Budapestre figyel a cirkuszvilág 2022. január 12. és 17. között, a magyar főváros ad ugyanis otthont az év legrangosabb nemzetközi cirkuszi fesztiváljának, amely egyben a világ egyik legjelentősebb cirkusztudományi találkozója is. Nemcsak négy kontinens mintegy száz artistaművésze, hanem a legjelentősebb cirkuszművész szakemberek is részt vesznek az eseményen. A rendezvény nyitóattrakciója a Cirkuszépületek Európában című konferencia és kiállítás, amelyet a magyar főváros új cirkuszépületének megvalósítása tesz időszerűvé.
 

A konferencia összegzi az európai cirkuszépületek történetét és a cirkuszművészet hatását a befogadó városokra. „Kelet-Európa cirkuszművészeti központjában, Budapesten létjogosultsága van az új, modern cirkuszépületnek, amelynek makettjét a konferencián mutattuk be először a szakembereknek” – hangsúlyozta Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár. Megjegyezte azt is, hogy a modern épületben működő intézmény nem csak a világviszonylatban is kiemelkedő cirkuszművészeti tudás koncentrációjával, de a főváros kulturális életében betöltött jelentős szerepével, a belföldi turizmusra gyakorolt hatásával igazolja létjogosultságát, és jelentősen hozzájárul az ország nemzetközi turisztikai vonzerejéhez is.
 
A szakmai találkozón több különböző cirkuszfejlesztési, cirkusztörténeti projektet mutatnak be Európából és Kanadából egyaránt. A konferencia kitűnő alkalom arra, hogy a világ vezető cirkuszművészeti, cirkusztörténeti szakemberei megosszák egymással a tapasztalataikat és tudásukat, valamint arról is beszélgessenek, milyennek kell lennie a jövő cirkuszépületének.
 
A cirkuszművészek továbbképzését szolgáló Artistaképző Intézet rövidesen elkezdődő beruházását nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá minősítették. Fekete Péter szerint ezt nem csak a beruházás célja és nagyságrendje indokolta, hanem Magyarország előkelő helyezése ebben a művészeti ágban.

„A cirkuszművészet az egyetlen művészeti ág, amelyben Magyarország világviszonylatban az első öt ország között van, ez pedig bőséges indok arra, hogy Európa legkomolyabb cirkuszművészeti központja létesüljön Budapesten”.

Fotó: Urbán Ádám/Fővárosi Nagycirkusz

dr. Alain Frère, a Monte-Carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál alapítója és művészeti vezetője is elismerően beszélt a Fővárosi Nagycirkusz megújításáról és az új artistaképző létrehozásáról, amellyel „világszínvonalú művészeti, oktatási és kulturális központ jön létre Budapesten.” Hangsúlyozta, hogy az iskola épületéről közreadott látványterv alapján pezsgő oktatás, közösségi, kulturális tér jöhet létre Budapesten, ezzel is bizonyítva a cirkuszművészet összművészeti jellegét.
 
A francia Pascal Jacob író, gyűjtő, cirkusz-történész azt emelte ki, hogy a cirkusz csillogó világa az elmúlt évtizedekben kezdett ugyan elhalványulni, ami azonban nem a vég felé vezető, hanem a totális megújulás felé mutató út lett. A cirkusztudományok is olyan jelentősen alakultak át az elmúlt időszakban, hogy évről-évre van mit megbeszélnünk, időről-időre új területek alakulnak ki ebben a csodálatos művészeti masszában. Budapest pedig különösen izgalmas helyszín most, hiszen a konferenciák és a kiállítások igazán magasra emelik a rendezvény színvonalát és egyben dicsérik a szervezők kreatív látásmódját is, amely ebben a szakmában is a legfontosabb követelmény.
 

 Fotó: Urbán Ádám/Fővárosi Nagycirkusz
 
Dr. Steve Ward, társadalomtörténész, író az Egyesült Királyságból érkezett, ahol – Németország és Brazília mellett – számtalan cirkuszfesztivált álmodott, szervezett és rendezett meg. A cirkusz történelme mély és elkápráztató, minden egyes hasonló rendezvény ahhoz segít hozzá, hogy ez a művészeti ág egyre erősebb legyen és egyre nagyobb figyelmet érdemeljen. A magyarországi grandiózus szervezés, a programok sokszínűsége, a résztvevők szakmai kvalitásai, a kiállítás tematikája erősíti Budapest szerepét a nemzetközi cirkuszművészeti és összkulturális vérkeringésben – mondta.
 
A „Cirkuszépületek Európában” című konferencia témája: az európai cirkuszépületek keletkezésének, fennmaradásának, átalakulásának, funkcióváltásának, pusztulásának és megújulásának folyamatai, kérdései, kutatott és kutatásra váró európai példák és dokumentumok. A meghívott nemzetközi cirkuszi szakemberek, tudományos kutatók, közgyűjteményi szakemberek több nézőpontból mutatják be a cirkuszépületek helyét és szerepét az európai építészetben, a cirkuszépületek sajátosságait a szórakoztatóipar és az előadóművészet jellegzetes építészeti kultúrájával összefüggésben.

A konferencia keretében neves külföldi és magyar előadók tartanak építészettörténeti tanácskozást a Szépművészeti Múzeum Barokk Csarnokában, amelyet a fesztivál végéig ingyenesen megtekinthető egyedülálló cirkuszművészeti és építészettörténeti tárlat kísér, szemléltetve az európai cirkuszépületek történetét, maketteken és levéltári dokumentumokon keresztül bemutatja a budapesti Fővárosi Nagycirkusz épületének történeti korszakait, példákat hoz építész hallgatók cirkuszépület-terveiből és cirkuszi témájú képzőművészeti alkotásokból.
 


 
Az első Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivált 1996-ban rendezték meg a Magyar Cirkusz és Varieté (MACIVA) szakemberei. A kétévente megrendezendő seregszemle azóta a világ vezető cirkuszfesztiváljai közé nőtte ki magát, így Monte-Carlo, Latina, Moszkva mellett Budapest is komoly cirkuszművészeti találkozóhely lett.
 
A XIV. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivált 2022. január 12. és 17. között rendezik meg. 
További információk az esemény honlapján találhatók.

 

Forrás: sajtóanyag




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az esztergomi Sándor-palota kilátásai

Az esztergomi Sándor-palota kilátásai

Az palota felújtására kiírt pályázat első díjas munkája

Vásárnap zár a TechnoCool kiállítás

Vásárnap zár a TechnoCool kiállítás

Új irányok a kilencvenes évek magyar képzőművészetében (1989–2001) 

Hirdetés