Erről szóló cikkünk a 198-as, 2025/2-es lapszámunkból közöljük.

Egy rövid, ám mondandónk szempontjából annál fontosabb idézettel kezdjük ezt a recenziót. Íme: „Puskás Ferenc személye, sorstörténete és sportpályafutása (…) alkalmas arra, hogy már-már tapinthatóvá tegye mindazokat a tulajdonságokat – a szikrázó tehetséggel párosuló kitartást és elkötelezettséget, az eltökéltséget, a hazaszeretet, a csavaros észjárást, az újrakezdés képességét, az önazonossághoz való feltétlen ragaszkodást –, melyekre nemzeti közösségünk legszebb tulajdonságaiként szokás tekinteni. A Puskás Múzeum – az alapítói szándéknak megfelelően – olyan büszkeségponttá válhat, amely képes arra, hogy a felnövekvő nemzedékek számára is identitásteremtő, azt megerősítő attrakcióvá váljon.”

A textus egy 2019-es kormányhatározat melléklete, amelyben a Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány (a továbbiakban KKETTKK) gondjaira bízzák a Puskás Aréna részeként megvalósuló Puskás Kiállítási Központ, egyszerűbben – Puskás Múzeum – kivitelezését. A textus az elvi alapvetéseket szedi pontokba, amelyeknek alapján a tárlat főkurátora és történészi koncepciójának gazdasszonya, Schmidt Mária, valamint a látványért felelős építész-designer, F. Kovács Attila létrehozott egy valóban igen figyelemre méltó kiállítást.

A múzeum első szintjén a látogatók egy köríves videófal mentén haladva ismerhetik meg a legendás játékos életét, karrierjétA múzeum első szintjén a látogatók egy köríves videófal mentén haladva ismerhetik meg a legendás játékos életét, karrierjét

A futball megítélése koronként változik. Ma a futball epitheton ornansa – mármint a magyaré – megosztó lenne, mert a respektus vs. megvetés két szélső értéke között ingázó pozícióját nem csupán a pályán elért eredmények befolyásolják. Érdekes módon itt mindjárt meg is kell állnunk egy pillanatra, hogy kitűzzünk egy olyan viszonyítási pontot, amely a kiállítás értelmezéséhez is komoly segítséget nyújt. Ez pedig a politikai aktorok tudatos befolyásszerzése egy máskülönben elég egyszerű, viszont annál komolyabb érzelmeket megmozdítani képes testgyakorlás ürügyén.

A nyilvánvaló párhuzamot korunk és az ’50-es évek futball-politikájával csak a vak nem veszi észre, s a kurátoroknak mégis úgy kell tenniük, mintha a futballt illető befolyásolásnak és a kézivezérlésnek az a kétségtelenül émelyítő és mindent elnyelő örvénye csak a kommunista vezetést érintette volna meg. Másrészt azt sem szabad elhallgatni, hogy korunk jelentős gondolkodói többnyire tudomást sem vesznek se a futballról, sem a versenysportról, a közönségét meg nem kevesen egyenesen csürhének tartják, aminek, jegyezzük meg, szintén van létjogosultsága – amennyiben hajlamosak vagyunk a kivételt tekinteni főszabálynak.

Fotó: Schneider Márton

Érdemesnek látjuk beszúrni egy rövid megjegyzést, miszerint a nyájként viselkedő tömeg megvetése a 19. század végének spekulációiból eredeztethető, amelyek legfontosabb állítása, hogy az individuum mindig feloldódik a tömegben, és az így létrejövő, együtt mozduló és egyet gondoló tömegembert – ahogy ezt az entitást Hans Ulrich Gumbrecht, a Stanford professzora nevezi – ez a pszichés állapot minden esetben követelésekre bátorítja. Ehhez a kb. 150 éve érlelődő elutasításhoz fejlődött fel aztán a nemzetiszocializmus és a kommunizmus beteges eksztatizmusa, ugyanis mindkét eszmekör kitüntetett fontosságot tulajdonított a „tömegek színrevitelének”. (Amúgy, jegyezzük meg, az elitek joggal tartanak a tömegtől, hiszen ereje és mozgása gyakorta kiszámíthatatlan. Ebből következően az a tömeg kívánatos a számukra, amelyben az individuum egy bizonyos, jól körülhatárolható cél érdekében oldódik fel a körülötte összegyűltek eksztatizmusában. A sport azonban lényegénél fogva kiszámíthatatlan, instabil tömege gerjeszt, és ennek cselekvéspotenciálja annyira öntörvényű, hogy fogalmaink sem nagyon vannak még a leírására, úgyhogy a társadalomtudományok is csak a következmények ismeretében igyekeznek az eseményekre utólag adekvát válaszokat találni.)

