Az építészet, a design és a gasztronómia mesteri találkozása Mádon.

A tokaji borvidéken mindenki Mádra figyel, állítják egybehangzóan azok a befektetők, borászok és kreatív szakemberek, akik az elmúlt években összefogtak, hogy egy modern, nemzetközi léptékű, a térség hagyományos értékeire építő gasztronómiai és turisztikai központot hozzanak létre a településen. Mád fejlődését az első lépésektől követi, illetve befektetéseivel aktívan formálja Kovács Károly, akinek elképzeléseit Ipacs Géza ülteti át a design nyelvére. A település legújabb beruházása, az exkluzív boutique hotel, a Botrytis kapcsán beszélgettünk velük.

Miért éppen Mád? Mi indított el titeket a település és a régió, Tokaj-Hegyalja alakításában?
Kovács Károly: Mád és környéke nagyon közel áll hozzám, a családom több generációra visszamenőleg kötődik ehhez a térséghez. Személyes ismeretségeim, helyi barátaim indítottak el azon az úton, hogy minden szempontból vonzó turisztikai célpontként gondoljak Mádra. A polgármesterrel, Tatárka Józseffel, a nemzetközi hírű borász Szepsy Istvánnal és fiával, illetve az elismert grafikussal, Ipacs Gézával 2008-ban ültünk egy asztalhoz, hogy megálmodjuk Mád jövőjét.
Ipacs Géza: Az én mádi történetem ugyanezzel a baráti-szakmai megbeszéléssel kezdődött. Már akkor körvonalazódott, hogy a településben végtelen lehetőségek rejlenek, történelmi és gasz-tronómiai hagyományai, illetve földrajzi adottságai miatt.

Milyen fejlesztések kötődnek hozzátok a múltban a településen? Hogyan alakítjátok Mád „történetét”?
KK.: A Szepsy-borok minőségét szerettük volna kiterjeszteni minden szolgáltatásra, így jött létre a Mádi Udvarház, ahol egyszerre kapnak helyet a Szent Tamás szőlőbirtok és a Szepsy pincészet borai, a Gusteau Kulináris Élményműhely minőségi ételei. Nemrég adtunk át egy borászati üzemet is, mely Mád településszintű borának otthona. Hogy ezek a tervek ilyen minőségi formában valósultak meg, az annak köszönhető, hogy Ipacs Géza az első perctől határozott arculati döntéseket hozott. Ezek a szolgáltatások mára „beértek”, egymást erősítik − azt gondolom, most éljük Mád aranykorát.
IG.: Hozzám kötődik a tokaji üveg kitalálása és megtervezése, számos mádi borászat csomagolásának és a Mádi Körhöz kapcsolódó kiadványok elkészítése. Kiemelt helyen szerepel minden olyan projekt, mely a Szent Tamás Pincészethez köthető, ezekben a kér-désekben Károllyal és a Szepsy családdal szorosan együttműködünk. Jelenleg az exkluzív boutique hotel, Botrytis Hotel és a Percze Élményközpont arculatán dolgozom. A település történetének alakítása leginkább abban áll, hogy Mádról és Mádban gondolkodunk, és arra törekszünk, hogy az eredmény mindig kézzelfogható legyen. 

Mi volt a koncepció a Botrytis Hotel kialakítása során − a beruházó és az arculati szakember szemével?
KK.: Egyértelmű cél volt, hogy a hotel illeszkedjen Mád hagyományos értékeihez, megtartva a dűlők és a természet közelségét, de egyben ki is emelkedjen azzal a minőséggel, amit egy boutique hotel tud nyújtani. Az épület visszafogott homlokzatot kapott, helyi, minőségi anyagok felhasználásával, megújuló energiaforrásokra alapozva a működést. A hotelben családias belső tereket, teraszt és kertet hoztak létre, ahonnan kilátás nyílik a szőlőhegyre.
IP.: Az arculat egy mára kiforrott koncepció mentén jött létre. Mivel a pincészet egyik büszkesége a MÁD nevű, települést reprezentáló borunk, ennek arculata irányadó a fejlesztéseink grafikai stílusában is. Egy erős márka, a MÁD építésén dolgozunk, melybe egyaránt beletartoznak a bo-rok, az étterem, a mádi rendezvények, és most már a Botrytis Hotel is.

Kiket szólíthat meg az exkluzív szálláshely? 
KK.: Nem titkolt célunk, hogy a borkedvelők mellett az utazni vágyókat is megszólítsuk, akik egyszerre látogathatják Tokaj-Hegyalja turisztikai célpontjait, kóstolhatják a történelmi dűlők borait és a borokhoz illeszkedő, nemzetközi színvonalú ételsorokat, helyi kézműves termékeket is.
IG: A Botrytis része a mádi történetnek. Azok számára, akik ezt a történetet személyesen is megismernék, ez a hotel magas színvonalon kínál pihenési, kikapcsolódási lehetőségeket.

Milyen fejlesztések várhatóak a jövőben a településen? 
Hogyan látjátok Mád jövőjét?
KK.: A jövőben olyan infrastrukturális beruházások várhatóak, melyek a turizmus fejlesztését célozzák − ilyen a hamarosan megépülő Aszúház. Emellett létrehozunk egy olyan oktatási központot is, mely segít megérteni a felhalmozott borászati tudást, és a környékbeli fiatalokat is itt tarthatja. Terveink szerint minden alapanyagot 30 km-es körzetből szereznénk be, ezzel is támogatva a tokaji régió szimbolikusan is erős településeit. Minél szélesebb körben ismertetnénk meg azt a világszínvonalú termőterületet, amit Mád és Tokaj a magáénak tudhat.
IG.: Mád szerintem olyan, mint a Himalája, a mi mádi jövőnk pedig az, hogy megpróbáljuk megmászni, mert szerintünk nagyon érdemes.



A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2014/8-as lapszámában. 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Megújul a debreceni Aranybika

Megújul a debreceni Aranybika

Nyílt, országos építészeti tervpályázatot hirdet a Mathias Corvinus Collegium (MCC) a debreceni Aranybika Szálló felújítására és új oktatási központ létrehozására.

Egy zseni, aki nélkül ma más lenne az építészet

Egy zseni, aki nélkül ma más lenne az építészet

Peter Rice emblematikus épületek egész során hagyta rajta a kéznyomát.  

Babaház

Babaház

A változó veszprémi óváros apró csodái.

Hirdetés