Nemzetközi utazótárlat érkezik a Deák17 Galériába.

Tel-Aviv városának történeti központja 2003 júniusa óta az UNESCO Világörökség részét képezi. A tengerparti izraeli város páratlan, több mint 4000 Bauhaus-épületből álló építészeti örökséggel büszkélkedhet. A TEL-AVIV FEHÉR VÁROSA című kiállítás, mely Tel-Aviv városának rendezésében jött létre, 2004 óta járja a világot, Róma, London, Helsinki és számos további helyszín után első alkalommal mutatkozik be most Magyarországon, a Deák17 Galériában.

 

A kiállításban a Fehér Város leghíresebb épületei és építészetének története számos fotón, tervrajzon, maketten, 3D animáción és videón keresztül válik láthatóvá. A tárlathoz kisebb kiegészítő szekció kapcsolódik, mely a korai modern építészet Budapesten fellelhető néhány épületét állítja párhuzamba a Fehér Város építészetével. 

„Miközben Menuhin Tel-Aviv utcáit járta, és szíve megtelt csodálattal mindazok láttán, amiket látott, rádöbbent, hogy itt olyan könnyednek és szabadnak érzi magát, amilyennek még soha sehol másutt." (Y. D. Berkowitz: Messianic Times)




Tel-Avivot 1909-ben alapították Jaffa egyik külvárosi területén egyfajta „kertváros” létrehozásának a szándékával. Első lakói a szűk sikátorok, a nyüzsgő kereskedelmi élet és a rossz higiéniai viszonyok elől menekülve kiköltöztek a városból. A városlakók felismerték a városszerkezet előre történő meghatározásának fontosságát, ami azután magasabb életminőséget tett lehetővé. A város építészeti stílusát ezt követően több bevándorlási hullám, és a politikai, szociális és gazdasági viszonyok is nagymértékben formálták, így Tel-Aviv építészeti stílusa a város alapítását követően egy-két évtizedenként változott.

Az ötödik bevándorlási hullám korábban sosem tapasztalt építkezési fellendülést vont maga után. Megnőtt az igény a gyors, egyszerű és olcsó lakhatási megoldások iránt, ami a Modern Movement építészeti mozgalom alapelveinek elfogadásához vezetett. 1933 és 1948 között mintegy 4000 modernista lakóépület épült a városközpontban. A Fehér Város néven híressé vált városrész Sir Patrick Geddes modern és organikus várostervezési irányelvei alapján épült. Tel-Aviv modern építészetét nagyban gazdagítja építészeinek multidiszciplináris képzettsége. Főbb inspirációs forrásaik között Le Corbusier francia építész, Erich Mendelsohn expresszív építészete, a német Bauhaus iskola, valamint a genti és brüsszeli építészeti intézetek említhetők. A helyi építészeti nyelv e különböző források fúziójával jött létre, és a helyi klímával összefüggő problémákra egyszerű megoldásokkal válaszoló közel-keleti kőműves kultúra elemei is felfedezhetők benne.

Az európai modern építészet itt tehát rárímel az olyan helyi környezeti sajátosságokra, mint az erős fény és a tikkasztó hőség. Többek között az európai modernizmusra jellemző, nagy üvegfelületek Tel-Avivban eltűntek az építészet nyelvéből, és csak utalásszerűen jelennek meg a lépcsőházi (gyakran hőmérőre emlékeztető) ablakok formájában. A hosszú szalagablakokat ugyancsak hosszú, süllyesztett erkélyek váltották fel különböző árnyékoló eszközökkel, ezen kívül megjelentek keleti és mediterrán hagyományokból kölcsönözött elemek is, mint például teraszok, kör- vagy téglalapalakú felső szellőzőnyílások és árkádok.

A legkiemelkedőbb épületek homlokzatának arányai aprólékosan méretezettek; minimalista szépségük gyakran a horizontális és vertikális síkok, valamint a nyílások és az egybefüggő falfelület közötti tökéletes egyensúlyban rejlik. A város épületei változatos módon viszonyulnak az utcához, és a modern építészetre jellemző vízszintes hangsúlyok alkalmazása és az épületek festése folytonos párbeszédet teremt az utak mentén. Az épületek így homogén szövetté rendeződnek.

A világon egyedül itt, a tel-avivi Fehér Városban található meg egy helyen a legtöbb korai modernista ház. Az épületek sajátos karakterrel és csaknem emberi tulajdonságokkal bírnak. Vannak „mozgásban lévő” és „statikus”, „nyitott” és „zárt”, szomorú és vidám épületek; némely építmények jelentéktelennek tűnnek, de mégis meghatározónak bizonyulnak. A városrészt 2003-ban az UNESCO világörökség részévé választották.

 

A kiállítás megtekinthető: 2022.04.08. – 2022.06.11.
Helyszín: Deák17 Galéria (1052 Budapest, Deák Ferenc u. 17.)

További információk az esemény Facebook-oldalán!


 

Forrás: sajtóanyag




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Tel-Avivban megnyílt a világ legnagyobb zsidó múzeuma 

Tel-Avivban megnyílt a világ legnagyobb zsidó múzeuma 

Az egykori Diaszpóra Múzeum helyén hoztak létre egy jóval nagyobb létesítményt.

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Így ünnepelik a modernista építészeti stílus századik születésnapját.

A BudaPart GATE irodaházban egy hónapra is bérelhetünk irodát

A BudaPart GATE irodaházban egy hónapra is bérelhetünk irodát

Évvégén adják át a közösségi szemléletű irodaházat.

Tel-Avivban megnyílt a világ legnagyobb zsidó múzeuma 

Tel-Avivban megnyílt a világ legnagyobb zsidó múzeuma 

Az egykori Diaszpóra Múzeum helyén hoztak létre egy jóval nagyobb létesítményt.

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Így ünnepelik a modernista építészeti stílus századik születésnapját.

A BudaPart GATE irodaházban egy hónapra is bérelhetünk irodát

A BudaPart GATE irodaházban egy hónapra is bérelhetünk irodát

Évvégén adják át a közösségi szemléletű irodaházat.

Tel-Avivban megnyílt a világ legnagyobb zsidó múzeuma 

Tel-Avivban megnyílt a világ legnagyobb zsidó múzeuma 

Az egykori Diaszpóra Múzeum helyén hoztak létre egy jóval nagyobb létesítményt.

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Új Bauhaus-központ Tel-Avivban

Így ünnepelik a modernista építészeti stílus századik születésnapját.

A BudaPart GATE irodaházban egy hónapra is bérelhetünk irodát

A BudaPart GATE irodaházban egy hónapra is bérelhetünk irodát

Évvégén adják át a közösségi szemléletű irodaházat.

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1