„A harmadik emeleten egy rideg, dermesztő terembe lépnek be a látogatók, ahol a pártvezetés és az Aranycsapatküzdelme zajlik” - olvasható a kiállítás kurátori koncepciójában„A harmadik emeleten egy rideg, dermesztő terembe lépnek be a látogatók, ahol a pártvezetés és az Aranycsapatküzdelme zajlik” - olvasható a kiállítás kurátori koncepciójában

Nos, hogy kultúrtörténeti szemszögből némiképp pozícióba helyeztük autokrácia és futball viszonyát, amellyel kapcsolatban hely hiányában sajnos nem tudunk kitérni nyilvánvaló egyéb – európai és főként dél-amerikai – példákra, lássuk, hogy mire fűzte fel a főkurátor a múzeumi koncepciót.

A diktatúra és futball viszonyára.

Így aztán a Puskás- és Aranycsapat-tárlat a korábban már számos esetben feltárt és bemutatott történelmi keretbe ágyazza be az utolsó világbajnoki címre esélyes magyar labdarúgó-válogatott történetét. Ez a bevett narratíva a II. világháború pusztításaival indul, a kép sebesen átúszik a koalíciós időket erőszakkal felváltó szovjetizációba, amit – a történelmi szükségszerűség szabályait követve – végül a személyi kultusz tesz még kibírhatatlanabbá, hogy végül eljussunk az ország eddigi utolsó, tradicionálisan bukott forradalmához, 1956-hoz. A kiállítás ebben a nagytotálban néz rá a főszereplőre.

Ez a plán azonban kivégezte a főszereplőt, a múzeum névadóját.

A rekonstruált madridi otthon sok eredeti relikviával. Háttérzeneként népies műdalok szólnak.A rekonstruált madridi otthon sok eredeti relikviával. Háttérzeneként népies műdalok szólnak.

Eddig nem ejtettünk szót egy felettébb megtisztelő részletről. Míg Dantét Vergilius, a recenzenst Döme, azaz Détári Lajos, ma a Nemzeti Sportügynökség nagykövete, a rendszerváltást megelőző időszak utolsó magyar világsztárja kísérte el a poklok poklába, a magyar labdarúgás legnagyobb katasztrófáját is megidéző tárlatra. Nála autentikusabb és hozzáértőbb kormányost nem is kívánhattunk volna. A magyar labdarúgás nagy korszakai jellemzően mindig hatalmas bukásokkal zárultak – az 1986-os irapuatói futballkatasztrófát Détári a pályán élte át –, míg mondjuk az olasz labdarúgás csúfos kudarcai sosem jelentették e páratlan sikerekben gazdag futballkultúra totális összeomlását.

Détári a Puskás-relikviákat és filmfelvételeket összesűrítő, zöld gyepet imitáló teremben erről azt mondja: „Ennek a magyar mentalitás az oka szerintem, mert mi nem nagyon tudjuk feldolgozni se a sikereket, se a vereségeket. Ha belegondolunk, még mindig arról beszélünk, hogy '54-ben kikaptunk. És azt próbáljuk boncolgatni, hogy miért kaptunk ki: a németek doppingoltak, az Adidas olyan cipőket csinált nekik…, mert mindenbe bele akarunk kapaszkodni. És szerintem reálisan nem volt egy olyan kiértékelés, mint ahogy '86-ban se volt.”

Fotó: Schneider Márton

Ha mind a négy, meghökkentő vizuális ötletekben és formai elemekben gazdag szintet végigjártuk, elsősorban a zavar lesz úrrá a látogatón. De hol marad Puszkasz? Kik voltak ezek az emberek? Ma, amikor szinte minden apró részletről értesülünk Erling Haaland vagy CR7 szokásait és magánéletét illetően, lépésről lépésre követhetjük a tehetség és az akaraterő kibomlásának folyamatát, semmiféle választ nem kapunk egy kézenfekvő és a szurkolókat leginkább foglalkoztató kérdésre: miért volt olyan sikeres az a futballista-generáció? Ha a válasz a pártdiktatúra intézkedéseiben rejlene, miért tört meg ez a folyamat Magyarországon 1956 után? Hiszen a futballt illetően a személyi direktívák rendszere az '50-es évektől napjainkig gyakorlatilag kontinuus képet mutat. Ha mégsem ez a helyzet – és szerintünk bátran elvethető ez a válasz –, abban az esetben miért lett a kiállítás ilyen fejnehéz?

