Űrhajó a trapézkorszakból. - A wolfsburgi tudományos múzeum. 

Épület: Phaeno Science Centre 
Építész: Zaha Hadid 
Szöveg: Szitnyai Tamás 

Zaha Hadid legnagyobb gondja az volt Wolfsburggal, hogy jelentőségéhez képest rendkívül alulreprezentált az építészet terén. Az alsó-szászországi város, mely Detroit után a világ második legnagyobb autógyártója, csak most kezdi el kialakítani saját építészeti identitását.

Sokak számára éppen ez jelent előnyt – hiszen egy ilyen helyen bármivel nagyot alkothat az ember, és úttörőként nem kell alkalmazkodnia senkihez –, de nem a Pritzker-díjas építésznőnek, aki munkái során egy pillanatra sem feledkezik meg a kontextusról. A tervezési folyamatban dogmatikusan az épített környezeten tartja a fókuszt, és igyekszik hasonulni hozzá. Már ha van mihez.

Az utolsó éves Hadid munkáiról már a hetvenes években úgy nyilatkozott mentora, Rem Koolhaas, mint egy égitestről, mely a saját, utolérhetetlen pályáján mozog, de hozzátette, hogy egy ilyen alkotói individuum nem fog hagyományos karriert befutni. A legrangosabb díjat szintén magáénak tudó holland nagyágyú kijelentése profetikus volt: Hadid irodája – kvalitásaihoz képest – jobbára kisebb munkákat kapott, és inkább képzőművészeti munkáival vált világszerte híressé, mígnem 2000-ben megnyerte a wolfsburgi tudományos múzeumra kiírt pályázatot. 

Az építkezés 2005 novemberében fejeződött be, és a világ végre megcsodálhatta, hogy Hadid planétájáról űrhajót bocsátott a földre. Nem csupán szimbolikus értelemben: a Phaeno Science Centre megjelenése sci-fi filmbe illő, méghozzá eléggé provokatív módon. Fricskát ad a németeknek azzal, hogy előhúzta az Orion korszak ma már cikisnek ható formáit. Ez a felfordított kúpokon álló épület olyan, mint egy túlméretezett űrrovar, ahogyan a hetvenes években képzelték az ilyeneket. Mindezt csak tetézi a festetlen szürke nyersbeton felület, Enterprise-os paralelogramma ablakokkal tarkítva.

A rideg, pengeéles kubus alatt a kúplábak, melyek formája, dőlésszöge vészesen a szocreál bútoripar csodáit idézi, olyan eldolgozatlanok és a rengeteg beton olyan plasztikusnak hat, mintha a humuszból gyurmázták volna ki őket, majd arra helyezték volna rá a szabályos idomot. 

A belső csupán az anyaghasználatban tér el a külsőtől, a szürkeséget felváltja a domináns fehér szín, bár még mindig találkozhatunk a kisimítatlan, anti-gördeszkás betonnal. A térkialakítás önkényes, az oszlopok és falak játéka uralja a teret. Nincsenek egymástól hermetikusan elzárt termek: a felületek sok helyütt csak lazán egymásnak dőlnek, de valójában nem érnek össze, így alakítva ki az egyes helyiségeket.

Az ember azt hinné, a mozgólépcső az egyes szintek között nekimegy a falnak, miközben két, egymás mellett futó falfelület között „slisszol el”. Az idomok szabálytalanul lekerekítettek, az alkotók mintha sportot űztek volna abból, hogy ne legyenek derékszögek. A múzeum üresen is olyan, mint egy kiállítóterem, mert az ember óhatatlanul is valami magyarázatot, valami mondanivalót keres a futurisztikus belső térben.

Bár mesteri a belső kialakítás, talán nem a legmegfelelőbb egy ilyen funkcióra: a múzeumoknak alázatosan háttérbe kell vonulniuk, hogy csak a kiállított tárgy maradjon, míg itt a lenyűgöző látvány elvonja a figyelmet. Az épület műszaki adatai is figyelmet érdemlőek: 27.000 köbméter vasbeton, 4000 acélgerenda és 600 km kábel jelzi, hogy itt nem csak a megjelenés nehézsúlyú.

A szöveg nyomtatásban megjelent az OCTOGON 2006/1. számában.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A legzöldebb stadion a római kori arénák óta

A legzöldebb stadion a római kori arénák óta

Megkapta az engedélyt Zaha Hadid fa stadionja.

Vége a Zaha Hadid hagyatéka miatti, mérgező vitákkal teli pereskedésnek

Vége a Zaha Hadid hagyatéka miatti, mérgező vitákkal teli pereskedésnek

A bírósági döntés értelmében Patrik Schumachernek nincs vétójoga az építészeti stúdió pénzügyi döntéseiben. 

11 nő, akik megváltoztatták az építészetet

11 nő, akik megváltoztatták az építészetet

A természet szerelmesétől kezdve, a lázadón át a kísérletező építészig.

A legzöldebb stadion a római kori arénák óta

A legzöldebb stadion a római kori arénák óta

Megkapta az engedélyt Zaha Hadid fa stadionja.

Vége a Zaha Hadid hagyatéka miatti, mérgező vitákkal teli pereskedésnek

Vége a Zaha Hadid hagyatéka miatti, mérgező vitákkal teli pereskedésnek

A bírósági döntés értelmében Patrik Schumachernek nincs vétójoga az építészeti stúdió pénzügyi döntéseiben. 

11 nő, akik megváltoztatták az építészetet

11 nő, akik megváltoztatták az építészetet

A természet szerelmesétől kezdve, a lázadón át a kísérletező építészig.

A legzöldebb stadion a római kori arénák óta

A legzöldebb stadion a római kori arénák óta

Megkapta az engedélyt Zaha Hadid fa stadionja.

Vége a Zaha Hadid hagyatéka miatti, mérgező vitákkal teli pereskedésnek

Vége a Zaha Hadid hagyatéka miatti, mérgező vitákkal teli pereskedésnek

A bírósági döntés értelmében Patrik Schumachernek nincs vétójoga az építészeti stúdió pénzügyi döntéseiben. 

11 nő, akik megváltoztatták az építészetet

11 nő, akik megváltoztatták az építészetet

A természet szerelmesétől kezdve, a lázadón át a kísérletező építészig.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1