Részegh Botond New York fotósorozatának képe

Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. Augusztusban a Magyar Fotográfia Világnapja apropóján, az építészeti fotográfia-fókuszunknak megfelelően ezúttal Részegh Botond New York fotósorozatának egy képét mutatjuk be.


Részegh Botond erdélyi származású, nemzetközileg elismert képzőművész. Csíkszeredában, illetve Budapesten él és dolgozik, New York egyaránt pályájának meghatározó színtere. Leginkább grafikai alkotásairól, festményeiről híres, azonban a fotográfia szintén fontos szerepet tölt be munkásságában. Festményeit letisztultság, a figuratív formák és gesztusok, továbbá ismétlődő motívumok, mozgásban lévő testek jellemzik. Megalkotásukhoz többek között az irodalomból, művészettörténetből és filozófiából merít ihletet. Saját belső világának tükrözésével ösztönöz gondolatainkban való elmélyülésre. Alkotásait gyakran kísérik kortárs költők és regényírók szövegei.

A fotográfia iránt már egészen fiatal kora óta érdeklődik. Gimnazista éveiben előszeretettel vett részt iskolája fotószakos hallgatóinak óráin. Ekkor még kissé költséges volt számára komolyabban foglalkozni a műfajjal, fényképezőgéppel is csak néhányan rendelkeztek.

„Ketten, hárman dobtuk össze a pénzt filmre és papírra és hívtuk elő. Azóta végigkísért a pályámon a fotó.”

Mindennek ellenére 2017 volt az az év, amikor elkezdte vállalni és kiállítani alkotásait, megtalálta a számára legkedvezőbb eszközt fényképei elkészítéséhez.

„Egy barátom kezembe nyomott egy iPhone SE-t, éppen akkor amikor készültem átutazni Amerikát.”

A művésznek annyira megtetszett a mobil kamerája, hogy útja során végig ezzel fotózott. A nagyrészt autóból készült felvételeiből 2019-ben Parttól partig (Coast to Coast) címmel készített fotókönyvet Totth Benedek novelláival kiegészítve. Publikussá tett fotói – ahogy a New York-i Oculus Center-ről készült kép – azóta is telefonnal készülnek. 

 

Részegh Botond, Oculus Center (S. Calatrava terv.), New York, 2019. A művész jóvoltából.

Részegh fotográfiai munkái nem korlátozódnak csupán az építészet területére. New York sorozatában is igyekszik a várost minél több oldalról bemutatni. Az épületfotók mellett láthatunk életképeket például az utcáról vagy a metróról. Elmondása szerint nincs kifejezetten olyan téma, ami vonzaná:

„Nem  épületet, tájat, szobát, embert látok meg, hanem kompozíciót. Az vonz. Maga a kompozíció. Éppen ezért kedvelem a telefont, mert állandóan velünk van és nagyon gyorsan használható.”

Különböző tartalmakat bemutató képeit a monokróm színhasználat köti össze. Rajong a fekete-fehér fotókért, véleménye szerint leginkább így jön át a lényeg a fényképről. 

„Egyébként is tele vagyunk színes történetekkel és majd kiszínezi az agyunk a képet.”

Részegh már gyermekkora óta kedveli New Yorkot. Először 2010-ben sikerült eljutnia a városba Barabási Albert László Villanások című könyvéhez készített illusztrációjának kapcsán, mára a helyi YI Galéria képviseli művészetét. 



Részegh Botond | Instagram



A rovat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXVI.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXVI.

Wolsky András, Random Space-Constellation NO'1, 2023

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXV.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXV.

Czene Márta Kitérés című festménye

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXIV.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXIV.

Ámmer Gergő Forrás című márványszobra

Hirdetés