Magyarország még a körforgásos gazdaságra való átállás elején jár, az idei Design Hét edukál, párbeszédet kezdeményez, és maga is innovál ezen a téren.

Hirdetés

Tartsd körforgásban! – ez a mottója az idei Design Hétnek, amit a vírushelyzethez alkalmazkodva október 1. és 11. között hibrid formában rendez meg a Magyar Formatervezési Tanács és a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, vagyis a programok többsége az online térbe kerül, míg a klasszikus helyszínekre, stúdióbejárásokra korlátozott számban lehet jelentkezni.

A 21. században a design a kifejezéstől egyre inkább a fenntarthatóság felé mozdul el, számos irányzat, jelenség próbál választ adni társadalmi, gazdasági és ökológiai értelemben is az emberiség előtt álló kihívásokra. A tizenhetedik Budapest Design Hét ezért a körforgásos gazdaság (circular economy) fontosságára kívánja felhívni a figyelmet.

Pomázi GyulaBata-Jakab Zsófia (Fotó: DHB)

Boros Anita, az Innovációs és Technológiai Minisztérium építésgazdaságért, infrastrukturális környezetért és fenntarthatóságért felelős államtitkára videoüzenetében hangsúlyozta: a körforgásos gazdaság bölcsőtől a bölcsőig kíséri a terméket, az erre való átállás a gazdaság minden ágazatát érinti.

A körforgásos anyaghasználati arány az EUROSTAT legutóbbi adatai alapján Magyarországon kicsit kevesebb, mint 7 százalék, ami egyértelműen jelzi, hogy vannak még fejlődési lehetőségeink.

A tárca minden alkalmat megragad arra is, hogy a körforgásos gazdaságra való átálláshoz kapcsolódó innovációkat, újszerű, kreatív ötleteket támogassa. Az ITM legújabb, „Hasznosítsuk újra, használjuk többször” elnevezésű fotópályázata – amire december 1-ig várják a pályaműveket – is ezt célozza.

A korábbi évekhez hasonlóan a fesztivál védnöke és finanszírozója a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, szervezője a Magyar Formatervezési Tanács. „Működésünkben elsődleges szempont, hogy a Magyarországon született tudást támogassuk úgy, hogy az gazdaságélénkítő szerepet tölthessen be.

Ehhez szolgáltató hivatalként kell fellépnünk, mégpedig a lehető legnagyobb mértékben támogatva a digitális megoldásokat. A hibrid formában megvalósuló Budapest Design Week számos lehetőséget nyújt az innovációra, nemcsak a programszervezés, hanem a designerek és a vállalkozások részéről is.

Bízunk abban, hogy a rendezvényhez csatlakozóknak ez a bemutatkozási lehetőség is segít abban, hogy a széles nyilvánosság is megismerje a design és az innováció mindennapi életünkre és a gazdaságra gyakorolt hatását” – emelte ki Pomázi Gyula, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala elnöke.

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) második éve szakmai partnere a rendezvények. Idén Budapest mellett Győrben és Veszprémben is szakmai kerekasztal-beszélgetéseket szervez, továbbá 360 Design Budapest néven fizikai és digitális platformot is indít. A kezdeményezés célja, hogy online és offline térben egyaránt kapcsolatot teremtsen a design képviselői és potenciális fogyasztói között, melynek még nagyobb jelentősége van a megváltozott gazdasági helyzet közepette. „A világjárvány által okozott hatások miatt a design világa is megújuláson megy keresztül, melynek jövőjét most írjuk. A Budapest Design Weekkel való szakmai partnerségünk célja, hogy egy innovatív, jövőbe mutató rendezvényt teremtsünk a szakma és a design iránt érzékeny közönség számára, ahol korlátok nélkül valósulhat meg a tervezők, a forgalmazók, a gyártók és a potenciális vásárlók közötti információáramlás" – mondta Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője.

Osvárt Judit, a programsorozat szakmai vezetője szerint „a koronavírus vis maior témája mellett, illetve ahhoz részben kapcsolódva jelenleg a világ legfontosabb problémája a fenntarthatóság kérdése, melynek kiemelt fontosságú aspektusa az egyszerű újrafelhasználáson túlmutató, annál komplexebb megközelítést alkalmazó körforgásos gazdaság.

A társadalmi, gazdasági és ökológiai értelemben is megkerülhetetlen kérdéskör tekintetében kiemelten fontos szerepet játszanak, játszhatnak a designerek, hiszen a design olyan multidiszciplináris megközelítés, mely számos eszközzel hozzá tud járulni a fenntarthatóbb jövő kialakításához.”

Az idei Design Héten néhány kiemelt esemény kivételével a programok jelentős része online térben – a fesztivál honlapján és facebook oldalán – valósul meg, ezzel egyben jelentősen csökken a fesztivál ökológiai lábnyoma, mivel az online események kisebb környezeti terhet jelentenek.

A rendezvénysorozat idén is két fő programtípusból épül fel, ezek a saját fejlesztésű tartalmak és programok, valamint a külső partnerek által szervezett, a Budapest Design Week-hez csatlakozó programok. A külsős jelentkezők közül a Magyar Formatervezési Tanács kijelölt szakmai grémiuma választja ki a részvételre javasolt partnereket. A korábbi évekhez hasonlóan idén is a Budapest Design Week alatt adják át a Magyar Formatervezési Díjat és a Design Management Díjat. Emellett rendhagyó, online sorozat formában megrendezik a Nyitott Stúdiók programot is, ami a hazai designerek, designstúdiók műhelyébe enged betekintést.

A koronavírus-járvány számos magyar designert, céget késztetett egyedi megoldások létrehozására, melyeket videosorozat keretében mutatnak be a fesztiválon. Szintén kisfilmek mutatnak be olyan vállalkozásokat, kezdeményezéseket, melyek esetében stratégiai szerepet játszik a körforgásos gazdaság. A Budapest Design Week felületein a programok fix struktúrába rendezve, jól követhető menetrend szerint jelennek majd meg.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy betűtípus titkai

Egy betűtípus titkai

Mikor és hogyan kap nevet egy betűtípus? Prell Norbert egyebek mellett ezt is elárulja.

Budapest legnagyobb design vására a Bálnában

Budapest legnagyobb design vására a Bálnában

Több mint száz hazai alkotóval vár a WAMP a Design Héten, október 6-án.

Rendkívüli sokszínűséget kínál az idei Design Hét

Rendkívüli sokszínűséget kínál az idei Design Hét

Több mint 250 program, cél a tervezők és vállalkozások együttműködésének ösztönzése.

Hirdetés