Hasznos információk a hazai design fontos eseményeiről.
A hazai és régiós kortárs formatervezés legjava a kétszeres Red Dot-díjas 360 Design Budapest kiállításon
A kiállítás célja, hogy felhívja a figyelmet az élet minden területén jelenlévő design kulturális és gazdasági jelentőségére. A tárlat a kisszériás, vagy akár egyedi, művészi értékkel bíró alkotásoktól, a bútorokon és lakáskiegészítőkön át, a sorozatgyártott tárgyakig a kortárs tárgykultúra széles kínálatát mutatja be. Túlmutat a klasszikus kiállítás keretein: találkozási pont, ahol a tervezők, a gyártók és a közönség közvetlenül kapcsolódhat egymáshoz, emellett pedig a hazai kreatívipari ökoszisztémát kiemelten támogató platform, ami hozzájárul a szakmai együttműködések megerősödéséhez is.

„A kiállítássorozat évei alatt számos esetben tapasztalhattuk, hogy magyar tervezői-gyártói fejlesztések indultak a kiállítótérből. Ez pedig különösen fontos a hazai kreatívipar számára, hiszen a kreativitás ma már nem csupán kulturális kérdés, gazdasági húzóerő is. Európában az innen származó bevételek már megelőzik a telekommunikációt és az autóipart, a szektor pedig itthon is gyártási kapacitásokat tart fent, és magasan képzett munkahelyeket teremt. Célunk, hogy a mára régiós szinten is meghatározó rendezvény segítségével kiemelt magyar és nemzetközi figyelmet irányíthassunk a hazai formatervezők és gyártók munkáira. Ezzel jelentősen növelhetjük láthatóságukat, versenypiaci lehetőségeiket. Mindeközben a közönség is magas színvonalú válogatást kap a design legfrissebb trendjeiből, amit igazol az is, hogy szinte minden évben bemutatkozik olyan alkotás a 360 Design Budapesten, amelyet aztán a globális versenyeken is a legmagasabban díjaznak” ‒ hangsúlyozta Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója.

A tavalyi kiemelt érdeklődés eredményeként idén már 11 napon keresztül látogatható a kiállítás a Budai Várnegyedben, a Táncsics Mihály utca 1. szám alatt található barokk palotában. A használaton kívüli történelmi épület és a kortárs alkotások párbeszéde különleges atmoszférát teremt, amely egyszerre őrzi a múlt értékeit és nyit teret a jövő innovációinak. Ezt az összefonódást tükrözi az idei mottó is: „Design Aligns – Creating Together, Living Connected”. A tárlat a design korokon és iparágakon átívelő, kapcsolatteremtő erejét állítja középpontba, arra inspirálva a látogatókat, hogy fedezzék fel a tárgyakon túlmutató emberi történeteket is.

E gondolat jegyében írt ki idén először nyílt kurátori és építészeti pályázatot az MDDÜ. A nyertesek – Erdész Barna, a Gallery East of Eden kortárs galéria alapítója, az Erdész Galéria & Design társtulajdonosa, valamint a Manhertz Ingrid és Manhertz Albert alkotta Space Buffet – karakteres koncepciójának kulcselemét a múlt inspirációinak kortárs újra értelmezése adja. A látogatók a ma designmunkáit mindig egy meghatározó kulturális háttér, vagy formai örökség tükrében láthatják. A tárlat így nem egyéni alkotások gyűjteménye, hanem a közös gondolkodás, az együttműködés és az összefonódás terévé válik.
A kiállításra nevezett alkotásokat a formatervezők, ipar- és képzőművészek ezúttal is sorozatgyártásra alkalmas termékek, képző- és iparművészeti tárgyak, valamint prototípusok és/vagy digitális tervek kategóriákban jelölhették. A beérkezett pályaművek elbírálásában ‒ csakúgy, mint a kurátori és az építészeti kiírások véleményezésében ‒ a művészetelmélet és a kreatívipar területén dolgozó, elismert szakemberekből álló tanácsadó testületek működtek közre. A három ‒ összesen 10 szakembert tömörítő ‒ bizottság így a kreatívipar számos területét képviselve tehetett javasaltokat a kiállítás megvalósítására, végleges felépítésére és szelekciójára vonatkozóan. A kiválasztás eredményeként idén mintegy 10 magyar designipari gyártó terméke, valamint több mint 70 hazai, és 10-nél is több régiós ‒ így szlovák, cseh, szlovén, ukrán, román és örmény ‒ tervező alkotásai láthatóak a tárlaton. Az MDDÜ minden évben kiemelten várja a feltörekvő hazai alkotók jelentkezését: 2025-ben több mint 30 fiatal tehetség munkája debütál a 360 Design Budapest kiállításon.

