Idén is folytatódnak a Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj részeként meghirdetett KFI kurzusok.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) 2021. második félévében is folytatta szakmai együttműködését a piacvezető világítástechnikai céggel, a BE LIGHT Kft.-vel, amit 2021 tavaszán indítottak el a MOME x BE LIGHT! elnevezésű kutatás-fejlesztési-innovációs, azaz KFI kurzussal. Hamarosan a legfrissebb, 2022-es tavaszi szemeszterről is hírt adunk, addig azonban bemutatjuk az őszi félév nagyszerű hallgatói munkáit.

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) és a BE LIGHT Kft. világítástechnikai vállalat KFI kurzusán a MOME hallgatói valódi, a gyakorlatban is hasznosítható, naprakész iparági ismereteket szerezhetnek elismert szakemberek segítségével, majd kisebb csoportokban egyedi pályamunkákat készítenek, gyakorlati kompetenciáikat is bővítve.

A MOME x BE LIGHT! a világítás technológiák anyagi, formai, valamint konceptuális megismerésén alapszik, Püspök Balázs DLA, a MOME Akadémiai Igazgatója, és Keszei István, a Formatervezés szak egyetemi adjunktusa vezetésével. A kurzust a design, az építészet, valamint az elméleti intézet mesterszakos hallgatói vehették fel, mivel a KFI kurzusok tematikái a kreatív és művészeti ipar kérdéseinek interdiszciplináris körbejárására épülnek, a résztvevők kutatás-fejlesztési kompetenciáinak erősítésével.   

A 2021. őszi szemeszterben a fény és a beton közös használata volt a feladat, amire a hallgatók 3-4 fős csoportokban dolgozva fejlesztettek egyedi világítás koncepciókat. A hallgatói csapatok tervezhettek tárgyat, installációt, esetleg építészeti elemet a fény és a beton ötvözésével. Fényforrásnak a LED (Light-Emitting Diode, azaz fényt kibocsátó dióda elnevezésből) technológiát választották, így az őszi félév tanmenete a LED technikai aspektusait ismertető előadásokkal kezdődött. Emellett a hallgatók a BE LIGHT! központját és a LumoConcept stúdióját is meglátogatták, ahol betekintést nyerhettek a professzionális világítástervezés és lámpatervezés valós környezetébe, valamint a cég képviselői a csapatok munkájára visszajelzést adva segítették a tervezési folyamatot.

A hallgatók a koncepció építésben fotókat, látványterveket és mood boardokat készítettek, amikkel nem csak a háttérkutatás hivatkozásait erősítették, de a kezdeti kísérletezéseket is ismertették. A termékfejlesztés fontos részét képezik ugyanis az anyag és módszertani kísérletek, hiszen ezek teszik lehetővé a végső prototípus létrehozását. Az oktatói gárda egyik tagja, Keszei István elmondása szerint a projektek alapötlete minden esetben érzések vagy hangulatok megragadásából és materializálásából indult ki. 

A gipszbe (mint a beton egyszerűbben munkálható kísérleti alternatívája) beledolgozott hőérzékeny-színváltó festékkísérletektől kezdve, a pixeles vezérlésű szakrális fényinstalláción át, az idő múlását különböző színű fényekkel jelző monolitig sok minden került terítékre. Bár a csoportok tagjai alapvetően különböző szakokról jöttek a MOME-n, a prezentációk során a hallgatók saját szakmai hátterüket hasznosítva támogatták egymás ötleteit a fényalkotások fejlesztésében.  

A hallgatói projektek a természet fényhatásaiból nyerték inspirációjukat, és elsősorban azokat próbálták újragondolni mesterséges technikák segítségével. Így a harmónia, az interaktív térélmény és az anyagok, valamint formák szimbolikája is fontos szerepet kapott a koncepciók véglegesítésében. 

A kurzus 2021 decemberében lezárult, a csapatok a prototípusok véglegesített tervét az oktatók, valamint a Be LIGHT! munkatársai előtt prezentálták a záró kiértékelésen. 

 

HALLGATÓI PROJEKTEK:
 

Let there be light csapat | Ferenczi Dániel, Juhász Enikő, Salamon Dávid
 
„A Let There Be Light a szakralitás világítási koncepciójának megtalálásáról szól. Olyan világítótestet kívántunk létrehozni, ami egymástól merőben különböző felhasználású terekben is megállja a helyét, és mindegyikben képes érzelmek kiváltására vagy azok fokozására. Megfigyeltük, hogy a legtöbb, a hétköznapin túlmutató érzelemmel kapcsolatban, legyen szó akár örömteli ünneplésről, gyászról vagy a magunkban való elmélyülésről, a gyertya fénye, fényjátéka, hangulata jelen lesz az adott pillanatban. Az elkészült világítótest egyesíti a mécsestartó és a hangulatvilágítás funkcióit: beépített digitális kamerájával figyeli a gyertyalángot és elektronikusan megsokszorozza azt. A láng játékát valós időben a falra vetítve kelt emelkedett, mégis otthonos atmoszférát.”
 

