Varga Anikó, a Hello Wood belsőépítész tervezőjének könyvajánlója

Mit olvassunk, ha szakmailag is inspiráló tartalomra vágyunk? Ebben adhat segítséget Fülszöveg elnevezésű sorozatunk, amelyben a Hello Wood és építész barátaik által ajánlott könyveket vesszünk sorra – olyan figyelemre méltó, gondolatébresztő köteteket, albumokat mutatunk be, amelyek témájukban építészeknek és designereknek is érdekesek lehetnek, vagy csak éppen nagyon aktuálisak.

Ezúttal Varga Anikó, a Hello Wood belsőépítész tervezőjének könyvajánlóját olvashatjátok Jonas Hassen Khemiri „Apazáradék című kötetéről.

 

A könyvet ajándékba kaptuk karácsonyra. Nem is én kaptam, de egyszer csak felkaptam, kapcsolódtam a sorokhoz és a gondolatokhoz, majd rájöttem, hogy mindig azt olvassa az ember, amivel éppen leges legbelül bajlódik, vagy keresi a válaszokat valamire. Nos, aki pedig egy ilyen könyvet ajándékoz, az biztosan megérez valamit ebből a lelki folyamatból. Ajánlom ezt a könyvet annak is, aki nem akar mélyre repülni éppen, hiszen nem kell minden repülőre felszállni. Lehet csak nézni az égen, hogy milyen szépen repül. Mert ez a regény ilyen.

Az író maga az Apazáradék című munkáját egy mondatban így foglalná össze: egy család bemutatása, miszerint szeretlek, gyűlöllek, elhagylak, maradok, ennek itt most vége, de próbáljuk meg újra, soha többé nem hívlak fel, szia én vagyok.

A szereplőknek nincsenek neveik, és ezáltal nem korlátozódnak egyetlen megnevezhető jelölésre, illetve nem lehet következtetni a származásukra, csupán a családban elfoglalt helyükről és szerepükről informál, mintegy sugallva a karakterek szinte kizárólagos családi viszonyrendszerben való létezését: a nagyapa, aki apa is egyben; a fiú, aki apa is egyben; a lány, aki húg is egyben. A család e három tagját követjük főképp, és a narráció egyes szám harmadik személyben történik, olyannyira közelre hatolva a tudatukhoz – George Saunders nyomán E/3-hasbeszéléssel –, hogy maga a követett személy kezd el „diktálni”, ezáltal némiképp elfogadóbbá válhat az olvasó számára, hiszen így mélyebben átéljük, miképp éli meg a családi dinamikát az illető – érdekes mód senki sem emlékszik egyformán ugyanarra a közösen megélt eseményre; ahány személy, annyiféle elbeszélés és emlék, valamint elképzelés létezik arról, hogy mit jelent a család, illetve milyen is a saját család, és ettől is annyira emberi a regény, és vált ki valós együttérzést a befogadóból.

A fiú, aki apa is egyben apai szabadságát tölti az egy- és négyéves gyermekével, szüntelen arra fókuszálva, hogy ne váljon a saját apjává, tehát szinte mantrázva magában, hogy ő soha nem fogja elhagyni a gyerekeit, mivel a jó szülőség talán abban is rejlik, hogy folyamatos jelenlétet biztosít a gyermekei számára, azonban a szülőség unalmas is tud lenni, néha jó lenne elvonulni és csendben egyedül lenni, és mivel ezek valamennyire tiltott gondolatok, még erőteljesebben jönnek felszínre a szereplőben, így muszáj kitörnie egy idő után, és a regény egy pontján ez meg is történik, és a kérdés abban rejlik, vajon visszatér-e a családjához?

A szöveg sodró és energikus, a stílus szikár és rendkívül humoros, a monoton hétköznapok banalitásain keresztül próbálja vizsgálni a szabadsághoz való eljutás lehetőségét, miszerint miképp lehet véget venni annak, hogy a család határozza meg az egyéni sorsot.
 

 

Intim portré egy család életéről
Avagy mit írt a hivatalos könyvismertető

Egy nagyapa hazatér Svédországba meglátogatni a felnőtt gyermekeit. A fia éppen apai szabadságon van két gyerekkel, a lánya elvált, most pedig újra terhes, csak nem a megfelelő férfitól. Egyedül a nagyapa tökéletes, legalábbis ő ezt gondolja magáról. A látogatás tíz napja alatt azonban fájdalmas emlékek kerülnek a felszínre és a kapcsolatok tovább bonyolódnak. A nagyapa kénytelen szembesülni a múltjával. A lány egy lehetetlen döntés előtt áll, a fiú pedig szabadulni szeretne az apjával kötött megállapodás és a ráhagyott lakás nyomasztó terheitől. Vajon fel lehet bontani az apai záradékot vagy az fogja örökre a múlthoz láncolni a családot?

Khemiri különlegesen megírt könyvében gyorsan váltakozó nézőpontok során át intim portrét kapunk egy kaotikus, mégis teljesen hétköznapi család életéről. Az Apazáradék addiktív családregény a szülők jelenkori helyzetéről.

 

Hello Wood Web | Facebook | Instagram

 

Grafikai kreatív: Sztranyák Zsófia

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Szavazz az Archdaily díj magyar jelöltjeire!

Szavazz az Archdaily díj magyar jelöltjeire!

Február 14-éig tart az első szakasz

A tér lélektana | Fülszöveg by Hello Wood

A tér lélektana | Fülszöveg by Hello Wood

Lengyel Luca, a Hello Wood építész gyakornokának könyvajánlója

A tó ívén | Hello Wood

A tó ívén | Hello Wood

„Hol tartószerkezetként, hol burkolatként, hol pedig zsalumintának használtuk kedvenc építőanyagunkat”

Szavazz az Archdaily díj magyar jelöltjeire!

Szavazz az Archdaily díj magyar jelöltjeire!

Február 14-éig tart az első szakasz

A tér lélektana | Fülszöveg by Hello Wood

A tér lélektana | Fülszöveg by Hello Wood

Lengyel Luca, a Hello Wood építész gyakornokának könyvajánlója

A tó ívén | Hello Wood

A tó ívén | Hello Wood

„Hol tartószerkezetként, hol burkolatként, hol pedig zsalumintának használtuk kedvenc építőanyagunkat”

Szavazz az Archdaily díj magyar jelöltjeire!

Szavazz az Archdaily díj magyar jelöltjeire!

Február 14-éig tart az első szakasz

A tér lélektana | Fülszöveg by Hello Wood

A tér lélektana | Fülszöveg by Hello Wood

Lengyel Luca, a Hello Wood építész gyakornokának könyvajánlója

A tó ívén | Hello Wood

A tó ívén | Hello Wood

„Hol tartószerkezetként, hol burkolatként, hol pedig zsalumintának használtuk kedvenc építőanyagunkat”

Hirdetés
2025/42025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1