Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, hatodik, befejező rész.

A Határ úti metróállomás bonyolultabb téri helyzete egy gazdagabb építészeti eszköztár alkalmazására is lehetőséget ad – ezt pedig a felújítás során ki is aknázták a tervezők. Az univerzális természeti struktúrák közül egy matematikai formulát, a Voronoj-cellát választották, amely akár meditációs objektummá is válhat várakozás közben. Zöldi Anna hatrészes design-időutazásának végállomása, Határ út. (A sorozat első öt részét itt találod: 1. rész, 2. rész, 3. rész, 4. rész, 5. rész.)

6. rész: Celladinamika – A Határ úti állomás

A Népliget állomáson kipróbált geometrikus mintázat szerkesztési elve a természet működését képezi le, a dolgok mélyén rejtőző természeti minta inspirálta. A tervezők kifejezett célja volt a kulturális kötődéstől független ornamentika alkalmazása, ez a törekvés az utolsóként bemutatásra kerülő Határ úti állomás esetében valósult meg a leginkább látványosan és következetesen.

Fotó: Paragram

A Határ út valójában a felújított vonal első – vagy ha úgy tetszik, utolsó – állomása, hisz a valódi végállomás, Kőbánya-Kispest már korábban ruhát váltott. Kialakítása teljesen eltér a korábban bemutatott terekétől. Eredetileg itt a vonal elágazott volna, végül a Ferihegy felé kitérő szakasz nem épült meg, a plusz vágányokat a szerelvények kitolására, tárolására használják. A felszíni és az eredeti tervből fakadó adottságok miatt mégis egy részben középperonos állomás épült, három vágánnyal, a vágányok fölött átvezető galériával a távolabbi átszállási pontokhoz vezető aluljáró felé. Mivel a vonat itt már a felszínhez egész közel halad, a vágányok fölött kialakított átkelő kedvéért a felszínt is meg kellett egy mesterséges dombbal emelni.

A bonyolultabb téri helyzet lehetőséget adott a tervezőknek egy gazdagabb építészeti eszköztár alkalmazására. A feladat itt nem egy 120 méter hosszú cső belső felületeinek esztétikus kialakítása, hanem valódi átlátásokkal rendelkező tér belakása volt. 

Ezen átlátások kedvéért a galéria tűzvédelmi okból zárt határolófalai üvegből készültek, a rajtuk megjelenő mintázat előre vetíti a falak látványos grafikáját, és rokon az álmennyezet mintázatával is.

Fotó: ParagramFotó: Zöldi Anna

Mióta a korai modern tiltólistára száműzte az öncélú díszítést az építészetből, főhet a feje a tervezőknek, ha közvetlenül szeretnének szólni a humán lélekhez. Ahol a struktúrával nem lehet üzenni, marad mégiscsak a felületeken alkalmazott ornamentika, amivel szemben azonban a 21. század már új igényeket támaszt, nevezetesen a modern által megkövetelt őszinteséget: hangsúlyozza az anyag és megmunkálás által képviselt textúrát, nyíltan fedje fel készítésének módját, mintázatában pedig egyetemes összefüggéseket képezzen le. Egy metróállomás esetében, ahol – mint a Határ úton – több ember halad át egy nap, mint az országos vasúti hálózaton, ehhez az elvont követelményrendszerhez nagyon is konkrét felhasználói igények is társulnak.

Olyan vizuális környezetet kell teremteni a nap mint nap e téren átsiető, kényszerű várakozásra kárhoztatott, a nagyvárosi pörgés nyomán amúgy is frusztrált utasok számára, ami nem unalmas, de nem is tolakodóan erélyes.

