demetervin, a Balassa, a Sauska, az Árvay, a Pajzos, a Degenfeld és a Kardos pincészet is. Szintén ebbe a palackba került a tokaji Borlovagrend által szervezett árverés minden tétele. A palack megfelel a legkorszerűbb technológiai követelményeknek, az üvegdugós, csavarzáras és parafadugós lezárást is támogatva. A palack mára egy teljes üvegcsaláddá fejlődött, a 3 decistől a magnum kiszerelésig több méretben is elkészült.
“A palack sikere ma már nemzetközi szinten is egyértelmű: Gordon Ramsay éttermeiben például jelen vannak a Szent Tamás pincészet borai, és ehhez a kiemelt szerephez a formai különlegesség is hozzájárult” - hangsúlyozza Nagy Tamás, nemzetközi borakadémikus, a Szent Tamás pincészet munkatársa.  
 “A mádi borokkal foglalkozó nemzetközi kereskedők szerint is sikerrel találkozott a tokaji terroir-élmény és a vizuális megjelenés, és minden nemzetközi elismerésnél fontos szempont, hogy a díjazott borhoz autentikus, az egész tokaji borrégiót képviselő megjelenés társul.”

Koós Pál, a MOME Formatervező Tanszékének vezetője szerint az újratervezett tokaji palack azért lehet a nemzetközi bormarketing-kampányokhoz hasonlóan sikeres, mert holisztikusan gondolkodva, minden lehetséges szempontot figyelembe véve született meg, a borvidékre jellemző forma és a jövőre is gondoló funkció pedig magas minőségben egyesült.

2014 végén - magyar borok közül elsőként - Kanada legjobb importborának választották a pincészet Dry by Tokaj tételét, 2015 áprilisában pedig a tekintélyes brit szaklap, a Decanter Magazine adott 90+ pontszámot a Szent Tamás egyik településszintű alapborának, a Mád 2013-nak.
“Fontos látni, hogy a bormarketingben egyébként élen járó Ausztria sem állt elő egyedi tervezésű palackkal a zöld veltelinihez, ők más értékesítést támogató eszközöket választottak - emeli ki Ipacs Géza tervező. – Ha egyszer a furmint is világfajtává válik, az autentikusság üzenetét a hozzá tartozó egyedi palack is erősíteni tudja”.

szöveg©sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egyszerű és okos

Egyszerű és okos

Beszélgetés Déri Enikővel és Demeczky Nórával, a DE_FORM Design Agency alapítóival és kreatív igazgatóival.

„Minden fogyasztói cikké változott, még az érzéseink is”

„Minden fogyasztói cikké változott, még az érzéseink is”

Kazsik Marcell tervezőgrafikussal beszélgettünk.

Hirdetés