Az esemény a tárlat mellett számos kulturális, szakmai és alkotói rendezvénynek is otthont ad, így például workshopok, neves designszakértők, írók, zenészek, tartalomgyártók által tartott tárlatvezetések is várják a közönséget. Csakúgy, mint zenei és táncművészeti előadások, vagy éppen szakmai kerekasztal-beszélgetések. Így minden látogató megtalálhatja az érdeklődésének, kedvének való eseményt, akár játékosan, akár elmélyülten szeretne a kortárs design világához közeledni.

Kiállítás a kiállításban: A Borz Kováts Sándor szelekció
Magyarországon először a 360DBP kiállításba ágyazva látható az egyik legjelentősebb magyar formatervező, Borz Kováts Sándor munkásságát bemutató tárlat. A Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ – Iparművészeti Múzeum és az MDDÜ együttműködésében megvalósult kiállításon a nemzetközi színtéren is elismert designer művei mellett makettek és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak videós anyagai is láthatók. A tárlat kurátora Dr. Horváth Judit muzeológus, a budapesti Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Gyűjtemény főosztályvezetője.
A rendezvénnyel a Magyar Divat & Design Ügynökség további célja, hogy felhívja a figyelmet a kreatívipari szakmunkák jelentőségére, illetve, hogy növelje azok társadalmi megbecsültségét. Ezért is jelentős, hogy ezúttal is ingyenes szakmai tárlatvezetést biztosít a szakképzési és felsőoktatási intézmények, tanulói és oktatói számára, akik így közvetlenül tapasztalhatják meg a kiállítás inspiráló erejét.
A 360 Design Budapest kiállítás együttműködő partnere a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ – Iparművészeti Múzeum.
A rendezvény programjai ingyenesen látogathatók, de regisztrációhoz kötöttek. A részletes programfüzet és a regisztrációs felület elérhető a 360 Design Budapest oldalán.
Budapest Design Week 2025 – Országos Designünnep 10 városban, 175 programmal
A fővárosban mintegy 130 esemény, vidéken pedig 50 program valósul meg a Budapest Design Week alatt. Az esemény ideje alatt egymást érik a kiállítások, tárlatvezetések, design túrák, nyitott stúdiók, workshopok, kerekasztal-beszélgetések, szakmai előadások és közösségi események, a showroomok és galériák kedvezményes vásárlási lehetőségekkel készülnek. A kínálat rendkívül sokszínű: nyitott stúdiók, szakmai előadások, közösségi design-séták, családi kézműves foglalkozások, tervezői találkozások, design installációk, gasztroprogramok, könyvbemutatók, és interaktív élmények is szerepelnek benne. Az események között minden korosztály, szakmai irányultságtól függetlenül találhat számára érdekes élményt, izgalmas programot.
A rendezvény egyik legnagyobb erőssége, hogy túlmutat a fővároson és országszerte ad lehetőséget a designvilág felfedezésére. Az országos programkínálatban olyan nagymúltú programsorozatok találhatók, mint a 11. alkalommal megvalósuló DesignPécs és a 10. születésnapját ünneplő Sopron Design Week. Hozzájuk csatlakozik – idén első alkalommal – Debrecen, színes, a kreatívipar megismerését elmélyítő eseményekkel. Rajtuk kívül további 6 nagyváros, Győr, Kecskemét, Szentendre, Balatonfüred, Tata és Veszprém is saját eseményekkel gazdagítja a rendezvénysorozatot, melyek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a magyar design értékei az egész országban láthatóvá váljanak.
Az idei programsorozat mottója, a Fluid Boundaries – a designipari határok elmosódására, az anyagok, technológiák, szakterületek és tervező-gyártói szerepek közötti átjárhatóságra irányítja a figyelmet. Hiszen a design ma több mint tárgyalkotás: olyan komplex gondolkodásmód, amely új összefüggéseket teremt anyagok, technológiák és kultúrák között. Emellett a problémamegoldást, az innovációt és az élményteremtést egyszerre helyezi középpontba. A Budapest Design Week programjai olyan élményeket kínálnak, ahol a különböző művészeti és designterületek szabadon kapcsolódnak: hibrid installációk, interaktív bemutatók és inspiráló találkozások várják a látogatókat, miközben a tervezők nemcsak kiállítóként, hanem aktív közreműködőként is jelen vannak.