A Határ úti állomás komplex terében a falak mintázatának megalkotását a Bright Field Studios építészei, Antal Máté, Hajnal Soma és Tóth Zoltán grafikusokra bízták, folytatva ezzel a kék vonal hagyományát a társművészetek tudatos bevonására. Ahogy a vonal északi szakaszán 1990-ben elhelyezett abszkrakt-geometrikus zománcképek alkotói, úgy Sall Fanni és Novotny Dóra grafikusok is olyan univerzális struktúra megjelenítésére törekedtek az ember által épített térben, amely jelen van a természetben, ugyanakkor ornamentikaként nem didaktikus, kerüli a direkt üzenetet. Míg a nyolcvanas évek végén a színes felületekből álló absztrakt kompozíciók, harminc évvel később már a hálózatok struktúrája felel meg ennek a kritériumnak. Végül többek között a kövek, a pikkelyek, a növények terjedésének mintázatában is visszatérő matematikai formula, a Voronoj-cellák rendszere lett a falat behálózó kompozíció alapja. A mintát úgy formálták, hogy ahol többen állnak, oda erőteljesebb, nagyobb mintázat került. A színezés révén a geometrikus struktúra stilizált természeti rajzolat képét is felidézi, ácsorgás és bámészkodás közben akár meditatív funkcióval is bírhat. 

Vázlat a Voronoj-cellákhozVoronoj-modellezés

A folytonosságot, az eredeti belső tér atmoszférájának megidézését ezen az állomáson a színek hordozzák. A Határ út falszíne eredetileg a kék volt, a műanyag ülőbútorok pirosával domináns, a korra jellemző kontrasztot alkotva. A karakteres új mintázat árnyalatiban a mai ízléshez szelídítve megőrizte a piros-kék párost, a falfelületbe bemart grafika technikája pedig a szálcement alapanyag tulajdonságait hozza napvilágra. Az álmennyezet lamellás osztása ezen az állomáson a mintázathoz illeszkedő trapéz alakzatokba rendeződik. A tágas, összefüggő mintázattal behálózott, színes térben a vonalon visszatérően alkalmazott, kifejezetten ide tervezett beton ülőpadok is „mutáns egyedekkel” vannak jelen. Míg a hosszanti csíkot formáló peronokon kénytelenek a falhoz húzódni, itt a fehéres tömbök szoborként állnak a térben, egyértelmű vizuális fókuszt, egyfajta horgonypontot kínálva a rohanó utazóközönségnek. A VPI és Nagy Mihály Márk munkái a Határ úton helyzetbe kerülve ütős bevezetőül szolgálnak az egyediséget és a szerialitást egyensúlyban tartó tervezői koncepciónak. 

Ha azzal indítottuk a négy állomás bemutatását, hogy a Pöttyös utca a tervezői gondolkodás prototípusának tekinthető, akkor a vele szomszédos Határ út ennek a gondolkodási folyamatnak a kreatív eszenciája, kiteljesedése: szűkszavú, határozott gondolatokkal operáló, sok rétegben, nem csak a logika és a design révén, hanem a mély összefüggések mentén ható – amely akkor válik majd méltó finálévá, ha a vonal összes állomásának felújítása elkészül. 

A felújított állomás bejáratára rá sem lehet ismerni a régi alapján - Fotó: Paragram

Határ út állomás
Megbízó: BKV Zrt. - MFPI
Kivitelező: STRABAG Zrt.
Generáltervező: FŐMTERV Zrt. (Kovács László)
Építész generáltervező: PARAGRAM Stúdió Kft., PALATIUM M4 Projekt Kft. (Csapó Balázs, Erő Zoltán)
Építész tervező: Bright Field Studios Ltd
Építész tervezők: Antal Máté, Hajnal Soma, Tóth Zoltán
Építész munkatársak: Szántay Zsófia, Fábry Katalin, Mottl Rita, Palkó Szilvia, Nikl Judit
Grafika: Sall Fanni, Novotny Dóra, Antal Máté, Hajnal Soma




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Gyűrött arcú reggelek a hármas metró vonalán

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, negyedik rész.

Mies van der Rohe a Pöttyös utcánál

Mies van der Rohe a Pöttyös utcánál

Szonettkoszorú a hármas metró déli állomásainak felújításáról, harmadik rész.

Interaktív művészeti központtá alakítottak egy elhagyatott kínai falut

Interaktív művészeti központtá alakítottak egy elhagyatott kínai falut

Íme egy jó példa arra, hogyan lehet megmenteni az elnéptelenedett falvakat. 

Hirdetés