A Beyond the Cloud című kiállítás a globális információs hálózat és a bolygónk kapcsolatával foglalkozik.

Míg adatkezelési folyamataink rejtve maradnak, a digitális gépezet szüntelen nyersanyagra éhes – nem csupán virtuálisan, hanem az óceánok mélyén futó kábelekkel fizikailag is kontinenseket köt össze, lítiumlelőhelyeket aknáz ki, adatbankjait barlangokba rejti. Vajon hogyan lehet megváltoztatni egy olyan a rendszert, ami láthatatlan?

 

A Deák Erika Támogatás első, tavalyi díjazottja Viski Noémi, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Designelmélet MA szakán végzett hallgató volt, aki kutatásában az információs technológia ökológiai eredetét vizsgálta. Az ehhez kapcsolódó Beyond the Cloud kiállítás a globális információs hálózat és a bolygónk kapcsolatával foglalkozik.

 

Benjamin H. Bratton a „Stack” fogalmával jelöli azt a szuperrendszert, ami magába foglalja a föld nyersanyagait, a technológiai eszközöket, az adatközvetítési folyamatokat, a hálózatokat, a felhasználókat és interakcióikat. A planetáris léptékű szuperrendszer nem ismer országhatárokat, képes felülírni a kormányzás jelenkori formáit, ugyanakkor nem létezhet a bolygónk nélkül. Az „éhes gép" a Föld nyersanyagaiból táplálkozik; nem csupán virtuálisan, hanem az óceánok mélyén futó kábelekkel fizikailag is kontinenseket köt össze, lítiumlelőhelyeket aknáz ki, adatbankjait barlangokba rejti.

Dublecz Dániel: Adatbomlás (2020)

Az energiaigényes folyamatok során kinyert, több milliárd év alatt termelődött nyersanyagokból olyan eszközöket gyártunk, melyek a tervezett elavulás miatt néhány év használat után a szeméttelepre kerülnek. Ezek az eszközök a geológiai eredetükkel már nem mutatnak semmiféle látható kapcsolatot. Miközben erősödik annak illúziója, hogy adatkezelési folyamataink nem öltenek testet, a bolygónk egyre intenzívebben jelzi, hogy a digitális infrastruktúrának igenis van anyagisága, mely rejtve marad előlünk a technológiai eszközök használatakor.

Milyen kapcsolódási pontok csatolhatnak vissza a tárgyak eredetéhez, és milyen módon lehet feltárni a gondosan elrejtett mechanizmusokat? Hogyan lehet egyáltalán kritikai vizsgálat alá vonni vagy megváltoztatni egy olyan a rendszert, ami láthatatlan?

Lucas de Ruiter: Bathing in the cloud

A kiállító alkotók munkái az óceánok mélyére, Hollandia egyik adatközpontjába és a Londoni Fémtőzsdére vezetnek minket, hogy visszataláljunk technológiai eszközeink és webes interakcióink gyökereihez. A csoportos kiállításon bemutatott művek, kutatásvizualizációk és designprojektek a láthatatlan digitális folyamatok feltérképezésére tesznek kísérletet.

 

Kiállítók: BATKE Bendegúz, Lucas DE RUITER, DUBLECZ Dániel, M. KÁLLAI Kata & KÁLLAI Zsuzsa, Anna Diljá SIGURÐARDÓTTIR
Kurátor: Viski Noémi
Projektmenedzser: Solti Emese
Grafika: Keresztesi Andrea Diána
Megtekinthető: 2021. október 28-tól november 17-ig az alábbi nyitvatartás szerint: szerda, péntek: 17:00-20:00, szombat: 14:00-17:00. A belépés díjtalan.
Helyszín: 1111 Galéria (1111 Budapest, Kende utca 1.)

 

További részletek a kiállítás Facebook-oldalán.

 

Még több fotóért katt a képgalériára!

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egész jó festő volt – _Váli a Godot-ban

Egész jó festő volt – _Váli a Godot-ban

Szeptember közepétől október közepéig.

Növényi- és virágmotívumok ihlette textilművészeti kiállítás a Gödöllői Iparművészeti Műhelyben

Növényi- és virágmotívumok ihlette textilművészeti kiállítás a Gödöllői Iparművészeti Műhelyben

A szecessziós gödöllői művésztelep alkotásainak növényi motívumaiból inspirálódott kortárs minta- és struktúrakollekciók.

Magyar tervezők Európa egyik legnívósabb lakberendezési kiállításán

Magyar tervezők Európa egyik legnívósabb lakberendezési kiállításán

Megnyitott a Maison&Objet szakvásár, ahol tíz magyar formatervező munkái láthatóak. 

Hirdetés