A cseh óvodában magas színvonalon valósult meg a Montessori oktatás egyik alapeleme, az úgynevezett előkészített környezet.

„A világ nem a szófogadó gyerekeké. A világ azoké, akik elég jól ismerik ahhoz, hogy meg tudják változtatni azt” – olvasható a csehországi Klecanyban, a No Architects által megalkotott Montessori óvoda építészeinek leírásában, akik Maria Montessori oktatási módszeréhez igazították az intézmény épületének belső és külső kialakítását. 

A csehországi Klecanyban megvalósult óvoda koncepciója a Montessori oktatás egyik kulcselemére, az úgynevezett előkészített környezetre épült, amihez az építészek a rendelkezésre álló teret sarkokra osztották, melyek lehetővé tesznek olyan valós tevékenységeket, mint a főzés, a barkácsolás vagy a kertészkedés.

A gyerekek igazi, az igényeikhez és méretükhöz igazított konyhában főzhetnek, valódi munkaasztalnál szerelhetnek vagy gondozhatják a növényeket az igazi kertben – mert ezek a sarkok nemcsak szimbolikusak.

Az építészek célja az volt, hogy olyan környezetet hozzanak létre a rendelkezésre álló területen, amely felkelti a gyerekek érdeklődését, és segíti őket abban, hogy felfogják maguk körül a világot, és még az építészetről is úgy kezdjenek el gondolkodni, mint valami újról és érdekesről. A színek, hangos játékok és erőteljes motívumok hiánya, a letisztult, nyugodt környezet szintén a Maria Montessori által kidolgozott oktatás sajátosságait tükrözik.

Maria Montessori a 20. század elején kezdte el kidolgozni módszerét, melyről általánosságban elmondható, hogy egy olyan oktatást támogató pedagógia, amely pozitívan járul hozzá a gyermekek agyának fejlődéséhez, tiszteletben tartja egyéniségüket, megerősíti autonómiájukat, önbecsülésüket és önbizalmukat. A módszer nagy önállóságot ad a gyerekeknek tevékenységeik kiválasztásához, figyelembe véve egyediségüket, eltérő fejlődési ütemüket, igényeiket, melyhez gondosan megtervezett, stimuláló környezetet biztosít.

Bár a módszer a múlt században jött létre, napjainkban egyre többszőr alkalmazzák már az oktatási intézmények építészeti kialakításakor is, tudatosan olyan tereket hozva létre, melyek javítják a gyermekek tanulásának és fejlődésének minőségét, és jobb eszközöket biztosítanak számukra jövőbeli életükhöz.

Az összetett módszer három alappillére: a gyermek, a tudatos felnőtt, és az előkészített környezet.

A módszer hatékonyságához olyan tudatos felnőttre van szükség, aki megérti a gyermekek fejlődését és nyugodt, békés, türelmes, barátságos, harmonikus és tiszteletteljes érzelmi légkört tud kialakítani számukra. Ugyanennyire fontos a Montessori szoba, ahol az előkészített környezetben egy hozzáférhető, de biztonságos teret kell kialakítani.

A környezet kialakításánál fontos az egyszerűség, mert a gyerekeknek valójában nincs szükségük túl sok mindenre. Javasolt a világos színek, minimalista berendezés használata, és a minél több természetes fény. A túl színes tárgyak és túl sok inger (például rengeteg játék) ugyanabban a környezetben összezavarhatja a gyerekeket, ezért ajánlott nagyon kevés lehetőséget kiválasztani, amivel elősegíthetjük a gyerekek döntéshozatali képességeinek fejlődését. A rendszerezettség és elérhetőség ugyancsak fontos, mindent úgy kell megtervezni, hogy a gyerekek úgy tudjanak mozogni és egymással interakcióba lépni, hogy ne legyen szükségük felnőtt segítségre. Ebből az okból kifolyólag is nagyon fontos, a biztonságos környezet, vagyis a gyerekek szabadon felfedezhessenek dolgokat, anélkül, hogy bármi bajuk esne.  

Stúdió: No Architects
Szerző: Jakub Filip Novák vezető tervező, Daniela Baráčková vezető tervező
Munkatársak: Barbora Jelínek építész, Martin Hlusička építész
Megrendelő: Astra Kindergarten
Helyszín: Klecany, Csehország
Kivitelezés éve:  2019
Bruttó terület:  356 m²
Hasznos terület: 297 m²


A No Architects stúdió építészek és képzőművészek – belső és külső munkatársak – együttműködésére épül. A szakterületek teljes körét lefedhetik, ha ez a jó építészethez szükséges. „Olyan érzékeny, részletes megoldások érdekelnek bennünket, amelyek minden projekt és minden ügyfél egyedi történetét tükrözik.“




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„A világ nem a szófogadó gyerekeké

„A világ nem a szófogadó gyerekeké" - Montessori óvoda Csehországban

A cseh óvodában magas színvonalon valósult meg a Montessori oktatás egyik alapeleme, az úgynevezett előkészített környezet.

Három család, sok gyerek és egy háromszintes villa átalakítása
  • 2021-02-07 15:00
  • Deco

Három család, sok gyerek és egy háromszintes villa átalakítása

Így lett egy 1930-ban épült villából háromlakásos társasház Prágában.

Hamarosan elkészül az Olof Palme Ház rekonstrukciója

Hamarosan elkészül az Olof Palme Ház rekonstrukciója

Rövidesen lezárul az Olof Palme Ház műemléki rekonstrukciója, a megújuló épületet Millennium Háza néven ősszel vehetik birtokba a látogatók.

Hirdetés