„A Budapest Design Week legfontosabb küldetése, hogy láthatóvá tegye a kiemelkedő magyar tervezőket, márkákat és alkotásokat, és méltó szakmai elismerést biztosítson számukra országszerte. Ez a 12 nap a közös gondolkodásról, a szakmai párbeszédről és arról szól, hogy a design milyen szorosan kapcsolódik mindennapjainkhoz. Bízom benne, hogy a programok közelebb hozzák a design értékeit a nagyközönséghez, és hozzájárulnak a terület mélyebb megértéséhez, megszeretéséhez. A BDW mára olyan platformmá vált, ahol a szereplők bemutathatják innovációikat, tapasztalatot cserélhetnek és új együttműködéseket alakíthatnak ki, sőt az érdeklődők számára kedvezményes vásárlásokra is van mód” – mondta Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója, a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztos. Hozzátette: „Meggyőződésem, hogy ha a fiatalok felfedezik a design ágazatok, illetve a képző- és iparművészet sokszínűségét és értékeit, abból olyan nemzeti tudásbázis jöhet létre, amely nemcsak a tehetségeket erősíti, hanem a jövő gazdaságát is támogatja. Ugyanis a kreatívipar Magyarországon nem csupán esztétikai értéket teremt, hanem gazdasági és társdalami erőt is képvisel.”
A Budapest Design Week keretében a kiemelt események között valósul meg immár 6. éve a designhét központi kiállítása, a 360 Design Budapest, amely közel 400 hazai és régiós tervező által megálmodott kortárs alkotást szemléz. Míg az Art Market Budapest 15. alkalommal nyitja meg kapuit, hogy Közép- és Kelet-Európa legnagyobb nemzetközi kortárs képzőművészeti vásárának adjon helyet. A 21 éves múltra visszatekintő Határtalan Design kiállítás 15 ország formatervezési remekeire nyújt nemzetközi kitekintést. Az EDIDA díjátadó negyedik alkalommal emeli ki a legjobb hazai alkotásokat, a MaxCity pedig régóta visszatérő partnerrendezvényeivel kapcsolódik. A változatos kínálatban kiemelt szerepet kapnak az oktatási intézmények diplomakiállításai: a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, a Budapesti Metropolitan Egyetem, a Soproni Egyetem és Budapesti Komplex Szakoktatási Centrum intézményei is bemutatják a végzős hallgatók munkáit.
A közönség eligazodását idén egy különleges nyomtatott kiadvány is segíti, amely nemcsak a teljes programot foglalja össze, hanem önmagában is kreatív élményt kínál. A hivatalos weboldalon részletes leírások és interaktív térképek támogatják a látogatókat, hogy könnyedén összeállíthassák saját programtervüket. A városban sétálva is egyszerű lesz rálelni a designhét eseményeire: a helyszínek homlokzatain BDW zászlók hívják fel a figyelmet a programokra. A rendezvények többsége ingyenesen látogatható, bizonyos események azonban előzetes regisztrációhoz vagy belépőjegyhez kötöttek. A vidéki helyszínek könnyű beazonosítását a frissen létrehozott Local+ szekció segíti, amely kiemelten gyűjti össze és kommunikálja a helyi kezdeményezéseket.
A Magyar Divat & Design Ügynökség szervezésében megvalósuló Budapest Design Week hosszú távú célja, hogy regionális jelentőségű, élményalapú platformmá váljon, amely egyszerre erősíti a hazai ökoszisztémát és segíti a magyar kreatívipar nemzetközi láthatóságát és a szektor szereplőinek népszerűsítését.
A részletes program és a regisztrációs információk elérhetők a budapestdesignweek.hu oldalon.
Forrás: Sajtóinformáció
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.


