Az új, integrált BKK- és Volánbusz-pályaudvart a KÖZTI Zrt. és a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. konzorciuma tervezheti.

A KÖZTI Zrt. és a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. konzorciuma tervezheti az új, integrált BKK- és Volánbusz-pályaudvart Kelenföld vasútállomás őrmezei oldalán a Budapest Fejlesztési Központ megbízásából – írta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója, a Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója a Facebook-oldalán. A BFK közbeszerzési eljárást írt ki az egyre nagyobb forgalmú csomópont térségének átfogó vizsgálatára és elemzésére, nettó 824 millió forint értékben.

A kelenföldi intermodális csomópont – Fotó: BFK/Facebook

Vitézy Dávid nyolc pontban foglalta össze a fejleményeket:

A legfontosabb változás a beruházás eredményeként az kell, hogy legyen, hogy az elővárosi Volánbusz-járatok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra, így a mai ideiglenes végállomás és parkoló helyett a metró eredeti koncepcióját megvalósítva egy kulturált BKK- és Volánbusz-végállomás, emellett több P+R parkoló épül a kelenföldi csomópont nyugati oldalán. Ez a fejlesztési elképzelés nem újkeletű, hiszen eredetileg a négyes metró indulása után nem sokkal kész lett volna az őrmezői oldalon egy autóbusz-terminál. Végül a metrófejlesztés során ez az elem nem épült meg. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa azonban 2021. március 18-án a fejlesztés megvalósításáról döntött, az előkészítést a Kormány európai uniós támogatással finanszírozza a BFK számára, a beruházás előkészítését Fürjes Balázs államtitkár felügyeli.

A Volánbusz járatai az új végállomásra egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyaggal juthatnak el, mivel nem kell az Egér út felé kerülniük. Így a Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várni. Az utasok az új épületben a most még hiányzó szolgáltatásokat elérve várakozhatnak a buszokra. Vizsgáljuk a kereskedelmi funkciók, más szolgáltatások, például nyilvános illemhely létrehozatalát, továbbá az Etele téri oldalon a meglévő és felszabaduló területek hasznosítását, a gyalogos és kerékpáros hálózat fejlesztését és a zöldfelületek kialakítását.

Az előbb említett kérdések eldöntésében a tervezőnek figyelembe kell majd vennie az érdekeltek álláspontját, a BFK egy kérdőíves felmérésben kérte ki a közelben lakók, a csomópontot használók véleményét. A néhány napja zárult kitöltésben 1901-en vettek részt, ezúton is köszönöm mindenkinek a válaszokat, javaslatokat!

A fejlesztés részeként a tervek szerint a kelenföldi P+R-kapacitás is növekszik legalább 1500-ra csak az őrmezői oldalon, ennek érdekében egy többszintes parkolóházat tervezünk. A kerékpárosok számára új kerékpártárolók létesülhetnek, emellett taxidrosztok, K+R parkolók (ahol csak rövid időre állhat meg az autó, amíg az utasok kiszállnak) is lesznek.

A kelenföldi csomópont jelentősége egyre nagyobb, a legfontosabb természetesen a metró, illetve ehhez kapcsolódóan számos busz végállomásának ide telepítése volt 2014-ben. Szeptemberben nyílik itt egy bevásárlóközpont, és terveink szerint rendeződik a régi állomásépület sorsa is: A Közlekedési Múzeum vasúttörténeti kiállítóhelye lesz. Az elővárosi vasút fejlesztésével, elsőként a Déli Körvasút már folyamatban lévő bővítésével még többen érkeznek majd ide vonaton is.

A projekt része a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének átgondolása is. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia által előrevetített utasszám-növekedés miatt Kelenföldön az aluljáró a vasúti utasok kiszolgálására elégtelen megoldást jelent, megvizsgáljuk egy, a vágányok felett átívelő új vasútállomási épület kialakíthatóságát. Ez közvetlenül kapcsolódna az összes peronhoz.

A projektet össze kell hangolni a Kelenföld és Törökbálint között előkészítés alatt álló vasútfejlesztéssel, ennek keretében Kelenföldön a megnövekvő elővárosi vasúti forgalom kiszolgálására új utasforgalmi peron létesítését tervezzük a 16. vágány mellett, kapcsolattal az aluljáróhoz.

A munka része a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház tömegközlekedési megközelíthetőségének javítása, a villamoshálózat ilyen célú lehetséges fejlesztésének vizsgálata a 19-es és 49-es, illetve az 1-es villamosok átvezetésével az őrmezői oldalra, és onnan az új szuperkórházhoz. A villamos lehetséges útvonalváltozataira olyan tanulmány készül, amely a nyomvonal kiválasztására alkalmas, és a későbbi műszaki tervezés alapjául szolgálhat.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Medvét láttak Kelenföldön!

Medvét láttak Kelenföldön!

Hatalmas piros macikkal újít az Etele Plaza.

Három városmajornyi közpark épül Csepelen

Három városmajornyi közpark épül Csepelen

A pályázaton nyertes s73 Tájépítész Stúdióval megkötötték a szerződést a Csepeli közpark részletes tervezésére.

Elköltözik az Etele térről a Volánbusz-pályaudvar

Elköltözik az Etele térről a Volánbusz-pályaudvar

Az új, integrált BKK- és Volánbusz-pályaudvart a KÖZTI Zrt. és a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. konzorciuma tervezheti.

Hirdetés