Egy svéd csapat olyan applikációt fejlesztett, amellyel megnézheted, mekkora a rajtad lévő pulóver ökológiai lábnyoma.

Gyakran ütközünk abba a problémába, hogy ugyan szeretnénk tudatosan és etikusan vásárolni, de nincsenek meg a szükséges információink egy termékkel kapcsolatban ahhoz, hogy megalapozott döntést tudjunk hozni. Elkerülhetjük a műanyag használatát, vásárolhatunk csomagolásmentes árukat, de honnan is tudhatnánk pontosan, hogyan állítják elő a terméket a gyárban, vagy éppen hogyan bánnak az alkalmazottakkal, akik az előállításban részt vesznek? Ezekből az anomáliákból indultak ki a PaperTale kitalálói, az alkalmazás segítségével ugyanis válaszokat kaphatunk a fenti kérdésekre.

Fotó: PaperTale

A PaperTale jelenleg a Kickstarteren kampányol, 103 000 dollárt szeretnének összegyűjteni. A kampány 2019. december 13-án végződik, ha összejön a pénz, akkor a fejlesztést 2020 januárjában kezdenék.

A cél a ruházati ipar megváltoztatása

Az ötletgazda a svéd Bilal Bhatti, aki 15 évig tanúja volt a tömegtermelés negatív hatásainak, a környezetszennyezésnek és a munkavállalók kizsákmányolásának. A szakmáját tekintve textilmérnök, elmondása szerint a társadalomjobbító szándék és az emberekről való gondoskodás mindig is szerves részét képezték a személyiségének, a társadalmi nyomás miatt lett belőle mérnök, de soha nem érezte igazán boldognak magát, mert saját szemével látta az iparág leépülését,

és hogy az olcsó árak miatt hogyan helyezik át a gyártást a cégek a világ elmaradottabb területeire, és ennek milyen következményei vannak. A PaperTale ötletével úgy érzi, végre megtalálta az életcélját.

Forrás: PaperTale

Filozófia a PaperTale mögött

A terméket egy tíz főből álló csapat dolgozta ki. Abból indultak ki, hogy a legnagyobb hatalma a vásárlóknak van, ők döntik el, mint vásárolnak meg, a vásárláskor vannak szempontjaik, azonban néha rossz döntéseket hoznak az információhiány miatt. 

De mi lenne, ha pontosan tudnánk, hogy minden egyes megvásárolt terméket fenntartható alapanyagokból állítanak elő, jó munkakörülményekkel bíró gyárakban, tisztességesen megfizetett munkavállalókkal?

A másik felvetésük, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátás tíz százaléka a ruházati iparból származik, a szektor termelése az elmúlt két évtizedben megduplázódott, évente több mint 150 milliárd ruházati cikket gyártanak. A nagy márkák sokszor azt hazudják, hogy fenntarthatóak, miközben a legnagyobb szempont az olcsóság, ez pedig káros a környezetre és az emberekre nézve is. A minél többet, minél olcsóbban elv pedig egy fenntarthatatlan ökoszisztémát hozott létre.

A PaperTale koncepciója

Tudván azt, hogy a textilipar adott esetben mennyi veszélyt rejt a bolygóra és a szektorban dolgozókra nézve, és hogy a divatipar a világ egyik legszennyezőbb iparága, első körben ebben a szektorban vezetnék be azt az intelligens címkét,

amely lehetővé teszi a termék nyomon követését az alapanyag beszerzésétől kezdve a szállításig.

Szeretnék elérni, hogy a PaperTale új ipari szabvánnyá váljon, és segítségével meghatározható legyen az adott termék ökológiai lábnyoma, az előállítás során felhasznált víz mennyisége és a szén-dioxid kibocsátás. A PaperTale intelligens címkéje az NFC technológián alapul, amely gyors és biztonságos módot kínál a környezetünkkel való interakcióra, az okostelefonok jó része is támogatja már. Ha az applikációval beszkenneljük a ruhán található PaperTale címkét, lekövethetjük a vásárolt ruhák előtörténetét. Az összes információt blockchain technológiával tárolnák, hogy valódi átláthatóságot teremtsen és ne lehessen kijátszani a rendszert.

Forrás: PaperTale

Bilal Bhatti és csapata azt szeretné bebizonyítani, hogy igenis készíthetők elegáns és divatos ruhák fenntartható és tisztességes módon.

Az applikáció segítségével ugyanis átfogó képet kaphatnánk az ellátási láncról, sőt a vásárlók akár kapcsolatba is léphetnek a ruháikat készítő emberekkel.

A gyártási folyamat során minden terméket PaperTale címkével látnak el, az applikáció segítségével pedig még azt is láthatnánk, hogy mennyit dolgoztak rajta az előállítók, és ezért mennyi pénzt kapnak, sőt a munkavállalók bármikor ellenőrizhetik ezeknek az adatoknak a pontosságát a mobiltelefonjukon található alkalmazásban. Az alkalmazáshoz a fogyasztók, a munkavállalók, a gyárak és a beszállítók egyaránt szolgáltathatnak adatokat, így jönne létre egy hiteles, valós adatokon nyugvó rendszer. 

A technológiát már tesztelik egy pakisztáni ruhagyárban, a teljes körű megvalósítás azonban csak egy sikeres Kickstarter kampány után lehetséges, amelyre ráfér a támogatás, mert eddig csak 4563 dollárt sikerült összegyűjteniük.

Forrás: Kickstarter




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mozart és Beethoven sírját is felkeresheted az új applikációval

Mozart és Beethoven sírját is felkeresheted az új applikációval

Letölthető audio guide mutatja be Európa második legnagyobb sírkertjének történelmi és építészeti sokszínűségét.

Félmilliárdos befektetést kap az építőipart digitalizáló BauApp

Félmilliárdos befektetést kap az építőipart digitalizáló BauApp

A V5 nevű termék komoly hatást gyakorol majd a hazai építőipar hatékonyságára, és a munkaerőhiányon is enyhít.

Áttörést ért el a designcentrikus utazásajánló app

Áttörést ért el a designcentrikus utazásajánló app

Világszerte már 90 városban vannak nagykövetei a Local’s Lore-nak.

Hirdetés