A fehér és arany, pápista kulisszák között megidézett Aranycsapat nem látszik a túltöltött történelmi tablótól. Rákosit amúgy a szükségesnél jobban nem is érdekelte a futball, letudta a kötelezőt pár látogatással, kézrázással, de a részleteket ráhagyta a mamelukok seregére. Kinek szól ez a terjengős történelmi tabló? A turistáknak? Hisz az ebből nem sokat lát. Mi azt gondoljuk, avégett járnák végig a termeket, hogy a magyar futball zsenijeiről tudjanak meg minél többet. A személyiség varázsa, az öltöző dinamikája, a magánélet panorámája érdekli a szurkolót, a foci szerelmesét, s nem a kommunista diktatúra kötelező felmondása.

Öcsi bácsi ifjú Honvédfutballisták közöttÖcsi bácsi ifjú Honvédfutballisták között

A jórészt rég föltárt történelmi összefüggések és ikonográfia helyett több teret kaphattak volna az ún. magyar futballforradalom részvevői – és itt a futballisták mellett meghatározó szerep juthatott volna a korszakos magyar edzőknek, Guttmann Bélának, Kalocsay Gézának, Bukovi Mártonnak vagy Sebes Gusztávnak –, akiknek a tudása nélkül nem beszélhetnénk a magyar labdarúgással kapcsolatban aranykorokról.

Jellemzően angol szerzők – Matt Clough vagy Jonathan Wilson – könyvei számítanak hivatkozási alapnak a témában, mi pedig megmaradtunk a szimulákrumoknál. Szembenézés, elemzés és újratervezés helyett maradt ez a nosztalgikus köldöknézés és csodavárás. A kiállítás így valójában nem tár fel semmit az emberről, akiről – akikről – állítólag mindent tudunk már. De ugyanígy nem tár fel semmit a magyar labdarúgásról sem: nem kutatja és nem elemzi a sikerek és a kudarcok okait. Pedig ezek azok a kérdések, amelyek a sportág megszállottjait igazán érdeklik. Az egyik idol, Puskás Ferenc és az Aranycsapat viszont nem csupán a futballpályán írt történelmet, a berni vereség az illúziók végső megroggyanásához, ezzel 1956-hoz is hozzájárulhatott, és ha másra nem is, de erre a végkifejletre, a diktatúrával szembeni határozott válaszra – az ezüstéremmel együtt –, bizony, bizony, érdemes lenne büszkének lennünk.

Az Aranycsapat szakrális tere külön emeletet kapottAz Aranycsapat szakrális tere külön emeletet kapott

Ahogy a mottóban rögzítettük, mindenkinek van legalább egy Puskás-története. A miénk a venezuelai-kolumbiai határon játszódik, ahol a körülmények és a kulisszák nemcsak hogy meglehetősen baljósnak tűntek, de valóban azok voltak is. Ámde hogy Önök most ezt olvassák, bizonyítja, hogy többnyire minden csávából van kiút. Számunkra például egy kultikus, már-már isteni erővel bíró személynév bizonyult annak.

Bravúros és a téma fontosságához méltó installációk, rendkívül gazdag, viszont a lényegtől elidegenítő tartalom. Talán nem lenne haszontalan évről évre átrendezni a kiállítás egy-egy szintjét sportszempontból átgondoltabb koncepció alapján.

Dicsőség és dőreség

Détári Lajos idén februárban Frankfurtban tekintette meg a Ferencváros Európa Liga-vendégjátékát. Détári 1987-ben a Budapesti Honvédból igazolt Frankfurtba. Az Eintrach azért igazolt sztárfutballistát, hogy lendítsen valamelyest a csapat elég döcögősen haladó szekerén, és láss csodát, Détári szerezte a győztes gólt a csapat 1988-as, kupagyőzelmet jelentő mérkőzésén, véget vetve egy majd’ két évtizede tartó eredménytelenségnek.