Fotó: Ferenczi Dániel

 



Vito csapat | Timári Blanka, Csepregi Dóra

„Projektünk során a lebegés, a változás és az átalakulás fogalmakat szerettük volna megjeleníteni egy fényinstallációban. Ennek kapcsán kutatást végeztünk a fényről és a betonról, majd így találtunk rá a termokromatikus – hőre változó – pigmentre. Sokat vizsgáltuk az anyagot, hogy megtaláljuk a megfelelő módszert, amivel fel tudjuk vinni a beton felületére úgy, hogy a kívánt lebegő, változó effektust is el tudjuk érni. Megfigyeltük, milyen gyorsan melegszik át az anyag és aktiválódik a pigment, illetve hogyan terjed a hő az anyagban. Ezt követően az installáció elhelyezésén, kivitelezésén kezdtünk el gondolkodni, melynek eredményeként egy falra szerelhető hangulatvilágítás képe rajzolódott ki előttünk, amely a felkapcsolása után a falra vetíti a fényt maga körül, pár perc elteltével a hő hatására pedig aktiválódik a pigment is, így létrejön a változás. Több variációt is elképzeltünk: az egyiknél átlátszóból színessé változó pigmentet használnánk, így az eredetileg betonnak kinéző világítótest felkapcsolást követően egyszer csak színessé válna. A másik verzióban színesből másik színűre változó pigmentet alkalmaznánk. Ez utóbbi esetében akár valamilyen mintában is megjelenhetne a pigment a felületen.” 
 

 



ILLO csapat | Lengyel Márton, Kovács Mátyás, Kisgyörgy Balázs

ILLO nevű fali világítótestünk tervezésekor egy, a természetben is megfigyelhető fényjelenségből indultunk ki: a hideg és a meleg fehér fény találkozásából és harmóniájából. A végleges forma kialakítása előtt fénnyel, felületekkel és tömegekkel kísérleteztünk. A tervezett lámpatestünk egy betonból készült ellipszoid szelet, négyzetbe foglalva. A forma belsejét két sarokból világítjuk meg 2700, illetve 6500 kelvines fénnyel, ezek hozzák létre a fényhatást. A két különböző színhőmérsékletű fény az íves felületen, középen összeadódik, természetes fehér fényt létrehozva, a széleken pedig a narancsos és a kékes fény jelenik meg. A fényhatás akkor a legimponálóbb, ha nem látunk rá a fényforrásokra, ezért egy fémből készült maszkot is terveztünk, amit a beton test elejére rögzítettünk. A fém maszk színének, anyagának és a betonforma felületi minőségének változtatásával többféle variáció is készülhet a lámpatestből, amely megjelenhet a falon egyedül, akár sorolva, de a plafonba süllyesztve is.”
 

 



InnerGlow csapat | Jeney Judit, Molnár Apollónia, Szokalopulosz Zoé

„A világítótest elsődleges inspirációját a természetben található jelenségekből, a nap melegének megidézéséből meríti. A beton anyagában rejlő lehetőségeket, tulajdonságokat használtuk fel a világítótest megalkotása során. Anyagából adódóan könnyedén kombinálható arany izolációs fóliával, amely izgalmas árnyalatot kölcsönöz a fényforrásnak. A koncepció lényege, hogy az egyszerű geometrikus forma egy különleges világot rejt magában, mely a világítótest alkalmazása során kivetül és így válik láthatóvá.”



 



Columpna csapat | Csiby-Gindele Rebeka, Fejős Hanga Auguszta, Laufer Miklós István

„Az elsődleges inspirációs forrást a természetben megjelenő fénytörések, fényjátékok jelentették, főképp a víz és fény kapcsolatát vizsgáltuk, a fény visszaverődését, különös mozgását a víz hullámzásának hatására. Célunk egy olyan hangulatvilágítás létrehozása volt, amely imitálni tudja ezt a fényjátékot és egy különleges exkluzív élményt biztosít. Nagyon fontos szerepet kapott a tervezés során a kísérletezés, kezdetben PVC fóliával dolgoztunk, az anyagot több módon manipuláltuk (hajlítottuk, türtük, csavartuk, olvasztottuk, rétegeztük) és megvizsgáltuk, hogy ez milyen fényhatásokat eredményez. A fényforrás elhelyezése és típusa is nagyban befolyásolta a kapott eredményt és ez még több kísérletezésre adott lehetőséget.

A végső örvénylő mintázatot a fólia rogyasztása által értük el, a tervezés tudatos része volt a forma kialakítása is; visszanyúltunk egy alapformához, a hengerhez, mely két részből áll: a belső szerkezetet a beton burkolat fedi el, ennek meghosszabbításában pedig a rogyasztott plexi henger található – izgalmas kontraszt jött létre a két anyagminőség között. A henger formát főképp a fényhatás indokolta, így tudtunk egy szabályos keretet adni a vetített mintának, valamint a reflexió hatására dupla fényjátékkal számolhatunk. A függesztés által szeretnénk elérni a fényforrás légmozgás vagy hő hatására történő mozgását, hisz ez lehetővé teszi a kirajzolt mintázat folyamatos változását.”
 



Az idei tavaszi szemeszterben is hasonlóan előremutató, innovatív pályamunkákra számítanak a szervezők. 
Hamarosan ezekről is hírt adunk! 

 



BE LIGHT! Web | Facebook Instagram | Linkedin
MOME | Web | Facebook | Instagram




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„Ő mindent frissen látott” | Interjú ifj. Dr. Botár Olivér művészettörténésszel

„Ő mindent frissen látott” | Interjú ifj. Dr. Botár Olivér művészettörténésszel

Idén ifj. Dr. Botár Olivér vehette át a MOME által alapított Moholy-Nagy-díjat. 

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Soha ezelőtt nem nyert még díjat magyar vasúti jármű terve a rangos designpályázaton.

BEST OF MOME ’22

BEST OF MOME ’22

Hirdetés