Erről szóló cikkünk a 135-ös, 2017/3-as lapszámunkból közöljük.
A kortárs építészet számos megelőző korból merítheti előképeit, a középkor lakótornyai pedig igazán izgalmas alapot adhatnak egy kortárs épület megfogalmazására. Vékony Péter villája kisebb jelekkel utal ugyan e jellegzetes építményekre, hatásuk mégis tetten érhető.
Farkasrét egy magasabban fekvő utcája az, ahol az építész legújabb háza áll. Ebben az utcában minden megtalálható, amit az elmúlt 30 év építészeti ízlése ki tudott termelni magából: áll itt a modern eklektikus „kastélytól” a posztmodern építészet emberarcú házáig mindenféle; mediterrán beszélget a skandináv stílussal, az egészet pedig a sűrű zöld lombok tartják valamelyest vizuális egységben, amelyek el-el takarják a változó korok vegyes ízlését. Egy közös van ezekben az épületekben, a maga nyelvén mindegyik tudatni akarja az ide tévedővel lakójuk társadalmi státuszát.
Vékony Péter háza talán éppen e sokszínűség miatt nem teremt semmilyen párbeszédet környezetével, az ilyen-olyan házak között meredő fehér sziklaként ül a saroktelken, amely jó lehetőséget adott a markáns építészeti gesztusok kibontakoztatására. Az utca felől látható ablaktalan épülettömeg zárószintjét egyszerű geometriájú törésekkel mozgatta meg, míg a kerítésre rímelő árnyékoló rács feloldja az alsó szint erős horizontalitását.
A kapun belépve a meredek telek adta kényszerű lépcsőkialakítást a szerelt szerkezetű árnyékolók és a vizuálisan átmeneti tereket képező pillérek szabdalják. A kapuból levezető lépcső fordulóit az építész ügyesen használta fel arra, hogy a bejárat felé haladva más-más látvány bontakozzon ki előttünk. A megrendelő előképe szerinti középkori lakótorony kortárs megjelenítésére az oldalhomlokzat adott lehetőséget, amelynek fölfelé törő tömbszerűségét a két oldalán kifuttatott gerendák és pillérek, valamint a nyílászárók arányai segítik harmóniában tartani.
A hosszanti épület alapvetően mégis kétfrontú, a déli homlokzat Janus-arcként válik a villa feltárulásának színterévé és arányainak nyugvópontjává, szemben az utcafront zártságával. Itt a kubusból kiemelt pillérek és gerendák megteremtik a földszinti és emeleti teraszok kialakításának lehetőségét, és bár a két szint magas pillérek kicsit középület-jelleget adnak a háznak, a homlokzat nagyvonalúsága figyelemre méltó. Ezek középvonalára illesztett terasz funkcionalitása és filigrán kialakítása nem sérti a megoldás grandiózus látványát, kellemes térérzetet tart és árnyékot biztosít. Jó összhang alakult így ki a minimalista kert üvegkorlátaival is, amely medencéjével követi a ház stílusát, a telek íves záródását három szinten lekövető növényzet elhelyezése pedig példaértékű.
Belső terének szigorú alaprajzi szerkesztése nagyon tiszta, áttekinthető helyiségkiosztást eredményezett. A földszinten a konyha, a nappali és a wellness, míg az emeleten a hálószobák kaptak helyet, amelyek mindegyikéből kijuthatunk a teraszra is. A legszélső helyiség, a dolgozószoba különlegessége, hogy egy csigalépcsőn feljuthatunk annak kicsi, zárt második szintjére; innen nyílik a tetőterasz, ahonnan nagyon szép a kilátás a városra – a telek adottságainak köszönhetően egyébként még a földszint is panorámás.
Az egész házban törekedtek minőségi anyagok használatára, a megrendelő hosszú távú gondolkodásának köszönhetően igen tartós burkolatok és kiváló hőszigetelésű nyílászárók kerültek az épületbe, a korszerű, hőszivattyús hűtő-fűtő rendszer pedig rendkívül alacsonyan tartja a ház fenntartási költségeit. Ezek a megoldások is az épület időtlen jellegét, presztízsértékét hangsúlyozzák, amely a középületre emlékeztető homlokzati megoldásokban és a lakótorony-előképben is tükröződik.
Vékony Péter és munkatársai keze nyomán olyan ház született, amely jól azonosítható építészeti karakterrel bír, eszköztárát sok ponton mégis megtartja magának. Bár a külvilág felé nagyon erős stiláris gesztusokkal fejezték ki, itt másféle gondolkodást követő épület áll, mint a szomszédjai, edukatív felhangú harsányságát csupán azoknak tárja fel, akik beléphetnek a kertjébe is.
Építészet: Vékony Péter
Belsőépítészet: Plus Design
Kert- és tájépítészet: Szabó Franciska
Statika: Kovács István
Épületgépészet: Pavlics György
Elektromos tervezés: Barabás Zoltán
További képek a cikk végén található galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.