Csizik Balázs, művészet és építészet tengelyén

Hirdetés

Építészet & Művészet havi témánkhoz kapcsolódva Csizik Balázs kikerülhetetlen "svájci bicska". Autonóm művészeti munkássága során a modern és a kortárs építészet az egyik legfontosabb kiindulópontja, az Urbanum interdiszciplináris think tank egyik alapítótagjaként pedig a várost vizsgálja metaurbanisztikai megközelítéssel: kutatások, kiállítások, adatalapú okos város megoldások és kreatív városi kommunikáció formájában. Mellette kreatív ügynökséget vezet és a BME Kommunikáció- és Médiatudomány képzésén tanít. Bármibe is fog, hatással van rá az épített környezet. Egy képfókuszú ízelítő következik alkotásaiból. 

Panel


Csizik fotó alapú munkáiban ez a hatás épület-absztrakciók formájában ölt testet. A fekete-fehér építészeti képeket hol konstruktív és szuprematista festészeti hagyományokból inspirálódó geometrikus formákkal, idegen anyagokkal és színekkel takarja ki, hol kiragadja őket a megszokott kontextusukból. Így kap például új értelmet egy budapesti panel az erdélyi természetben, vagy válik utópikus fényportálra emlékeztető absztrakt műalkotássá egy vidéki Kádár-kocka.

Budapest-Csíkszereda

„Az épületek mind egyfajta jelölői, bizonyos értelmükben emlékművei egy-egy korszaknak, társadalmi helyzetnek. Több száz év jellemvonásait látjuk egymásra épülve, sokszor azokat lebontva – átalakítva, megőrizve, vagy talán észre sem véve – és az ezt körülvevő társadalmat, magát az embert, aki valahogyan szervesül ehhez a halmazhoz. Ott él, áthalad, pozitív, vagy negatív érzelmeket táplál. Akkor válik ez a szerepük igazán izgalmassá, amikor a mindennapjainkban és jelenünkben is meglátjuk, hogy ahol mi, vagy családunk, barátaink élnek is részesei az egésznek – és a folyamatos változásuk, alakulásuk mentén felmérhetjük azt is, hogy bennünk milyen változások zajlanak, és hogyan igazodik ez az egészhez” – osztotta meg velünk Csizik Balázs.

Prima Materia

„Sorozatainak közös vonása a redukció, a minimalizmus, amely egyszerre jelenik meg a színekben, a kompozícióban és a megjelenített látványban egyaránt. Ez a fajta reduktivitás némi ridegséget, távolságtartást, rezignáltságot is magában hordoz, ami összhangban van a megjelenített urbánus látvány elidegenedett formavilágával. Műveiben a mesterséges anyagok rideg látványa és a természetes hordozók organikus felületei – egy művön belül is – egymásnak feszülő ellentéteket hoznak létre, mégsem válik a látvány diszharmonikussá. Az ember által létrehozott mesterséges világ és a természet találkozásában létrejövő feszültség végigkíséri a műveket, amit a művön belüli digitális és analóg technikai megoldások kettőssége is felerősít” – írta munkáiról Schneller János, „Paradise City”  kiállításszövegében. 

Kádár Synesthesia

Urban relations
 

Csizik Balázst a Molnár Ani Galéria képviseli, akivel nemrég megnyerte az első EXIM Magyarország Határtalan Kultúra Programjának képzőművészeti pályázatát, amely első nemzetközi vásáron való részvételéhez segíti hozzá a művészt.

 

Csizik Balázs | Web | Behance | Instagram




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Invokáció (a múzsák segítségül hívása)

Invokáció (a múzsák segítségül hívása)

Balatonfüred, Modern Műtár

Otthonteremtés az építészet erejével  

Otthonteremtés az építészet erejével  

Hajléktalan és lakhatási szegénységben élő embereket támogat a MINUSPLUS 

Betonszigor és mesterséges véletlen

Betonszigor és mesterséges véletlen

Andreas Fogarasi és Kiss Adrienn Mária kiállítása június 24-től a győri Torulában

Hirdetés