Néhány hónapja nyílt meg az Asterisk nevű galéria-kávézó.

Vannak a gyűjtők. És vannak azok a megszállottak, akik képesek átrepülni az Atlanti-óceánt egy mázas kaspóval az ölükben. Az utóbbi kategóriába tartozó Fazakas Ágnes művészettörténész nemrég a Papnövelde utcában nyitotta meg Asterisk, The Live in Gallery nevű helyét, ami műalkotásokat, dísztárgyakat és antik bútorokat bemutató galéria, emellett kávézó és bistro is egyben. Cikkünk az OCTOGON Deco 2022/6-os lapszámából.
 


Komplex vizuális és gasztronómiai élményt ígér Budapest belvárosában, az Egyetem tér szomszédságában néhány hónapja megnyílt Asterisk nevű galéria-kávézó. A tulajdonos, Fazakas Ágnes Ignácz Erika belsőépítész segítségével valósította meg régi álmát, azt a különleges darabokból álló gyűjteményt bemutató helyet, aminél az alapvető kihívás az volt, hogyan jelenítsék meg látványosan és logikusan az összetett funkciót.

Az utcai front hatalmas üvegportálja mögött, polcrendszerre helyezett nagyobb méretű dísztárgyak sorakoznak, az ajtó felett egyedi cégér függ: a görög eredetű asterisk szóra utaló csillag, és az érte nyúló majom Tóth Zoltán ötvösművész alkotása. Belépve az ember rögtön egy vitrinbe „ütközik”, amiben japán műtárgyak, cloisonné, azaz zománcozott vázák, Maki-e technikával készült matcha teatartó és porcelánok láthatók.
 


Meghatározó eleme az átlátható térnek a bárpult smaragd onyx kőtáblája – ez a hátsó traktusban elhelyezett galéria látványos asztallapján is visszaköszön –, valamint a pult mögötti antikolt tükör, amit Nemes Tamás restaurátor állított össze, és egészített ki apró réz csillagokkal. Ugyancsak látványos a két, gömbökből álló, Motoko Ishii designer tervezte csillár is, ami a 70-es évekből származik.

Változatos árnyalatú és mintázatú, kőhatású lapokkal díszített kerek asztalok kerültek a falak mentén futó padok elé, halvány pasztell színű kárpitozott székekkel. A fehér falfelület síkjával egy vonalba épített vitrinekben dísztárgyak sorakoznak: színes kelyhek, merész op-art vázák és irizáló szecessziós üvegek. Ennek a falfelületnek a kialakításánál különösen fontos volt, hogy a minimalista design engedje a változatos tárgyakat érvényesülni, „lélegezni”. Mellettük feltűnnek a tulajdonos által képviselt kortárs művészek alkotásai is: Annemarie Petri rézkarcai, Stefan Osnowski fametszetei és Dukai István organikus op-art szitanyomatai.

Jól érezhetően elkülönül a kávézótól a hátsó, vitrinekkel körbeölelt tér. Ide kerültek a még különlegesebb, gyűjtői darabok: lüsztermázas Zsolnay és francia kerámiák, zománcozott ezüst tárgyak, Art Deco domborüvegek és sok minden más. Itt is fókuszba kerül a japán művészet: fametszetek és az Asterisk logóval ellátott egyedi, selyem díszpárnák is megjelennek.
 


Az izgalmak azonban itt még korántsem érnek véget: lent egy különleges antik bútorokat és tárgyakat (és további grafikákat) bemutató teret is létrehoztak, ahol a Thonet ikonikus, Mies van der Rohe tervezte csővázas székei, tömör diófa Jindrich Halabala fotelek, Verner Panton Hold lámpája és még számos különleges darab fedezhető fel az Art Deco, Bauhaus, Hollywood Regency és Mid Century Modern bútorok és tárgyak között.
 

 


Octogon Deco Magazinunk a készlet erejéig az alábbi árusítóhelyeken kapható.



Kapcsolódó cikkek

Apokalipszis van Goghtól Will Smith-ig | „Popművészeti” relációk

Apokalipszis van Goghtól Will Smith-ig | „Popművészeti” relációk

Újabb izgalmas filmes-képzőművészeti kapcsolódások, sorozatunk legújabb részében.

Gary Oldman Dürerként is jól fest | „Popművészeti” relációk

Gary Oldman Dürerként is jól fest | „Popművészeti” relációk

Újabb izgalmas filmes-képzőművészeti kapcsolódások, sorozatunk legújabb részében.

Hirdetés