Király Adrienn (MOME Formatervező Tanszék) diplomamunkája.

BObO néven dolgozott ki babaházat Király Adrienn, a MOME Formatervező Tanszékén elkészített diplomamunkájaként. A koncepció fő célja teret adni a gyerekeknek az önálló mesealkotásra, és segíteni az absztrakt gondolkodásuk fejlesztését.

A „szabad játék” a gyerekek számára a világ megismerését és nemcsak fizikai, de mentális készségeik fejlesztését is segíti. Akkor beszélünk szabad játékról, ha az nem valamilyen jutalom, dicséret, győzelem eléréséért folyik, azaz nem célorientált a cselekvés; a játék csupán a tevékenység öröméért zajlik.

A BObO három részben kínál keretet az ilyen szabad játékhoz. Ez a hármas tagoltság, ami a kisbútor szerkezetében is megjelenik, a mesékből is jól ismert mágikus hármas számra utal.

A babaház vagy bábszínház analógiáját követő, díszletszerű elem adja a történetek helyszínét. Bútorszerűségéből adódóan a gyerekszoba állandó részét képezi, mindig elöl van a térben, így lehetővé tesz egyfajta spontaneitást a játékban.

Ehhez a térhez tartozó kis bábuk adják a történetek szereplőit. A figurák szintén absztrakt alakok, melyek anyaghasználatukkal, felületeikkel a gyerekek érzékszerveire is hathatnak, és a mesékben jellemzően előforduló szerepkörök inspirálták formáikat. 

Azáltal, hogy a díszlet nem konkrét helyszíneket ábrázol, és hogy a hozzátartozó bábok sem felismerhető lények, hanem mind valamilyen hangulatot hívnak elő, végtelen adaptációra adnak lehetőséget, aminek csak a fantázia szab határt.

A jelenleg online elérhető – folyamatosan bővülő – mesetár teszi teljessé a játékélményt, ahol a BObO hoz íródott történetek kedvcsinálóként, inspirációként olvashatóak. A mesék között olyan is található, amely a gyerekek által költött befejezésre vár.
A mesetár itt érhető el.

Az óvodás és kisiskolás korú gyerekek világmegértését a játék mellett a mesélés segíti leginkább. Játék közben cselekvéses úton dolgozzák fel a szerzett tapasztalataikat, mesehallgatáskor és költéskor pedig verbalizálják ezeket a benyomásokat, és saját érzelmeiket. Ennek során a nyelvhasználatuk is fejlődik, egyre választékosabban képesek kommunikálni és kifejezni magukat.

A gyerekek beszédbeli készségei úgy fejlődnek a legintenzívebben, ha érdeklődésükhöz, és érzelmeikhez közel álló témát fogalmaznak meg. Erre pedig kiválóan alkalmas a mesék világa a bábozás, és a történetalkotás.

„Fontos és sokrétű területnek tartom a gyerekek világát, és foglalkoztat a kérdés, hogy tervezői eszközökkel hogyan és milyen értéket tudok nyújtani számukra, miként segíthetem a fantáziájuk és szabad, önálló gondolkodásuk fejlesztését – írja Adrienn. – A BObO is ezzel a szándékkal jött létre: hogy egy éppen felnövekvő generációnak platformot biztosítson a fejlődéséhez, hogy önálló véleményt megformálni képes, empatikus, kreatív felnőtté váljanak.”

(Témavezető: Pais Panni, Látványtervek: Király Adrienn, Mesék: Szalai Bence)




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Lehet-e létjogosultsága a tradicionális roma mintáknak a 21. század divatiparában?

Lehet-e létjogosultsága a tradicionális roma mintáknak a 21. század divatiparában?

Szászvárosi Noémi szakdolgozatában arra is kereste a választ, hogy vannak-e olyan önálló stílusjegyek, amelyek alapján kijelenthető, hogy egy viselet egyértelműen cigány.

A kötött pulóverbe csomagolt zene

A kötött pulóverbe csomagolt zene

Ne csak a fülünkkel halljuk a zenét, de a szemünkkel, vagy akár tapintással is érzékelni tudjuk azt.

Izomműködést monitorozó futónadrágot tervezett a MOME hallgatója

Izomműködést monitorozó futónadrágot tervezett a MOME hallgatója

A ruházat használat közben lokális rezgések által informálja viselőjét.

Hirdetés