Megvan a Leopold Bloom Díj öt döntőse.

A 2011 óta kétévenként meghirdetett Leopold Bloom Díj a hazai képzőművészek nemzetközi karrierépítését támogatja. A díjra idén 66 pályázat érkezett, közülük választotta ki a háromfős nemzetközi zsűri azt az öt alkotót, akik a díj idei döntősei és a kiállítói lesznek. A tízezer euró díjazású elismerés nyertesét szeptember 18-án hirdetik ki Budapest új, kortárs magánmúzeumában, a Q Contemporary-ban, ahol a döntősök munkáiból rendezett kiállítás szeptember 21. és november 2 között lesz látogatható. 

A díjat éppen tíz éve alapította az ír házaspár, Mary McLoughlin és John Ward, akik műgyűjtőkként és műtárgyszállítási szakemberekként kerültek kapcsolatba a magyar képzőművészettel. A mindenkori nyertes tízezer eurót kap, amit az elismerésen túl egy külföldi kiállítás finanszírozására használhat fel. A díj névadója James Joyce világhírű regényének főhőse, miután az elismerés az Ulysses és általában a művészet értékeit is szimbolizálja: a nemzetköziséget, a függetlenséget, a kulturális kapcsolatokat. 

A 2021-es díjra ismét korhatár nélkül pályázhattak a hazai színtéren alkotó képzőművészek. A 66, online beérkezett pályázati anyagból – amely tartalmazza a művészek szakmai önéletrajzát, portfólióját, és külföldi kiállítási tervüket is – öt döntőst választott ki a nemzetközi művészeti élet neves szereplőiből álló háromtagú zsűri. 

Az idei finalisták Balázs Nikolett, Farkas Roland, Kocsi Olga, Koós Gábor és Szabó Eszter.

  • Balázs Nikolett gyakran a vidéki, periférikus környezetben talált tárgyakat és anyagokat újrahasznosítva alkotja meg játékos, érzéki és feminin műveit, megkérdőjelezve ezen anyagok értékét és interpretációját.

     
  • Farkas Roland konceptuális és intermediális alkotásai a társadalmi egyenlőtlenségekkel és pénzközpontú értékrendünk működési mechanizmusaival foglalkoznak változatos médiumú, ironikus reflexiók formájában.

     
  • Kocsi Olga multimediális installációi a közönséget rendhagyó szituációkba bevonva térképezik fel a köz- és a magánszféra határait, a virtuális és a fizikai valóság között és különböző tudományterületek metszetein egyensúlyozva.

     
  • Koós Gábor a hagyományos sokszorosító grafikai eljárások két fajtájának – a frottázs és a fametszet technikájának – kortárs újragondolásával készít személyes hangvételű, unikális, vizuális naplókat.

     
  • Szabó Eszter a hétköznapi élet társadalmi viszonyaiból nyer inspirációt: festményekből animált műveinek olyan megfáradt nőalakok a főszereplői, akik a mindennapi realitás fiktív elszenvedői.

A Leopold Bloom Képzőművészeti Díj zsűrije minden alkalommal változik: olyan nemzetközi szakemberekből áll, akik jellemzően nemcsak saját országuk művészeti közegére, hanem a globális színtérre is bizonyos szintű rálátással bírnak, a magyar művészeti szcénához azonban nem kötődnek. Idén a zsűri elnöke az ír művészeti és kulturális menedzser, Mary McCarthy, a corki Crawford Art Gallery igazgatója, zsűritársai pedig a Chilében élő lengyel képzőművész, Dagmara Wyskiel, az antofagastai ISLA Művészeti Rezidencia Központ koordinátora, valamint a szlovák történész, kurátor és művészetkritikus Richard Gregor, a liptovi Peter Michal Bohúň Galéria igazgatója.

A döntősök műveiből a díj szervezői kiállítást rendeznek, amelynek ebben az évben a frissen nyíló, közép- és kelet-európai fókuszú magánmúzeum, a Q Contemporary Andrássy úti épülete ad otthont. A Leopold Bloom Díj nyertesét a zsűri személyes találkozások, műteremlátogatások után hirdeti ki a finalisták kiállításmegnyitóján, szeptember 18-án, ami egyúttal az ünnepélyes díjátadó gála is.

További információ a díj honlapján.
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

BEST OF OCTOGON online 2023 | Építészek új utakon, Glázer Attila

BEST OF OCTOGON online 2023 | Építészek új utakon, Glázer Attila

Alaprajz, újratervezés, kivitelezés – Glázer Attila alkotói útja a tájépítészettől a „multiartist” létig.

Üstben kifőzött brutalista kontrasztok

Üstben kifőzött brutalista kontrasztok

Műhelylátogatás Dukai István kortárs művésznél 

Nyílt nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen

Nyílt nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen

Várják a leendő hallgatókat

BEST OF OCTOGON online 2023 | Építészek új utakon, Glázer Attila

BEST OF OCTOGON online 2023 | Építészek új utakon, Glázer Attila

Alaprajz, újratervezés, kivitelezés – Glázer Attila alkotói útja a tájépítészettől a „multiartist” létig.

Üstben kifőzött brutalista kontrasztok

Üstben kifőzött brutalista kontrasztok

Műhelylátogatás Dukai István kortárs művésznél 

Nyílt nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen

Nyílt nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen

Várják a leendő hallgatókat

BEST OF OCTOGON online 2023 | Építészek új utakon, Glázer Attila

BEST OF OCTOGON online 2023 | Építészek új utakon, Glázer Attila

Alaprajz, újratervezés, kivitelezés – Glázer Attila alkotói útja a tájépítészettől a „multiartist” létig.

Üstben kifőzött brutalista kontrasztok

Üstben kifőzött brutalista kontrasztok

Műhelylátogatás Dukai István kortárs művésznél 

Nyílt nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen

Nyílt nap a Magyar Képzőművészeti Egyetemen

Várják a leendő hallgatókat

Hirdetés
2025/32025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1