Az Eintracht Frankfurt 126 éves történetének egyetlen Bundesliga-elsőségét az 1958-59-es szezonban nyerte meg. A bajnoki címet jelentő találatot akkor Sztáni István szerezte. Sztáni most 88 éves. A frankfurti vezetőség a bajnokcsapat minden még élő játékosáért, családtagjaikért autót küld a hazai meccsek előtt, hozzák-viszik őket a külön VIP-szektorukba, ahova nem mehet be rajtuk kívül senki, szóval még ma is óriási megbecsülésnek örvendenek. „Nem azt mondom, hogy itt is ez kellene, de legalább annyi lenne, hogy az ember fölmutatja a bérletét, bemegy, leül, megnézi a meccset és kész. Nem kell nekünk bélszínt, sört meg pezsgőt adni. Találkozik az ember régi játékostársakkal vagy ellenfelekkel, beszélgetünk egy pár szót, megnézzük a mérkőzést és hazamegyünk.” Ha eddig nem találták volna ki, Détári Lajosnak a Honvéd FC mai menedzsmentje nemhogy bérletet, de még jegyet sem ajánlott fel soha.

 

Minden idők Dömétől

Arra kértük a hétszeres világ- és 61-szeres magyar válogatott labdarúgót, állítsa össze a saját A (a Szeniorok) és egy B (a Fiatalok) minden idők csapatát, ahová ő is szívesen beállt volna játszani.

A: Szentmihályi Antal, Mátrai Sándor, Mészöly Kálmán, Sipos Ferenc, Göröcs János, Varga Zoltán, Bene Ferenc, Farkas János, Albert Flórián, Tichy Lajos, Zámbó Sándor

B: Gujdár Sándor, Martos Győző, Bálint László, Garaba Imre, Tóth József, Kocsis Lajos, Ebedli Zoltán, Fazekas László, Törőcsik András, Váradi Béla, Nyilasi Tibor

 

Tervezés és kivitelezés: 2024 – 2025

Történészi koncepció és vezető kurátor: Schmidt Mária (Közép- és Kelet-európai Történelem és Társadalom Kutatásáért Közalapítvány)

Látványtervező: F. Kovács Attila (AttilaFK)
Munkatársak: Balogh Gábor, Fekete Marianna, Farkas Sebestyén Lőrinc, Gerő András †, Hollósy Katalin, Iváncsó Ádám, Kalmár Miklós, Király Márton, László Bernadett, Mezei Attila, Nagy Gergely
Kurátorok: Baczoni Dorottya, Békés Márton, Kollarik Tamás, Monoki Kálmán, Szabó László
Szakmai vezető: Szöllősi György
Koordinátor: Nagy Katerina

Szakértők: Dénes Tamás, Kő András, Lakat T. Károly, Malonyai Péter, Mravik Gusztáv, Novotny Zoltán, Szegedi Péter, Tabi Norbert

Kivitelezés: RAPA Architects Kft., TorTer e-Design Kft., Ambrus György
Fotó: Somogyi Nóra
Berendező: Makai László

Megbízó: Nemzeti Sportügynökség




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Lányoknak a konyhában a helye?

Lányoknak a konyhában a helye?

A girlscanscan kollektíva kísérleti nyári konyhájában a posztszocialista Budapest kerül terítékre

Ilyen lesz az új karthágói múzeum

Ilyen lesz az új karthágói múzeum

Stuttgarti stúdiók nyertek a nemzetközi tervpályázaton

Közös forrás_2 - Identitás-kísérletek

Közös forrás_2 - Identitás-kísérletek

A KÉK Építészet és nemzet programsorozatának második eseménye

Lányoknak a konyhában a helye?

Lányoknak a konyhában a helye?

A girlscanscan kollektíva kísérleti nyári konyhájában a posztszocialista Budapest kerül terítékre

Ilyen lesz az új karthágói múzeum

Ilyen lesz az új karthágói múzeum

Stuttgarti stúdiók nyertek a nemzetközi tervpályázaton

Közös forrás_2 - Identitás-kísérletek

Közös forrás_2 - Identitás-kísérletek

A KÉK Építészet és nemzet programsorozatának második eseménye

Lányoknak a konyhában a helye?

Lányoknak a konyhában a helye?

A girlscanscan kollektíva kísérleti nyári konyhájában a posztszocialista Budapest kerül terítékre

Ilyen lesz az új karthágói múzeum

Ilyen lesz az új karthágói múzeum

Stuttgarti stúdiók nyertek a nemzetközi tervpályázaton

Közös forrás_2 - Identitás-kísérletek

Közös forrás_2 - Identitás-kísérletek

A KÉK Építészet és nemzet programsorozatának második eseménye

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1