Szalai Bálint itthon. projektje egy kisváros mestereinek lehetőségeit szélesíti.
Szalai Bálint itthon. projektje a szülővárosa, a vajdasági Ada kisipari hagyományait és közösségét erősítheti, design eszközökkel kiegészítve a helyi mesteremberek szaktudását. Ismerd meg a MOME formatervező hallgatójának diplomamunkáját!
A design eszköztárával a helyi értékeket felerősítve pozitív változásokat indíthatunk el egy közösségben. Az itthon. egy olyan brand koncepciója, mely a tervező szülővárosának kisipari hagyományaira támaszkodva, az ott élő mesteremberek lehetőségeit kívánja szélesíteni.
A mestermunka tárgyai a helyi értékeket és szaktudást vegyítik a kortárs design eszközeivel, ezzel új piaci lehetőséget teremtve a közösség számára. A projekt további célja, hogy a gazdasági hasznon túl közösséget is formáljon a tárgykészítők körében.
Ada, a tervező szülővárosa a Vajdaságban, Szerbia északi részén, a Tisza jobb partján terül el, a magyar határtól körülbelül 50 km-re. A helyiek vállalkozó kedve mindig is kimagaslott a környéken, ezért Adát ma is kisiparos városként tartják számon. A térség fénykora a Jugoszláv időszakra tehető, amikor a település az ország egyik kisipari központjává vált. Ennek a hagyománynak köszönhetően még most is számos műhely és kézműves működik, bár a közhangulatot mára leginkább az elvándorlás határozza meg.
![]() ![]() |
Az itthon. projekt ezeket az alacsony technológiaigényű, de nagy tapasztalatot és szaktudást felhalmozó műhelyeket kívánja megszólítani. Első körben, mesterségük alapján öt szakembert választottak ki: egy-egy kosárfonót, faesztergályost, bográcsgyártót, kovácsot és keramikust. A tervező irányításával a készítők kéznyomait is magukon viselő darabok végül egy közösen formált termékpalettát alkotnak. A termékek kis szériában készülő, magas minőségű hétköznapi tárgyak, melyek egy otthon érzelmi és funkcionális igényeire reagálnak.
Rendeltetésüket tekintve van köztük ülőke, tároló, kínáló tál, váza, gyertyatartó és sodrófa is.
A hangulatában visszafogott, nyugalmat sugárzó termékpaletta színhasználata is a földszínekre alapoz: az anyag természetes megjelenésén túl a zöld árnyalataival, valamint a feketével találkozunk. Mivel a projekt egyik célja az, hogy kapcsolat alakuljon ki a helyi készítők között, az anyagválasztás miatt egy-egy termék létrehozása tudatosan több műhely közös munkáját igényli.
A diplomamunka részét képezi még egy egységes arculat és brand terve, melyen keresztül a jövőben a termékek értékesítése is történne. A webshop olyan kiugrási lehetőséget kínál a készítőknek, melynek köszönhetően a helyi termékek a korábbinál szélesebb, akár nemzetközi közönséget is elérhetnek. A tervező számára az itthon. projekt egy kapcsolódási pont a szülővárosához. A brand névválasztása is egy személyes felismerésen alapul, vagyis a „szia, itthon vagy?” számtalanszor feltett kérdésre ad rövid és egyértelmű választ.
(Témavezető: Pais Panni, logó: Mrkobrad Marko)
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.