Szigeti Csongor top_creatures című művészeti projektje

Egy gombamód burjánzó parabolakonstrukció a tetőn aligha szólítja meg az építészeti fotográfusokat, Szigeti Csongor top_creatures című művészeti projektje viszont éppen ezeket az indusztriális struktúrákat emeli ki környezetünkből. Az antennák talán többek, mint a puritán funkcionalizmus termékei – emlékművek a telekommunikáció társadalmi, politikai és kulturális változásokat hozó korszakaiból.
 

A hétköznapok lüktetésében ritkán lépünk a flâneur szerepbe, általában csak idegen területeken, turistaként éljük meg az utcai kószálással járó városélményt, a tekintetünk is leggyakrabban ekkor pásztázza végig a minket körülvevő épületeket tetőtől talpig. Nem csoda, hogy a városok felé magasodó antennaépítmények elkerülik figyelmünket, sőt, bizonyos szempontból az adóvevő monstrumok maguknak köszönhetik, hogy ignoráljuk őket.

Elsőként a modern nagyváros tervezésének párizsi (haussmanni) mintája, az újonnan kiépített sugárutak, szabályos utcaszerkezetek és folyosóvá váló utcák kezdték megregulázni a céltalanul kószáló flâneurt a 19. század második felében, majd a telekommunikációs eszközök fejlődésével tovább alakult a nyilvános térhasználatunk és a társadalmi tér fogalma. A rádió és televízió népszerűsödésével a nyilvános tér a privát térbe költözött, a közgyűlési hírek a nappali bensőséges közegébe kerültek át. Az elmúlt százhúsz évben az antennaépítmények tehát nem csupán vizuálisan formálták a várost, de közvetetten az ember és a nyilvános terek kapcsolatának újrarendeződésében is kiemelt szerepük volt.
 


Szigeti Csongor top_creatures projektje visszaidézi a flâneur eltévedt tekintetét és a kevéssé méltatott antennaépítményekre irányítja azt. Az archívum tetőobjektumokról készült analóg és digitális képei szembesítenek minket a vezeték nélküli kommunikáció ellentmondásosságával, a wireless mögött megbújó anyagisággal, az ipari elemekből álló súlyos konstrukciókkal. A ma már több ezer fotót számláló antennagyűjtemény 2016 óta gyarapszik, Csongor antennákhoz fűződő emlékei azonban sokkal régebbre vezetnek vissza.

 

„1989 előtt Romániában egyetlen állami tévécsatorna volt, napi néhány óra propaganda adással. A felszabadulás után mindenki kiéhezve várta a nyugati csatornák műsorait. Csíkszeredában a tömbházak lakóközösségei összepótoltak egy-egy parabolaantennára, ami nagyon drágának számított, így nem minden közösség tudott vásárolni magának. Ennek köszönhetően az emberek elkezdtek ún. lopó antennákat szerkeszteni. Nekünk a nagybátyám készített egy gyönyörűt, amely a teraszon a ruhaszárító kötélre volt felakasztva, és bár hangya-focisan, de a saját fekete-fehér tévénken tudtuk nézni a nyugatnémet adókat. Néha nem volt hang sem, vagy csak erős zúgás hallatszott – a közvetített médium textúráját első kézből lehetett megtapasztalni.”


Szubjektív lopó antenna (rajz: Szigeti Csongor)

A top_creatures a public_art_found című kisajátításon alapuló projektből nőtte ki magát, melyben Csongor olyan tárgyakat és szituációkat fotóz, amelyek nem művészeti céllal jöttek létre, de ő köztéri alkotásként értelmezi őket. A top_creatures-ben ennek egy specifikus irányával, kizárólag az épülettetőkön talált funkcionális vagy már funkciójukat vesztett konstrukciókkal találkozunk, legyenek azok a fogyasztói kultúra mementóiként felénk magasodó logóvázak vagy a lehetetlen alakzatokat öltő antennaépítmények, melyek formavilágát pusztán funkcionális szempontok alakítják.
 

„Nikola Tesla és Guglielmo Marconi voltak a vezeték nélküli kommunikáció feltalálói és első alkalmazói. Nekik köszönhetően az 1900-as évek legelején megjelentek az elektromágneses hullámok adására és vételére alkalmas, addig ismeretlen objektumok, az antennák. A rádió, tv, majd a mobileszközök elterjedésével e nélkülözhetetlen elem automatikusan a városkép részévé vált, ugyanakkor szinte az egyetlen olyan markáns jelenség ebben a közegben, ami kívül maradt a mindenkori design- és esztétikai törekvéseken.”


A praktikusságot követő építőelv mégis számtalan formavariációt eredményez, melyek a top_creatures fotóin kortárs szobrokká lényegülnek át. Fotókompozícióin mindig az antenna kerül a középpontba, a kivágattal való gondos tervezés pedig újabb jelentésrétegeket ad a képeknek. A templomfeszületet övező parabolák vagy éppen a növénnyel befutott antennák abszurd szimbiózisai társadalmi látleletként működnek.

A fotográfia itt gyűjtést jelent, a gyűjtéssel előállt archívum pedig Csongor elmondása szerint egyaránt szolgál inspirációs forrásként további indusztriális jellegű installációk készítéséhez, emellett közösségépítő, megőrző, sőt információközlő funkciót is betölt – ő például nem egyszer járt már úgy, hogy egy ismeretlen városrészen a különböző tetőantennák segítették a tájékozódásban.
 

ON TOP kiállítás a MAMŰ Galériában, 2018

A mai napig bővülő fotógyűjtemény többnyire hazai, főként budapesti antennákat rögzít, de Párizstól Yogyakartáig sok más helyen is készültek fotók az univerzális elvek szerint felépülő struktúrákról. 2018-ban Szigeti Csongor maga is felépítette saját antennaobjektumát az ON TOP című kiállításon a MAMŰ Galériában, a MODEM Designrezisztencia – Debreceni Nemzetközi Művésztelep 2018 kiállítására pedig a Debrecenben fotózott antennákat bemutató sétaútvonalakból szerkesztett nyomtatott guidebookot. Noha az eredeti Instagram profil a banhammer indokoltalan áldozata lett, a #topcreatures hashtag alatt Instagramon és Facebookon továbbra is találunk képeket a gyűjteményből.
 

A MODEM Designrezisztencia: Debreceni Nemzetközi Művésztelep 2018 kiállítása.

 

Szigeti Csongor | Web | Instagram
top_creatures
 | Facebook


 

További fotók a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A város azonosítatlan tárgyai

A város azonosítatlan tárgyai

Szigeti Csongor top_creatures című művészeti projektje

A bejrúti robbanás letarolta a helyi kreatívipart is

A bejrúti robbanás letarolta a helyi kreatívipart is

Az építészek és a tervezők egy része azon gondolkodik, hogyan lehetne újraépíteni a várost, van azonban, aki biztosan távozik Bejrútból. 

Átlátszó vécékkel változtatnák meg az emberek mentalitását Japánban

Átlátszó vécékkel változtatnák meg az emberek mentalitását Japánban

Kívülről belátni, de csak akkor, ha nem tartózkodik senki a helyiségben.

Hirdetés